Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skal det være så besværligt med de hjelme?
#1
Jeg har nu været rundt og kikke på hjelme rundt omkring.

Endnu har jeg ikke fundet en, der passer. Dels har man åbenbart ikke alle størrelser i alle modeller, og dels er der åbenbart himmelvid forskel på begrebet Large fra model til model. Selv inden for samme mærke Ked af det

Tag nu Takachi TK-40, som jeg nok mest har kik på. Medium var hvad man havde tilbage (udgik af deres sortiment!), hvilket satte mit stakkels hoved i en skruestik uden mulighed for efterfølgende at få brillerne på.
Med TK-30 havde jeg efterfølgende nøjagtig samme problem i en XL.

Deres flip-up model, TK-80, passer egentlig meget godt i large, men brillerne kan ikke rigtig komme ned og hvile på ørerne. Kunne dog ændre sig, når tingene har fået lov til at give sig lidt, eller er det hullet til ørerne, der simpelthen er for lille ?

Så fik man fat i en XL fra et helt anden mærke (M.Robert ? Aldrig hørt det før), hvor hjelmen ganske problemløst kunne drejes 20-30 grader, uden at hovedet fulgte med.

I det hele taget er mine åbenbart flyveører temmelig sammenkrøllede, når jeg får dem ind i en hjelm. Stort set uanset hvilken.

Plejer det at være så bøvlet første gang, eller er det 'bare' mit hoved, der er noget galt med ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Jeg har nu været rundt og kikke på hjelme rundt omkring.

Endnu har jeg ikke fundet en, der passer. Dels har man åbenbart ikke alle størrelser i alle modeller, og dels er der åbenbart himmelvid forskel på begrebet Large fra model til model. Selv inden for samme mærke Ked af det
....
Plejer det at være så bøvlet første gang, eller er det 'bare' mit hoved, der er noget galt med ?

Jep ... sådan er det - jeg tror jeg prøvede 30 forskellige nede ved Bikes And Parts i Aalborg, uden at skele til prisen. Både skaller til under en tusse og nogen der kostede 8 kilo.

Jeg fik mine flaps til at passe i en Caberg Solo hjelm størrelse Large. Min gamle thansen hjelm (Driver Mx1 er en Medium) og min ældste (Bieffe model "8") er også en medium... - og jeg kan passe dem alle sammen. I Caberg'en synes jeg de har lavet siderne fint således at der er "hul" til ørerne. Prøv en hjelm et nummer større - kør evt med hjelmhue (tyk = fleece / tynd = Bomuld) - for at få den til at sidde helt rigtigt.

Jeg kan godt anbefale thansens hjelmhuer - til 29 kr for de tynde og 39 kr for de tykke - de er ganske fine - jeg har haft mine et par år nu, og der er ikke tegn på at de er ved at gå i stykker (er falmet lidt men det gør al stof på 2 år).

/Nighthawk
Svar
#3
Ørene krøller med garanti ikke i en Nolan N101.
Nye hjelme er tit lidt underlige at have på, og man skal helst købe en, der klemmer lidt fordi foret giver sig en del med tiden.
Svar
#4
Jeg er lige med "på en lytter" - skal selv ud og kigge i nær fremtid. Og så er sådan en snak her guld værd.
Jeg overvejer selv en Caberg Breeze.
Tidligere Aprilia Habana Custom-ejer, forhåndværende Puch Maxi-ejer, men nuværende Piaggio Fly-ejer og Himmerlænding i eksil i Vendsyssel ;)
Svar
#5
Nighthawk Skrev:Prøv en hjelm et nummer større - kør evt med hjelmhue (tyk = fleece / tynd = Bomuld) - for at få den til at sidde helt rigtigt.

Jeg kan godt anbefale thansens hjelmhuer - til 29 kr for de tynde og 39 kr for de tykke - de er ganske fine - jeg har haft mine et par år nu, og der er ikke tegn på at de er ved at gå i stykker (er falmet lidt men det gør al stof på 2 år).
Ja, jeg har overvejet at benytte hue. Hvis foret ikke kan tages ud og vaskes, er det vel næsten et must.
Jeg har godt set de 2 typer, sidst jeg var en tur forbi den 'lokale' T.Hansen biks. (4 km fra min bopæl)

Lige et spørgsmål desangående. Når det er godt sommervarmt (over 30 grader), så er det vel en ret hed affære at køre med hue, for ikke at tale om hjelm i det hele taget?
Jeg kommer næppe nogensinde til at køre uden hjelm, uanset vejrlig, men f.eks. Cabergs Xilix kan åbenbart ombygges til pilot, med lidt bedre køling til følge.

Flere af Cabergs serier er åbenbart udstyret med CoolMax, en slags membran, der bedre flytter sveden væk fra huden. Sjovt nok er mange af de hjelme med fast for ?!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Faldt lige over denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6721...1454110618
Dugfrit visir, glasfiber, udetageligt indtræk samt CoolMax, men er der nogen, der kender den ?

Øh, ser lige, at man hentyder at dette er model Road (burde være Uni). Om Road står der omtrent det samme, så nogen kan vel have sparet lidt på indtastningen et sted. Forskellen ser ud til at ligge i bemalingen.
Svar
#7
Jeg var afsted på "en kigger" i går. Sikke en jungle!! Sidst jeg havde brug for en hjelm var i 1991, da jeg som 16-årig fræsede rundt på min Passola. Det var en Bieffe.

Nå, men jeg så Caberg Breeze'n, og den var ikke det store hit - prøvede den da - vil gerne have en åben hjelm, men ikke så åben Smil
Så måske ender det med en Caberg J1 Xilix.

Iøvrigt er der nogen, der har erfaringer med hjelme med indbygget solbrille/-skærm?
- pro/con?
Tidligere Aprilia Habana Custom-ejer, forhåndværende Puch Maxi-ejer, men nuværende Piaggio Fly-ejer og Himmerlænding i eksil i Vendsyssel ;)
Svar
#8
Citat:Faldt lige over denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6721...1454110618
Dugfrit visir, glasfiber, udetageligt indtræk samt CoolMax, men er der nogen, der kender den ?

Dens dugfrie visir virker ganske glimrende. Før havde jeg noget selvklæbende fog-city, men hjelmen her fungerer mindst ligeså godt - og så er ikke noget klister der falder af.

Størrelsen er lidt stor - så måske skal den være et nummer mindre end for andre hjelme. Fik den første byttet, fordi den var for stor. Den kan ikke prøves i butikken.
Svar
#9
Anonymous Skrev:
Citat:Faldt lige over denne
http://www.thansen.dk/product.asp?c=6721...1454110618
Dugfrit visir, glasfiber, udetageligt indtræk samt CoolMax, men er der nogen, der kender den ?

Dens dugfrie visir virker ganske glimrende. Før havde jeg noget selvklæbende fog-city, men hjelmen her fungerer mindst ligeså godt - og så er ikke noget klister der falder af.

Størrelsen er lidt stor - så måske skal den være et nummer mindre end for andre hjelme. Fik den første byttet, fordi den var for stor. Den kan ikke prøves i butikken.

Jeg fandt også, at deres størrelse mere stemte overens med, hvad de viise siger, jeg skal bruge af størrelse Smil (Flere har sagt, at jeg skal ned i Small, men endnu mangler jeg finde et mærke, hvor hovedet i det hele taget kan komme ind i den størrelse.

De havde kun Large og XL udstillet, og i modsætning til andre mærker var der pænt med plads i Large. Jeg vil nok tage forbi i den kommende uge og prøve en Medium. Evt. med hue, der kunne tænkes at afhjælpe det bøvl jeg åbenbart overalt har med mine ører! :oops:

Det så også ud til, at skumplasten inde i hjelmen består af ribber i stedet for blot en simpel skal. Det har jeg ellers kun set ved store mærker. (Bl.a. Caberg)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Herr Jensen Skrev:Jeg var afsted på "en kigger" i går. Sikke en jungle!! Sidst jeg havde brug for en hjelm var i 1991, da jeg som 16-årig fræsede rundt på min Passola. Det var en Bieffe.

Nå, men jeg så Caberg Breeze'n, og den var ikke det store hit - prøvede den da - vil gerne have en åben hjelm, men ikke så åben Smil
Så måske ender det med en Caberg J1 Xilix.
Har også kik på Xilix. Har endnu ikke prøvet den.
Den kan angiveligt også bygges om til pilot, men det kræver vist et x-tra kit.
Den har dog ikke udtageligt for, men en hu, kan vel klare det.
Svar
#11
Jeg prøvede Xilix'en. Den sad godt på hovedet...jeg fik dog lidt "klaus" :omg: (sikkert noget med at det er længe siden, jeg har haft en "helmut" på) - omvendt var det jo klaret i en håndevending *flip*

Rigtig nok mht. foret. Extra-kit??? Sikkert!

Det skal ivørigt siges, at den var på tilbud til 750 kr - endnu et godt argument!
Tidligere Aprilia Habana Custom-ejer, forhåndværende Puch Maxi-ejer, men nuværende Piaggio Fly-ejer og Himmerlænding i eksil i Vendsyssel ;)
Svar
#12
Herr Jensen Skrev:Jeg prøvede Xilix'en. Den sad godt på hovedet...jeg fik dog lidt "klaus" :omg: (sikkert noget med at det er længe siden, jeg har haft en "helmut" på) - omvendt var det jo klaret i en håndevending *flip*

Rigtig nok mht. foret. Extra-kit??? Sikkert!

Det skal ivørigt siges, at den var på tilbud til 750 kr - endnu et godt argument!
Ikke den store rabat. http://www.ammotor.dk/caberg/index.php?page=j1xilix

Jeg har dog set forretninger, der lå 20% over anbefalet (og Jupiter kædens eget katalog) på Takachi's TK-80, så hvor meget man skal tro de priser man får fra importørerne .... ?

Og da jeg futtede rundt omkring 1990 var det med en pilot af (nu) ukendt mærke. Det er ikke utænkeligt, at man skal vænne sig til de mere lukkede kasser af i dag.

Og så er Xilix vist heller ikke med dugfri, hvordan de så ellers laver det.
Svar


Forum spring: