Citat:Ja, OlePagh herinde har en Zip 4-takter, og så vidt jeg husker er han meget glad for den.
Men mon ikke selv han vil give sit besyv med hvis han ser tråden
Jamen så kommer jeg frem af busken for en kort bemærkning :-).
Jeg følger skam med i den, synes jeg, seriøse debat der føres herinde.
Jo, Zip 4T er en ganske solid maskine; min er nu lige knap 3 år gammel, og har uden motorproblemer af betydning, rundet 29.000 km.
Den kører både sommer og vinter, ca 60 km hver hverdag.
Den ruster nok lige så meget som alle de andre, men jeg fornemmer at materialekvaliteten er noget bedre en kinesermaskinernes, og derfor kan den bedre tolerere alt det salt og fugt som er nu.
Jeg er lidt usikker på, hvor den er fremstillet, men gætter på Spanien.
I efteråret 2005 så jeg på en brugt Zip 4T, som jeg måske ville købe til brug som reservedele, men opdagede at de ting der var slidt på den maskine, jeg så på, var de samme som var slidt på min, så det blev ikke til noget. Til gengæld havde jeg indtryk af at den potentielle sælger var villig til at slå meget af på den annoncerde pris, så hvis man er ude efter brugt, kan man godt presse prisen.
De allerfleste af de 'guides' der er laver herinde i forummet til f.eks. Listoen, kan umiddelbart også bruges på Zip'en. Motor og karburator virker helt ens.
Jeg er dog gået en noget anden vej end de fleste andre mht. scooterens begrænsninger.
De er (selvfølgelig) fjernet, men mit mål har været at få scooteren til at køre så mange km/l som muligt, uden at det totalt gik ud over fart etc, og er med en kombination af tunge ruller (9 gr.) og en lille dyse (76 sommer, 78 vinter), tynd motorolie året rundt (0W30) og meget for højt dæktryk kommet op på ca 52 km/l om vinteren og ca. 56km/l om sommeren.
Og ja, den farer altså ikke frem som en raket ved start men det lever jeg fint med... :-)