Søg Garagen Hej Gæst! Register

Motor dør
#1
Hej der ude

Jeg har en Piaggio Zip, har haft den i 8 mdr. og den har kørt upåklgeligt, den var 3 år da jeg købte den og havde da kørt 6.500. km. og jeg har vel kørt 2.000 på den.

Lige pludeselig i går var det som motoren døde, den kørte langsommere og motoren lød ikke godt, jeg gassede ned, og så var et ligesom den fik "luft" igen.

JEg var tæt på mit hjem og listede med halv kraft hjem. Senre gik jeg ud og startede den og gassede op på fuld skrue ingen problemer, på støtteben. Det samme gjorde jeg i morges ingen problemer, men da jeg skulle kører og satte mig op, skete det samme indtil halv gas gik det fint men lidt efter dør moteren igen.

Er der nogen gode råd. Hvad kan det være og hvad skal jeg gør.

Selvfølgelig kunne jeg bare aflevrere den til reparatione, men det er januar og jeg er mere end flad, desværre er jeg fulmefingret men lad mig hører et godt råd, måske jeg kan trylle.

Hilsen

John Fra Lyngby

PS er der nogen der evt. vil rep. den mod betaling kan i bare ringe 5051 1131, det må være billiger end en mekaniker jeg ikke kender. eller er der en reel i nærheden af 2800 Lyngby
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
arsenal Skrev:Hej der ude

Jeg har en Piaggio Zip, har haft den i 8 mdr. og den har kørt upåklgeligt, den var 3 år da jeg købte den og havde da kørt 6.500. km. og jeg har vel kørt 2.000 på den.

Lige pludeselig i går var det som motoren døde, den kørte langsommere og motoren lød ikke godt, jeg gassede ned, og så var et ligesom den fik "luft" igen.

JEg var tæt på mit hjem og listede med halv kraft hjem. Senre gik jeg ud og startede den og gassede op på fuld skrue ingen problemer, på støtteben. Det samme gjorde jeg i morges ingen problemer, men da jeg skulle kører og satte mig op, skete det samme indtil halv gas gik det fint men lidt efter dør moteren igen.

Er der nogen gode råd. Hvad kan det være og hvad skal jeg gør.

Selvfølgelig kunne jeg bare aflevrere den til reparatione, men det er januar og jeg er mere end flad, desværre er jeg fulmefingret men lad mig hører et godt råd, måske jeg kan trylle.

Hilsen

John Fra Lyngby

PS er der nogen der evt. vil rep. den mod betaling kan i bare ringe 5051 1131, det må være billiger end en mekaniker jeg ikke kender. eller er der en reel i nærheden af 2800 Lyngby

Beskriv: Motoren lød ikke godt?
Svar
#3
Hej, har du evt tænkt på om du bør skifte tændrør og tændrørshætte.
Dette kan godt gøres af en selv. og det er en udgift på 80 kr.kan være en mulighed.
Svar
#4
Når jeg kører og gasser mere end halvt op, så brummer mortoren lidt kraftigt og så går gassen/trækket af den. Hvis jeg så gasser ned, så er det ligesom den kommer til hægterne igen og lyder normalt, og trækker, men hvis jeg så gasser op så sker det samme.

Det mærkelig for mig er, at hvis den står på støttefod og jeg gasser helt op så lyder motren helt normalt.
Svar
#5
Jeg har i slutning af December købt en Piaggio Typhoon, som kører med samme motor som din Zip. Jeg købte den med den defekt du oplever nu, til renovering. Min gjorde akkurat det samme, så snart den blev lidt varm og fik gas mens den skulle trække/køre døede den og motor lyden ændrede sig, brummede/tøffede mere. På støttefoden kunne den godt gasse op til bundgas.

Ved mig var det så toppakningen der var flækket/utæt. Så når motordelene havde udvidet sig kom der er gab, hvor en stor del af benzin/luft blandingen blev lukket ud og knallerten tabte trækket. En meget let reperation, synes jeg. En toppakning koster 9 kr,-

Har du fingersnilde til at skrue topstykket af, og kigge om den er våd/beskidt på den forkerte side af pakningen? Du finder topstykket under plastik afdækningen under sædet foran, ud mod benpladsen. Den sidder en plastik afdækning over den, og tændrørshætten skal lige pilles af. Så sidder der 4 stk. M7 møtrikker, som du kan skrue af med en 10'er topnøgle.

Det er mit bedste bud, da dit problem lyder så bekendt for mig Blink med øjet

Skriv endelig hvis der skal mere forklaring til.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej igen

Det lyder herligt, hvis det "kun er det".
Jeg vil prøve din anvisning virker god. Jeg har en bekendt der nok kan hjælpe, når nu vi har din anvisning. Jeg vil i hvertfald prøve --SUPER MANGE TAK.
Svar
#7
Hej arsenal.

Hvis det går helt op i hat og briller, vil jeg gerne kigge ud. Bor på Nørrebro.

NB: Jeg har ik den store viden, men ved da noget :wink: .

For mig lyder det lidt til at du skulle give den et nyt sodsæt ( toppakning-bundpakning og udstødningspakning ), det koster ca en lille hund.

Det kan være at din udstødningspakning også er ved at gå, du snakker om at den brummer når den skal arbejde.

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#8
Jeg tror den suger falsk luft ind, en af pakningerne af utætte, eller er membranen det? Prøv at kigge.
Svar
#9
Tempo Skrev:Hej arsenal.

Hvis det går helt op i hat og briller, vil jeg gerne kigge ud. Bor på Nørrebro.

NB: Jeg har ik den store viden, men ved da noget :wink: .

For mig lyder det lidt til at du skulle give den et nyt sodsæt ( toppakning-bundpakning og udstødningspakning ), det koster ca en lille hund.

Det kan være at din udstødningspakning også er ved at gå, du snakker om at den brummer når den skal arbejde.

Mvh
tempo

Dety lyder fornemt. Jeg tror jeg prøver det med toppakningen, først -er det ikke det må jeg jp prøve noget af det andet.
Hvis det går op i hat og briller, kan det da godt være at vil gøre brug af dit tilbud -mange tak.
Har kun én gang haft brug for lidt stumper, der købte jeg et speedometerkabel, i Scootercity, er der andre fornuftige steder at hanlde stumper

Arsenal
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hej arsenal.

Det er bare ok.

I kan tjekket med en lygte om i kan se nogle utætheder omkring cyllinder og blokken. Hvis der er mørke plamacer er der utæthed.

Mvh
tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#11
Et komplet sodsæt koster kun omkring 20 kroner i t-hansen - og det virker efter hensigten. Men den nederste plejer at holde tæt, og så blir det også mere bøvlet for arsenal, hvis han skal til at have cylinder af og bikse med stempelringene, ikke den letteste øvelse for en begynder.

Det med falsk luft er også en mulighed. Dog kører denne motor uden seperate pakninger ved membranen, den bruger gummi materiale og så er der små læber der holder tæt.

Men studsen er af gummi, og den kan med tiden revne. Min var fuldstændig sprækket på ydersiden og lidt våd udepå. Optisk kunne jeg ingen ridser se indvendig, men det er da muligt at det er sket ved din. Det kunne også give en anden motorlyd.
Svar
#12
arsenal Skrev:Når jeg kører og gasser mere end halvt op, så brummer mortoren lidt kraftigt og så går gassen/trækket af den. Hvis jeg så gasser ned, så er det ligesom den kommer til hægterne igen og lyder normalt, og trækker, men hvis jeg så gasser op så sker det samme.

Det mærkelig for mig er, at hvis den står på støttefod og jeg gasser helt op så lyder motren helt normalt.

Jeg kan se på tråden du får mange bud på løsningsforeslag, nogle gode og nogle mindre gode. For ikke at gøre ondt værre skal du starte med at tage tændrøret af og se hvilken farve elektroden er. Det kan mange gange afsløre hvad er galt. Lad være med at skil noget ad på må og få, det er ikke løsningen der skal bruges, det er bare gætværk! Mange bruger den metode, men det koster penge og gør mange gange ondt værre, så kommer der skidt i cylinderen som så havarerer osv. osv. Tro mig, vi her set mange ting på værkstedet som er sket bare fordi folk piller de forkerte steder.
Svar


Forum spring: