20-07-2008, 16:39
Ja det er nok et spøjst spørgsmål, det ved jeg godt.
Det kommer sig af at jeg ofte ærgres når jeg ser en eller anden gammel klassiker enten ende sine dage i en papkasse, eller skammeligt omlakeret i frygtelige farver - og endda udført på håndværksmæssigt 100% uforsvarlig vis.
Nu er Passolaen vel ikke helt en klassiker endnu - og dog.. Om ikke andet, så bliver den det jo en dag?
Jeg har jo den her gamle passola, som jeg vil pynte lidt op.
Jeg har købt den i 100% original stand. Da jeg modtager den er der, så vidt jeg er informeret, aldrig nogen sinde gjort noget som helst ved den, bortset fra at fylde olie og benzin på den. At dømme udfra udseendet af den er den heller aldrig blevet vasket. Den har bare kørt.
Udstødningen var tæret til ukendelighed og med min farbrors assistance har jeg (med meget besvær) fået en anden originalt-udseende udstødning på. Så langt så godt.
Skjoldene foran benene er godt og vel brugte og jeg vil blive nødt til at reparere dem med glasfiberspartel og en god portion fantasi og maling, for at få dem pæne. Metalpladen under fødderne har set bedre dage, så planen er at den skal slibes godt og have noget hammerite, inden den pulveriserer. Forskærmen er skadet.
Til gengæld er alle skjoldene på bagenden og under sædet rigtig nydelige i original rød og hvid og stadig med passola-klistermærker på. Den har sågar stadig klistermærkerne på fra forhandleren den oprindeligt blev købt hos.
Det var en lang smøre. Nu til spørgsmålet:
Hvornår er jeg en forbryder imod passolaen? Bør jeg så vidt muligt lakere den i originale farver og lade de uskadte skjolde stå originalt, eller skal jeg bare lave den efter mit hovede? (Efter mit hovede, så bliver den hvid over det hele). Jeg er lidt i tvivl.
Ja altså, det er jo min scooter, så jeg kan jo gøre hvad jeg vil, men hvad mener I? Er den så gammel at jeg sådan set burde have respekt for den og bevare den så meget som muligt i original stand? Bør jeg tænke yderligere 20 år frem og dermed skamme mig hvis jeg omlakerer hele lortet?
Noget af den er jeg tvunget til at omlakere. Skal jeg undlade at lakere resten?
Motor osv begynder jeg ikke at rode i. Sidst jeg havde gang i den virkede den fremragende og da jeg ikke har tiltro til mine egne evner som mekaniker tænker jeg "Ok. Lortet virker. Jeg tror ikke jeg vil forsøge at fikse noget, der ikke er i stykker". En af de unge gutter i byen har renset karburatoren på den og det er hvad der er rodet i, siden jeg modtog den. Bør jeg værne om det her originale, men misligholdte, eksemplar, eller er der stadig maaasser af dem derude?
Det kommer sig af at jeg ofte ærgres når jeg ser en eller anden gammel klassiker enten ende sine dage i en papkasse, eller skammeligt omlakeret i frygtelige farver - og endda udført på håndværksmæssigt 100% uforsvarlig vis.
Nu er Passolaen vel ikke helt en klassiker endnu - og dog.. Om ikke andet, så bliver den det jo en dag?
Jeg har jo den her gamle passola, som jeg vil pynte lidt op.
Jeg har købt den i 100% original stand. Da jeg modtager den er der, så vidt jeg er informeret, aldrig nogen sinde gjort noget som helst ved den, bortset fra at fylde olie og benzin på den. At dømme udfra udseendet af den er den heller aldrig blevet vasket. Den har bare kørt.
Udstødningen var tæret til ukendelighed og med min farbrors assistance har jeg (med meget besvær) fået en anden originalt-udseende udstødning på. Så langt så godt.
Skjoldene foran benene er godt og vel brugte og jeg vil blive nødt til at reparere dem med glasfiberspartel og en god portion fantasi og maling, for at få dem pæne. Metalpladen under fødderne har set bedre dage, så planen er at den skal slibes godt og have noget hammerite, inden den pulveriserer. Forskærmen er skadet.
Til gengæld er alle skjoldene på bagenden og under sædet rigtig nydelige i original rød og hvid og stadig med passola-klistermærker på. Den har sågar stadig klistermærkerne på fra forhandleren den oprindeligt blev købt hos.
Det var en lang smøre. Nu til spørgsmålet:
Hvornår er jeg en forbryder imod passolaen? Bør jeg så vidt muligt lakere den i originale farver og lade de uskadte skjolde stå originalt, eller skal jeg bare lave den efter mit hovede? (Efter mit hovede, så bliver den hvid over det hele). Jeg er lidt i tvivl.
Ja altså, det er jo min scooter, så jeg kan jo gøre hvad jeg vil, men hvad mener I? Er den så gammel at jeg sådan set burde have respekt for den og bevare den så meget som muligt i original stand? Bør jeg tænke yderligere 20 år frem og dermed skamme mig hvis jeg omlakerer hele lortet?
Noget af den er jeg tvunget til at omlakere. Skal jeg undlade at lakere resten?
Motor osv begynder jeg ikke at rode i. Sidst jeg havde gang i den virkede den fremragende og da jeg ikke har tiltro til mine egne evner som mekaniker tænker jeg "Ok. Lortet virker. Jeg tror ikke jeg vil forsøge at fikse noget, der ikke er i stykker". En af de unge gutter i byen har renset karburatoren på den og det er hvad der er rodet i, siden jeg modtog den. Bør jeg værne om det her originale, men misligholdte, eksemplar, eller er der stadig maaasser af dem derude?