Søg Garagen Hej Gæst! Register

En lille historie fra "etaten"(om knallerter)
#1
Det skal lige sige's, at jeg har lånt denne historie inde fra MG.


Næsten alle voksne og børn, jeg som politimand og privatmand snakker med til daglig, giver udtryk for stor irritation og endog frygt og magtesløshed overfor ulovlige knallerter.
Jeg har som politiassistent ved Roskilde politi igennem de sidste to år været én af dem, der har forsøgt at ?indfange? og adskille de ulovlige knallerter ved bl.a. forskellige målrettede aktioner.
I den periode har vi standset og sigtet 300 ulovlige knallertkørere. Ud fra dette er mit skøn, at mere end 95 procent af de knallerter, der kører rundt i dag, er ulovlige (konstruktivt ændret)."

En ligeså kraftig og endog chokerende stigning er de ulovlige knallerters hastighed. Puch?en blev i ?gamle dage? oftest tunet til 50-60 km/t. I dag kører praktisk taget ingen under 60 km/t. Tuningen starter oftest vedr. de 60 km/t og fortsætter til 80 km/t. I flere tilfælde har vi ved hjælp af et ældre rullefelt fra Rigsfærdslen målt hastigheder på over 100 km/t.
Ifølge officielle tal er antallet af tilskadekomst ved kørsel på knallerter kraftig stigende. Med alle de tiltag, der gøres for at gøre færdselssikkerhed bedre og nedbringe alvorlig tilskadekomst, mener jeg, at indsatsen mod ulovlige knallerter er meget mangelfuld. Problemet er fortsat voksende og desuden til stor gene for meget store dele af befolkningen.
For et par år siden forsøgte myndighederne efter min mening at lave en lappeløsning. Der blev indført en paragraf 43a i færdselsloven, så politiet kan sigte en knallertkører for konstruktive ændringer blot ved en hastighedsmåling. Ingen adskillelse af knallerten og konfiskation af de ulovlige knallertdele. Knallerten kan køre videre efter rapportoptagelsen med samme hastighed. Straf: 500 kr. i bøde.

Det stigende knallertproblem har sin rod i flere faktorer:
? Knallerterne kører meget hurtigere end tidligere og er svære at få bragt til standsning. Eftersættelserne er farlige og en væltet knallertkører under en eftersættelse kalder på Statsadvokaten. Mange kolleger afstår fornuftigvis på forhånd.
? Straffen for at køre på ulovlig knallert er for lille og har ingen afskrækkende virkning. Risikoen for at blive standset er minimal.
? Politiets mangel på knallertkyndige, der kan forestå adskillelse/undersøgelse.
? Tung og ressourcekrævende sagsgang.

Hertil kommer, at flere og flere politifolk har fået ?berøringsangst? overfor knallertsager efter de nye typer såkaldte EU-knallerter er kommet på markedet. Der er kommet et meget stort antal forskellige knallerter. Mange kolleger ?står af? når de ser en knallert pakket ind i plasticskjold og skal søge efter et stelnummer, der er gemt væk et eller andet sted.
Politiet er også sat i venteposition. For mere end to år siden blev der efter mine oplysninger nedsat et ?hurtigarbejdende udvalg?, der netop skulle finde en løsning på problemet. Det er ikke sket endnu.
For at stoppe det stigende problem med meget hurtige og ofte hensynsløse knallertkørere og forhåbentlig nedsætte stigningen i alvorlig tilskadekomst mener jeg, at følgende ting kan være medvirkende til at afhjælpe problemet:
? Afskrækkende effekt. Væsentlig større bøder eksempelvis 2.000 kr. og konfiskation af knallerten ved andengangs forseelse indenfor to år. I dag bliver knallerten konfiskeret ved tredjegangs forseelse indenfor fire år, hvoraf de to sidste forhold skal ligge indenfor to år.
? Forenklet sagsgang. Anskaffelse og indførsel af et lille transportabelt ?rullefelt? til måling af knallerternes hastighed. Det behøver ikke at være et ?avanceret? rullefelt. Knallerternes hastigheder på oftest 60-70 km/t må kunne måles med tilstrækkelig sikker fejlmargin til at godtgøre konstruktive ændringer. Herved kan evt. undgås indbringelse af knallerten med henblik på undersøgelse og adskillelse for at sikre det ?teknisk bevis? - de ulovlige dele. Den større bøde skal modsvare værdien af de tidligere konfiskerede dele. Risikoen for konfiskation af hele knallerten ved fornyet overtrædelse skal sikre lovliggørelsen af knallerten.
? Registrering og nummerplade på ?knallert 30?. I dag er det for let at anonymisere sig og undkøre på de almindelige knallerter uden nummerplade. Ved indførsel af nummerplade på en ?knallert 30? vil det formentlig også betyde en nedgang i brugstyveri af knallerter. Både af ?knallert 45? og ?knallert 30?. Eksempel: En ?knallert 45? bliver stjålet, nummerpladen bliver pillet af, hvorefter knallerten fremstår og bliver kørt som en ?knallert 30?. Det er for let for tyven at gøre og for svært for politiet at opdage.
? Aflivning af politikollegers ?berøringsangst? med knallertsager. Ved en minimal undervisning i moderne knallerter har det vist sig, at politikolleger får en ?nå er det ikke sværere? oplevelse.

Jeg forstår godt denne ?berøringsangst?, efter at knallerterne ikke længere hedder Puch Flagskib og Yamaha 4 gear. ?I gamle dage? kunne man ud fra stelnummeret se, hvad knallerten hed. Anderledes er det i dag, hvor knallerternes stelnummer består af en syndig uigennemskuelig blanding af 17 bogstaver og tal. Afhængig af knallertmærke er stelnummeret anbragt forskellige steder på knallerten.
En ?knallert 30? og en ?knallert 45? kan være meget ens i det ydre. Det er kun et spørgsmål om neddroslingsgraden. Stelnummeret fortæller forskellen, men så skal man også først konferere med de 145 typegodkendelsesplade i ?knallertmappen? for at descifrere stelnummeret.

Der er dog fortsat grund til optimisme. Det kan stadig lykkes at tynde lidt ud i de ulovlige knallerter for en stund. Vi har med stor succes ?udviklet en strategi? til ufarlig indfangning af ulovlige knallerter. Ved opsøgning de steder, hvor knallerterne kommer - indkøbscentre, pizzabarrer, kiosker, tankstationer og skoler og gemt under civilt tøj, er det lykkedes at få fat på flere ulovlige knallerter - inden mobiltelefonen har glødet advarslen ud: ?Panserne er her?.
Trods de positive resultater er det kun en dråbe i vandet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Er det ikke en ældre sag denne her? Mener at have læst den før, men det er et godt stykke tid siden.
TruckStar
Svar
#3
T Skrev:Er det ikke en ældre sag denne her? Mener at have læst den før, men det er et godt stykke tid siden.


Mener jeg også. Den er vist 2 år gammel efterhånden, når jeg tænker efter(det skal man passe på med Smil ). Men der er sikkert nogle få herinde, der ikke har set/læst det??
Svar
#4
Jps Skrev:Det skal lige sige's, at jeg har lånt denne historie inde fra MG.


Næsten alle voksne og børn, jeg som politimand og privatmand snakker med til daglig, giver udtryk for stor irritation og endog frygt og magtesløshed overfor ulovlige knallerter.
Jeg har som politiassistent ved Roskilde politi igennem de sidste to år været én af dem, der har forsøgt at ”indfange” og adskille de ulovlige knallerter ved bl.a. forskellige målrettede aktioner.
I den periode har vi standset og sigtet 300 ulovlige knallertkørere. Ud fra dette er mit skøn, at mere end 95 procent af de knallerter, der kører rundt i dag, er ulovlige (konstruktivt ændret)."

Han har nok ikke skudt helt ved siden af. Men burde man som politikker ikke undre sig over netop hvorfor 95% af alle knallerter derude er ulovlige?


Citat:En ligeså kraftig og endog chokerende stigning er de ulovlige knallerters hastighed. Puch’en blev i ”gamle dage” oftest tunet til 50-60 km/t. I dag kører praktisk taget ingen under 60 km/t. Tuningen starter oftest vedr. de 60 km/t og fortsætter til 80 km/t. I flere tilfælde har vi ved hjælp af et ældre rullefelt fra Rigsfærdslen målt hastigheder på over 100 km/t.

