Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forbremse knirker?
#1
Nu nærmer sig snart tiden for det næste eftersyn, så jeg er ved at opstille en liste over små og store mærkværdigheder.

Senest har jeg bemærket, at håndtaget til min forbremse har en tendens til at 'knirke'.

Bremsen tager godt nok ved, men det er som om, der er små stop i håndtagets vandring, og den forekommer for øvrigt også lidt blød i det efterhånden.

Forleden prøvede jeg lige, hvor meget jeg, bare sådan alm. en-hånds, kunne hive håndtaget tilbage.
Jeg nåede ubehageligt tæt ind til gashåndtaget Fortvivlethock:
Hele vejen under bemeldte knirken.

Jeg har ganske vist gode kræfter i fingre og hånd, men ...

Er det luft i systemet eller hvad ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Den er vel utæt et sted, så den har vel tabt bremsevæsken...
kan du trække håndtaget, så tæt på gassen.
Så må det da være, den mangler bremsevæske.
Den knirken du snakker om, er sikkert der den er utæt.
Svar
#3
Der kan også være kommet luft i systemet.
Hvis det er tilfældet vil bremsen føles sådan lidt gummiagtig og blød, samt at du i mere eller mindre grad vil kunne trække håndtaget helt i bund.
Svar
#4
Nu er det jo så let, da du indtil videre altid har sat den til service, og ikke skal tænke så meget over de problemer. Alligevel kan man da godt ordne lidt selv, og et par velplaceret dråber olie kan sommetider gøre underværker. Hvis bremsen ellers virker som den skal, og ikke slæber på ( skub hjul med hånden, det skal kunne løbe frit rundt 3-4 omgange) tror jeg bare det er oppe i håndtaget den skal have lidt olie.

Derudover skal du være opmærksom på om den bruger bremsevæske, sætter du den på central støtteben, skal du oppe ved håndtaget, hvor der er et skueglas, kunne se at der er væske på, drejer du styret til venstre er det knap halv fuld. Hvis den mangler væske behøver det ikke være fordi den er utæt, det kan også være fordi bremseklodserne er ved at være slidt ned, bremsestemplet ved hjul vil være lidt længere ude, og noget af bremsevæsken er i cylinder her. Kigger du på klodserne vil du tydeligt kunne se om de er slidte, på nye klodser er belægningen 4-5 mm. vil tro de skal skiftes efter 10-15.000km

Trænger klodserne til at skiftes, ville jeg ved samme lejlighed skille det hele ad, rense og smøre og skifte bremsevæsken. http://www.letsindig.be/lifan/vedligehol...bremse.htm

Hvis systemet er utæt kan det ses på at der er et svind i bremsevæsken, er det vildt meget vil bremsehåndtag langsomt synke i bund.

Hvis der er luft i systemer vil bremsen virke vampet og fjedre lidt.


Som du beskriver det tror jeg ikke der er noget galt, allerhøjst lidt luft i systemet, men ikke så meget at det er strengt nødvendigt at gøre noget ved det før næste service, hvis den da ellers bremser godt.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#5
Jeg satser også på luft i systemet / for lidt bremsevæske. Hvis luft presses med væsken og blir skudt rundt i de små rør/slanger kan det godt give en sjov knirkelyd.

Mere væske på, åbn skruen til udluftning, tryk på bremsen til der kommer væske ud uden luft og så lukker du skruen mens der er tryk på.

Du kan også lige checke hvor meget belægning der er på klodserne, har lige skiftet på min scooter, den ene var fuldstændig blank :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: