27-02-2006, 17:10
Det skal lige sige's, at jeg har lånt denne historie inde fra MG.
Næsten alle voksne og børn, jeg som politimand og privatmand snakker med til daglig, giver udtryk for stor irritation og endog frygt og magtesløshed overfor ulovlige knallerter.
Jeg har som politiassistent ved Roskilde politi igennem de sidste to år været én af dem, der har forsøgt at ?indfange? og adskille de ulovlige knallerter ved bl.a. forskellige målrettede aktioner.
I den periode har vi standset og sigtet 300 ulovlige knallertkørere. Ud fra dette er mit skøn, at mere end 95 procent af de knallerter, der kører rundt i dag, er ulovlige (konstruktivt ændret)."
En ligeså kraftig og endog chokerende stigning er de ulovlige knallerters hastighed. Puch?en blev i ?gamle dage? oftest tunet til 50-60 km/t. I dag kører praktisk taget ingen under 60 km/t. Tuningen starter oftest vedr. de 60 km/t og fortsætter til 80 km/t. I flere tilfælde har vi ved hjælp af et ældre rullefelt fra Rigsfærdslen målt hastigheder på over 100 km/t.
Ifølge officielle tal er antallet af tilskadekomst ved kørsel på knallerter kraftig stigende. Med alle de tiltag, der gøres for at gøre færdselssikkerhed bedre og nedbringe alvorlig tilskadekomst, mener jeg, at indsatsen mod ulovlige knallerter er meget mangelfuld. Problemet er fortsat voksende og desuden til stor gene for meget store dele af befolkningen.
For et par år siden forsøgte myndighederne efter min mening at lave en lappeløsning. Der blev indført en paragraf 43a i færdselsloven, så politiet kan sigte en knallertkører for konstruktive ændringer blot ved en hastighedsmåling. Ingen adskillelse af knallerten og konfiskation af de ulovlige knallertdele. Knallerten kan køre videre efter rapportoptagelsen med samme hastighed. Straf: 500 kr. i bøde.
Det stigende knallertproblem har sin rod i flere faktorer:
? Knallerterne kører meget hurtigere end tidligere og er svære at få bragt til standsning. Eftersættelserne er farlige og en væltet knallertkører under en eftersættelse kalder på Statsadvokaten. Mange kolleger afstår fornuftigvis på forhånd.
? Straffen for at køre på ulovlig knallert er for lille og har ingen afskrækkende virkning. Risikoen for at blive standset er minimal.
? Politiets mangel på knallertkyndige, der kan forestå adskillelse/undersøgelse.
? Tung og ressourcekrævende sagsgang.
Hertil kommer, at flere og flere politifolk har fået ?berøringsangst? overfor knallertsager efter de nye typer såkaldte EU-knallerter er kommet på markedet. Der er kommet et meget stort antal forskellige knallerter. Mange kolleger ?står af? når de ser en knallert pakket ind i plasticskjold og skal søge efter et stelnummer, der er gemt væk et eller andet sted.
Politiet er også sat i venteposition. For mere end to år siden blev der efter mine oplysninger nedsat et ?hurtigarbejdende udvalg?, der netop skulle finde en løsning på problemet. Det er ikke sket endnu.
For at stoppe det stigende problem med meget hurtige og ofte hensynsløse knallertkørere og forhåbentlig nedsætte stigningen i alvorlig tilskadekomst mener jeg, at følgende ting kan være medvirkende til at afhjælpe problemet:
? Afskrækkende effekt. Væsentlig større bøder eksempelvis 2.000 kr. og konfiskation af knallerten ved andengangs forseelse indenfor to år. I dag bliver knallerten konfiskeret ved tredjegangs forseelse indenfor fire år, hvoraf de to sidste forhold skal ligge indenfor to år.
? Forenklet sagsgang. Anskaffelse og indførsel af et lille transportabelt ?rullefelt? til måling af knallerternes hastighed. Det behøver ikke at være et ?avanceret? rullefelt. Knallerternes hastigheder på oftest 60-70 km/t må kunne måles med tilstrækkelig sikker fejlmargin til at godtgøre konstruktive ændringer. Herved kan evt. undgås indbringelse af knallerten med henblik på undersøgelse og adskillelse for at sikre det ?teknisk bevis? - de ulovlige dele. Den større bøde skal modsvare værdien af de tidligere konfiskerede dele. Risikoen for konfiskation af hele knallerten ved fornyet overtrædelse skal sikre lovliggørelsen af knallerten.
? Registrering og nummerplade på ?knallert 30?. I dag er det for let at anonymisere sig og undkøre på de almindelige knallerter uden nummerplade. Ved indførsel af nummerplade på en ?knallert 30? vil det formentlig også betyde en nedgang i brugstyveri af knallerter. Både af ?knallert 45? og ?knallert 30?. Eksempel: En ?knallert 45? bliver stjålet, nummerpladen bliver pillet af, hvorefter knallerten fremstår og bliver kørt som en ?knallert 30?. Det er for let for tyven at gøre og for svært for politiet at opdage.
? Aflivning af politikollegers ?berøringsangst? med knallertsager. Ved en minimal undervisning i moderne knallerter har det vist sig, at politikolleger får en ?nå er det ikke sværere? oplevelse.
Jeg forstår godt denne ?berøringsangst?, efter at knallerterne ikke længere hedder Puch Flagskib og Yamaha 4 gear. ?I gamle dage? kunne man ud fra stelnummeret se, hvad knallerten hed. Anderledes er det i dag, hvor knallerternes stelnummer består af en syndig uigennemskuelig blanding af 17 bogstaver og tal. Afhængig af knallertmærke er stelnummeret anbragt forskellige steder på knallerten.
En ?knallert 30? og en ?knallert 45? kan være meget ens i det ydre. Det er kun et spørgsmål om neddroslingsgraden. Stelnummeret fortæller forskellen, men så skal man også først konferere med de 145 typegodkendelsesplade i ?knallertmappen? for at descifrere stelnummeret.
Der er dog fortsat grund til optimisme. Det kan stadig lykkes at tynde lidt ud i de ulovlige knallerter for en stund. Vi har med stor succes ?udviklet en strategi? til ufarlig indfangning af ulovlige knallerter. Ved opsøgning de steder, hvor knallerterne kommer - indkøbscentre, pizzabarrer, kiosker, tankstationer og skoler og gemt under civilt tøj, er det lykkedes at få fat på flere ulovlige knallerter - inden mobiltelefonen har glødet advarslen ud: ?Panserne er her?.
Trods de positive resultater er det kun en dråbe i vandet.
Næsten alle voksne og børn, jeg som politimand og privatmand snakker med til daglig, giver udtryk for stor irritation og endog frygt og magtesløshed overfor ulovlige knallerter.
Jeg har som politiassistent ved Roskilde politi igennem de sidste to år været én af dem, der har forsøgt at ?indfange? og adskille de ulovlige knallerter ved bl.a. forskellige målrettede aktioner.
I den periode har vi standset og sigtet 300 ulovlige knallertkørere. Ud fra dette er mit skøn, at mere end 95 procent af de knallerter, der kører rundt i dag, er ulovlige (konstruktivt ændret)."
En ligeså kraftig og endog chokerende stigning er de ulovlige knallerters hastighed. Puch?en blev i ?gamle dage? oftest tunet til 50-60 km/t. I dag kører praktisk taget ingen under 60 km/t. Tuningen starter oftest vedr. de 60 km/t og fortsætter til 80 km/t. I flere tilfælde har vi ved hjælp af et ældre rullefelt fra Rigsfærdslen målt hastigheder på over 100 km/t.
Ifølge officielle tal er antallet af tilskadekomst ved kørsel på knallerter kraftig stigende. Med alle de tiltag, der gøres for at gøre færdselssikkerhed bedre og nedbringe alvorlig tilskadekomst, mener jeg, at indsatsen mod ulovlige knallerter er meget mangelfuld. Problemet er fortsat voksende og desuden til stor gene for meget store dele af befolkningen.
For et par år siden forsøgte myndighederne efter min mening at lave en lappeløsning. Der blev indført en paragraf 43a i færdselsloven, så politiet kan sigte en knallertkører for konstruktive ændringer blot ved en hastighedsmåling. Ingen adskillelse af knallerten og konfiskation af de ulovlige knallertdele. Knallerten kan køre videre efter rapportoptagelsen med samme hastighed. Straf: 500 kr. i bøde.
Det stigende knallertproblem har sin rod i flere faktorer:
? Knallerterne kører meget hurtigere end tidligere og er svære at få bragt til standsning. Eftersættelserne er farlige og en væltet knallertkører under en eftersættelse kalder på Statsadvokaten. Mange kolleger afstår fornuftigvis på forhånd.
? Straffen for at køre på ulovlig knallert er for lille og har ingen afskrækkende virkning. Risikoen for at blive standset er minimal.
? Politiets mangel på knallertkyndige, der kan forestå adskillelse/undersøgelse.
? Tung og ressourcekrævende sagsgang.
Hertil kommer, at flere og flere politifolk har fået ?berøringsangst? overfor knallertsager efter de nye typer såkaldte EU-knallerter er kommet på markedet. Der er kommet et meget stort antal forskellige knallerter. Mange kolleger ?står af? når de ser en knallert pakket ind i plasticskjold og skal søge efter et stelnummer, der er gemt væk et eller andet sted.
Politiet er også sat i venteposition. For mere end to år siden blev der efter mine oplysninger nedsat et ?hurtigarbejdende udvalg?, der netop skulle finde en løsning på problemet. Det er ikke sket endnu.
For at stoppe det stigende problem med meget hurtige og ofte hensynsløse knallertkørere og forhåbentlig nedsætte stigningen i alvorlig tilskadekomst mener jeg, at følgende ting kan være medvirkende til at afhjælpe problemet:
? Afskrækkende effekt. Væsentlig større bøder eksempelvis 2.000 kr. og konfiskation af knallerten ved andengangs forseelse indenfor to år. I dag bliver knallerten konfiskeret ved tredjegangs forseelse indenfor fire år, hvoraf de to sidste forhold skal ligge indenfor to år.
? Forenklet sagsgang. Anskaffelse og indførsel af et lille transportabelt ?rullefelt? til måling af knallerternes hastighed. Det behøver ikke at være et ?avanceret? rullefelt. Knallerternes hastigheder på oftest 60-70 km/t må kunne måles med tilstrækkelig sikker fejlmargin til at godtgøre konstruktive ændringer. Herved kan evt. undgås indbringelse af knallerten med henblik på undersøgelse og adskillelse for at sikre det ?teknisk bevis? - de ulovlige dele. Den større bøde skal modsvare værdien af de tidligere konfiskerede dele. Risikoen for konfiskation af hele knallerten ved fornyet overtrædelse skal sikre lovliggørelsen af knallerten.
? Registrering og nummerplade på ?knallert 30?. I dag er det for let at anonymisere sig og undkøre på de almindelige knallerter uden nummerplade. Ved indførsel af nummerplade på en ?knallert 30? vil det formentlig også betyde en nedgang i brugstyveri af knallerter. Både af ?knallert 45? og ?knallert 30?. Eksempel: En ?knallert 45? bliver stjålet, nummerpladen bliver pillet af, hvorefter knallerten fremstår og bliver kørt som en ?knallert 30?. Det er for let for tyven at gøre og for svært for politiet at opdage.
? Aflivning af politikollegers ?berøringsangst? med knallertsager. Ved en minimal undervisning i moderne knallerter har det vist sig, at politikolleger får en ?nå er det ikke sværere? oplevelse.
Jeg forstår godt denne ?berøringsangst?, efter at knallerterne ikke længere hedder Puch Flagskib og Yamaha 4 gear. ?I gamle dage? kunne man ud fra stelnummeret se, hvad knallerten hed. Anderledes er det i dag, hvor knallerternes stelnummer består af en syndig uigennemskuelig blanding af 17 bogstaver og tal. Afhængig af knallertmærke er stelnummeret anbragt forskellige steder på knallerten.
En ?knallert 30? og en ?knallert 45? kan være meget ens i det ydre. Det er kun et spørgsmål om neddroslingsgraden. Stelnummeret fortæller forskellen, men så skal man også først konferere med de 145 typegodkendelsesplade i ?knallertmappen? for at descifrere stelnummeret.
Der er dog fortsat grund til optimisme. Det kan stadig lykkes at tynde lidt ud i de ulovlige knallerter for en stund. Vi har med stor succes ?udviklet en strategi? til ufarlig indfangning af ulovlige knallerter. Ved opsøgning de steder, hvor knallerterne kommer - indkøbscentre, pizzabarrer, kiosker, tankstationer og skoler og gemt under civilt tøj, er det lykkedes at få fat på flere ulovlige knallerter - inden mobiltelefonen har glødet advarslen ud: ?Panserne er her?.
Trods de positive resultater er det kun en dråbe i vandet.