Igen har han ret.
Se bare scooterne herinde:
http://billig-scooter.dk/garage.php?mode=quartermile
- Ved godt der kun er 8 tilmeldt, men kun 1 ud af de 8 er lovlig (*klapper Jps på skulderen Blink med øjet* )


Citat:Ifølge officielle tal er antallet af tilskadekomst ved kørsel på knallerter kraftig stigende. Med alle de tiltag, der gøres for at gøre færdselssikkerhed bedre og nedbringe alvorlig tilskadekomst, mener jeg, at indsatsen mod ulovlige knallerter er meget mangelfuld.

Ok, men hvor mange uheld er så lige medregnet af den type, hvor en ældre herre ikke tjekker sin blinde vinkel ved højresving? Hmm...


Citat:• Knallerterne kører meget hurtigere end tidligere og er svære at få bragt til standsning. Eftersættelserne er farlige og en væltet knallertkører under en eftersættelse kalder på Statsadvokaten. Mange kolleger afstår fornuftigvis på forhånd.

Jeg har så aldrig været en stor fan af ham Statsadvokaten. Jeg mener, hvis man flygter fra politiet og man ender med at komme til skade - ærgeligt, man bør gøre som politiet beder dig om _første_ gang uden at sige dem imod.

Citat:• Straffen for at køre på ulovlig knallert er for lille og har ingen afskrækkende virkning. Risikoen for at blive standset er minimal.

Selvfølgelig. Men før denne lov skal strammes skulle man lige stramme alle de andre love.
Det skulle jo nødigt blive mere ulovligt at køre på en ulovlig knallert end at køre spritkørsel.
Lovene i DK er generelt alt alt for svage.



Citat:• Afskrækkende effekt. Væsentlig større bøder eksempelvis 2.000 kr. og konfiskation af knallerten ved andengangs forseelse indenfor to år. I dag bliver knallerten konfiskeret ved tredjegangs forseelse indenfor fire år, hvoraf de to sidste forhold skal ligge indenfor to år.

Jeg ville nok slå CDI-begrænsningen til hvis jeg kunne risikere denne bødestørrelse, ingen tvivl.
Men om skiven skal sidde i variotor, hell no!

Citat:• Registrering og nummerplade på ”knallert 30”. I dag er det for let at anonymisere sig og undkøre på de almindelige knallerter uden nummerplade. Ved indførsel af nummerplade på en ”knallert 30” vil det formentlig også betyde en nedgang i brugstyveri af knallerter. Både af ”knallert 45” og ”knallert 30”. Eksempel: En ”knallert 45” bliver stjålet, nummerpladen bliver pillet af, hvorefter knallerten fremstår og bliver kørt som en ”knallert 30”. Det er for let for tyven at gøre og for svært for politiet at opdage.

Det kan bare ikke gå hurtigt nok! Men igen så er vi jo så hulens langsomme her i DK. Det skal vendes 47 gange og efter 8,35år bliver det endeligt så vedtaget.

Citat:• Aflivning af politikollegers ”berøringsangst” med knallertsager. Ved en minimal undervisning i moderne knallerter har det vist sig, at politikolleger får en ”nå er det ikke sværere” oplevelse.

Igen, ganske logisk. De skal vel vide lidt om faget.

Citat:Der er dog fortsat grund til optimisme. Det kan stadig lykkes at tynde lidt ud i de ulovlige knallerter for en stund. Vi har med stor succes ”udviklet en strategi” til ufarlig indfangning af ulovlige knallerter. Ved opsøgning de steder, hvor knallerterne kommer - indkøbscentre, pizzabarrer, kiosker, tankstationer og skoler og gemt under civilt tøj, er det lykkedes at få fat på flere ulovlige knallerter - inden mobiltelefonen har glødet advarslen ud: ”Panserne er her”.
Trods de positive resultater er det kun en dråbe i vandet.

Ak ja. Det er jo så også os som faktisk kan køre ordenligt på en 45km/t knallert - også selvom den kan køre lidt mere end dette.
Om 1 måneds tid har jeg et MC-kørekort og så er jeg atlså "godkendt" til at fører et 2-hjulet køretøj der nemt kan runde de 200km/t og kan gå fra 0-100 på ganske få sekunder (ja, jeg får kun det lille men uanset).
Jeg ved godt at disse MC'er så også er bygget til at kunne klare disse fartgrænser, men det kan en typisk 45km/t scooter altså også.

Så rent teknisk kunne jeg jo ikke være mere kvalificeret til at køre en ulovligt typisk 45km/t scooter - der kan køre de 70-80km/t.
Men næ nej, jeg må kun tøffe rundt med 45km/t.

Og ja, jeg ved godt at det ville gøre arbejdet svær for politiet _hvis_ man måtte dette, men det er bare lige for at få det tekniske på plads, nemlig:

Mange er kvalificeret til at kunne kører hurtigere end 45km/t (enten har man B-kort eller A-kort)

Ja, jeg fatter stadig ikke hvorfor man skal tøffe rundt med 45km/t når man kræver at skulle have et B-kort for at køre en 45'er.
Med andre ord; De er da selv uden om det.
Svar
#5
SLK Skrev:Se bare scooterne herinde:
http://billig-scooter.dk/garage.php?mode=quartermile
- Ved godt der kun er 8 tilmeldt, men kun 1 ud af de 8 er lovlig (*klapper Jps på skulderen * ) .


Jeg bliver næsten lidt flov Stig :oops: Smil , for det passer ikke helt, den kører nogle få km/t for hurtigt. :wink: Frækhyy:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jps Skrev:Jeg bliver næsten lidt flov Stig :oops: Smil , for det passer ikke helt, den kører nogle få km/t for hurtigt. :wink: Frækhyy:

Heh, nårh så du lyver? Griner
Der er faktisk 13 scootere tilmeldt (ingen MC'er endnu Græder ) men kun de 8 har tilføjet de ekstra informationer.
Svar
#7
Tænk sig en gang, en uærlig redaktør. Det må vi fluks tage op i plænum Blink med øjet
TruckStar
Svar
#8
T Skrev:Tænk sig en gang, en uærlig redaktør. Det må vi fluks tage op i plænum Blink med øjet

Uærlig er jeg da ikke. Jeg omgår bare sandheden, en lille bitte smule. Smil
Jeg ville have skrevet 30+, men det vil systemet åbenbart ikke finde sig i ??
Svar
#9
Han er da lidt bagefter, eller også er der ikke sket noget nyt i hans politikreds, de sidste mange år.
Hos Århus politi, koster det 1500kr. at kørte ulovligt, og "berøringsangsten klares med en person, der adskiller og spotter stelnumre knallerterne på politigården.
Nr-pladerne er efter sigende også på vej, eller er ihvertfald taget op politisk.
Og at knallerterne kun kørte 50-60km/t i "gamle dage, holder jo heller ikke stik, både amaha'erne og Kreidlerne kørte skam ligeså stærkt somn de fleste tundende scootere idag (80-100km/t.)

Og så glemmer han vist også lige det, at være ung og vild med knallert og tuning, som en svensk politimand har udtalt : "hvis de unge ikke tunede deres knallerter, ville der ikke være så mange ingenører el. teknisk begavede unge mennesker idag"...ok, en overdrivelse, men det siger trods alt lidt om, at man kan bruge hovedet samtidig med at man tuner sin knallert.

Jeg tror mere på bedre køreskole-udannelse, og måske en anden klasse som de har i bla. Schweitz, hvor man kan vælge en afdroslet 50cc'er i en anden forsikringsklasse og med udbygget undervisning. Det giver bedre bilister/mc-ister når de engang skal videre i traffikken, istedetfor at tvinge folk til at lulle rundt med 30-45km/t., hvor man ikke lærer en skid og sinker andre traffikanter unødigt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Æv, glemte at logge ind.
Svar
#11
Hold da fast hvor et facistisk indlæg (det fra MG)

Fakta mht. ulykker osv. desværre rigtig.
Men metoderne til at undgå ulykker.........

Jeg har læst andetsteds på BS at det drejer sig om hvor og hvordan man kører.
45 km/t er sgu' da for meget mange steder, og 75 km/t alt for lidt.

Jeg køre med børn til og fra børnehave. 2 stk. på 4 og 5 år.
Den lille han står/ sidder foran og "styrer" med hænder på spejle.
Den stor sidder foran mig og jeg holder arme og ben om dem. Max. 5 km/t og vi køre på fortov og gangstier. Det synes vi er både sjovt og sejt og skal det koste noget på et tidspunkt..........what the f...
Det var den fascistoide holdning at der kan opnået postitve resultater ved straf der tændte mig.......
Jeg kan knap følge trafikken i 60 km/t område alene på vej hjem med 75 km/t !
Svar
#12
Jeg har givet sønnike en tur på parkeringspladsen, men jeg ville ærlig talt aldrig køre nogen steder med ham!
TruckStar
Svar


Forum spring: