Søg Garagen Hej Gæst! Register

Underlig bærbar
#13
h_haugbolle Skrev:135 er da heller ikke meget Smil . Hvordan måler du det? timerefresh (eller lign) i console eller den der "test" man kan hente?

Og dvs den kan godt køre 100 fps stabilt? og der er ikke andre "faldgrupper" i den PC?

Ved godt det ikke er meget. Det er mit grafikkort der trækker hele systemet ned ;D hehe. Desuden kan dine øjne slet ikk kende forskel på feks 70 og 100 fps. Men ja den kører de fps stabilt. Har aldrig været under 110 i source tror jeg.

Måler det bare med den der FPS Måler der hele tiden er der =) ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
MiX- Skrev:Ved godt det ikke er meget. Det er mit grafikkort der trækker hele systemet ned ;D hehe. Desuden kan dine øjne slet ikk kende forskel på feks 70 og 100 fps. Men ja den kører de fps stabilt. Har aldrig været under 110 i source tror jeg.

Måler det bare med den der FPS Måler der hele tiden er der =) ?

Hvad har du da ellers i din "spand"?

Jeg synes nu godt jeg kan se om den kører 100 eller 70 fps :?

Hvis du bruger "måleren" (Net_graph? ) og den siger 110 fps er det da ikke så godt. Man løber nemlig langsommere, hvis den står til over 100 fps :wink: dvs fps_max 100 (101) og så kommer det jo også an på ens rates Grin

Jeg skriver lige igen mht. det støv der imorgen
Svar
#15
h_haugbolle Skrev:Hvad har du da ellers i din "spand"?

Jeg synes nu godt jeg kan se om den kører 100 eller 70 fps :?

Det må være ren indbildning så.
En computer kan ikke vise flere frames per second end din skærm refresh rate uanset.
(Typisk fladskærm ligger på 60hz)

Desuden 'siger man' at hvis FPS er kontiuerligt over ~30-35 stykker burde det ikke virke hakkende, da vores øjne ikke kan registrerer mere end det alligevel.

Vær også opmærksom på forskellen ved at billedet hakker og bliver 'revet i stykker'. Det forekommer ofte hvis ens grafikkort kan lave flere FPS end ens skærm kan vise, så kan billedet se ud som at blive revet i stykker lodret.
Dertil bruger man en refresh lock, kaldet vertical sync.

De fleste af mine spil ligger på konstant 60fps da jeg har vertical sync slået til at for at få et 100% flydende billede.
Så 100-150fps som I snakker om her er helt hen i vejret.
Svar
#16
Godt brølt, løve :wink: Grafikkortfabrikanterne bruger fps som ren salgsgas - en øjeimponator. Som du helt rigtigt siger, kommer der nemlig aldrig flere billeder ud på på skærmen i sekundet, end skærmens maks. frekvens ved en given opløsning kan vise. Min er f.eks. 75 Hz ved 1280 x 1024. Så hjælper det ikke en hujende fis, at kortet sender >200 Hz eller fps, for skærmen dropper bare de overskydende, hvilket kan give fornemmelse af flimmer/hakkeri . Derfor er mange spil også droslet til f.eks 30 eller 60 fps. Så brug Vert. Sync., så grafikkortet maks. producerer det antal fps, din skærm kan opdatere med ( eller et multiplum af dette). Så det er da rigtigt, at du måske kan se forskel på, om du kører med 70 eller 100 fps, men det skyldes bare, at du ikke har fundet den optimale neddrosling. Hvis din skærm kører med 75 Hz, vil der måske komme til at mangle lidt med 70 fps, eller at de 100 fps er nærmere et multiplum af din skærms opdateringshastighed.

Når ""man siger", at hvis FPS er kontiuerligt over ~30-35 stykker burde det ikke virke hakkende, da vores øjne ikke kan registrerer mere end det alligevel" , så er det nu ikke helt rigtigt. Vores øjne/hjerne vil godt nok registrere >25-30 fps som "flydende, men hvis f.eks. en biograffilm blev optaget og vist med 25-30 enkeltbilleder i sekundet, vil filmen bliver opfattet som "hakkende/flimrene/slørede" pga. de "sorte" pauser mellem billderne, der fremkommer ved lukkerbevægelserne. Derfor er film normalt lavet sådan, at man "gentager" enkeltbillederne to eller tre gange efter hinanden, så man godt nok får flere "sorte huller", men i kortere perioder pr. "enkeltbillede", således, at "skyggebilledet" af det foregående billede, der stadig hænger i nethinden, ikke blandes forstyrrende med det nye billede. Det er samme metode, man anvender på 100Hz fjernsyn - man fordobler antallet af lysglimt, for at gør de "sorte pauser" kortere - ikke for at gøre bevægelser på skærmen mere flydende.

Så helt enig med SLK, drop det fps-ræs. Det svarer til, at man laver en bil, der kan køre 2 gange lydens hastighed, men man har desværre kun kunnet lave dæk, der kan køre det halve. Enten må man begrænse motorens topfart, eller sætte begrænsning på hjulene.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#17
SLK Skrev:Det må være ren indbildning så.
En computer kan ikke vise flere frames per second end din skærm refresh rate uanset.
(Typisk fladskærm ligger på 60hz)

Desuden 'siger man' at hvis FPS er kontiuerligt over ~30-35 stykker burde det ikke virke hakkende, da vores øjne ikke kan registrerer mere end det alligevel.

Vær også opmærksom på forskellen ved at billedet hakker og bliver 'revet i stykker'. Det forekommer ofte hvis ens grafikkort kan lave flere FPS end ens skærm kan vise, så kan billedet se ud som at blive revet i stykker lodret.
Dertil bruger man en refresh lock, kaldet vertical sync.

De fleste af mine spil ligger på konstant 60fps da jeg har vertical sync slået til at for at få et 100% flydende billede.
Så 100-150fps som I snakker om her er helt hen i vejret.

Min skærm ligger på 75 Hz. Mht at man ikke kan se hvis der er flere end 30-35 fps, så har du vist ikke prøvet at spille Counter-Strike :wink: , fordi der kan man TYDELIGT se det. Ved ikke om det er anderledes med f. eks en film.

Når man spiller CS plejer man at slå v-sync fra da der så kommer flere fps og hvis man vil have et mere flydende billede, plejer man at sætte sine hz og til f. eks 100.

Hvad mener du med at 100-150 fps, som vi snakker om er helt hen i vejret? :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
h_haugbolle Skrev:Min skærm ligger på 75 Hz. Mht at man ikke kan se hvis der er flere end 30-35 fps, så har du vist ikke prøvet at spille Counter-Strike :wink: , fordi der kan man TYDELIGT se det. Ved ikke om det er anderledes med f. eks en film.

Når man spiller CS plejer man at slå v-sync fra da der så kommer flere fps og hvis man vil have et mere flydende billede, plejer man at sætte sine hz og til f. eks 100.

Hvad mener du med at 100-150 fps, som vi snakker om er helt hen i vejret? :?
Fortæl mig lige, hvordan du vil få 100 fps ud på en skærm, der kun kan klare 75 fps Fortvivlethock:
Hvor mange Hz kører din musemarkør med?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
Hvis du vil rense lamellerne på CPU´ens køleplade, men ikke tør at skille den ad, kan du da starte med at støvsuge den udefra. Herfra kan du snildt få sug nok til at fjerne de nullermænd der sidder og blokere for luften gennem lamellerne. Men vær lidt forsigtig, da blæseren vil kører op i helt vilde omdrejninger, så højst et ½ sek. af gangen.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#20
h_haugbolle Skrev:Når man spiller CS plejer man at slå v-sync fra da der så kommer flere fps og hvis man vil have et mere flydende billede, plejer man at sætte sine hz og til f. eks 100.

Een ting er vi da næsten enige om, du opnår først rigtigt flydende billede når fps er låst til din skærms opdateringsfrekvens, og at dit grafikkort kan levere de antal fps som den skal. (Vertical sync tager oftest en del kræfter).

Citat:Hvad mener du med at 100-150 fps, som vi snakker om er helt hen i vejret? :?


At hvis din skærm/tv/fladskærm har en opdateringsfrekvens (hz) på X så er det fløjtende ligemeget at dit grafikkort er så kraftigt at det kan vise flere fps end X (maks antal hz på din skærm).

Flere fps end hz giver som regel det der hedder "tearing" (at rive i stykker), og kan forveksles med at 'hakke'. (Hertil bruger man vertical_sync / refresh_lock)


Hvis ikke du tror på mig kan du spørge den almægtige Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate
Under Frame rates in video games: " An average 17" monitor can reach 85 Hz, meaning that any performance reached by the game over 85 fps is discarded. "
" When vertical sync is disabled, the video card is free to render frames as fast as it can, but the display of those rendered frames is still limited to the refresh rate of the monitor. For example, a card may render a game at 100 FPS on a monitor running 75 Hz refresh, but no more than 75 FPS can actually be displayed on screen."

- At det føles mere flydende i visse First Person Shooter spil ved ikke at have låst refresraten og spille med mild tearing, well, det er jo en smagssag. Jeg foretrækker et 100% flydende billedet end at sidde og tro det er :wink:
Svar
#21
SLK Skrev:At hvis din skærm/tv/fladskærm har en opdateringsfrekvens (hz) på X så er det fløjtende ligemeget at dit grafikkort er så kraftigt at det kan vise flere fps end X (maks antal hz på din skærm).

Flere fps end hz giver som regel det der hedder "tearing" (at rive i stykker), og kan forveksles med at 'hakke'. (Hertil bruger man vertical_sync / refresh_lock)


Hvis ikke du tror på mig kan du spørge den almægtige Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate
Under Frame rates in video games: " An average 17" monitor can reach 85 Hz, meaning that any performance reached by the game over 85 fps is discarded. "
" When vertical sync is disabled, the video card is free to render frames as fast as it can, but the display of those rendered frames is still limited to the refresh rate of the monitor. For example, a card may render a game at 100 FPS on a monitor running 75 Hz refresh, but no more than 75 FPS can actually be displayed on screen."

- At det føles mere flydende i visse First Person Shooter spil ved ikke at have låst refresraten og spille med mild tearing, well, det er jo en smagssag. Jeg foretrækker et 100% flydende billedet end at sidde og tro det er :wink:

Jeg tror skam godt på det sidste Smil . Jeg synes heller ikke der er forskel på f. eks 85 og 100 fps i CS (altså det den nu viser via net_graph), men hvis vi kommer ned i 65-70 fps, så kan man godt se forskel (hvert fald i det spil) . Jeg synes heller ikke jeg har oplevet noget af det "tearing" :P

Det er garanteret også derfor de lidt mere proffe spiller med CRT skærm, da den for det meste kan trække 100 hz og har en lille opdateringshastighed Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Nu er den lige blevet mere underlig. Midt som jeg sad og lavede noget, fik jeg en stor blå skærm og alt stoppede. Nåede kun at læse noget hen ad: "Windows has detected an error" eller lign. og så slukkede den Fortvivlethock: . Er der ikke nogle settings, som gør at computeren slukker når den kommer op over et vist antal grader? og er det evt. der, fejlen mht det ligger? eller er det noget helt andet? kan hele problemet være at blæseren er blevet dårlig og skal rapareres? :? Fortvivletleepy:

Forbandede Acer :crybaby: :whip:
Svar
#23
Fortvivlethock: BSOD (Blue Screen Of Death) :twisted: Har du prøvet at genstarte?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#24
kragen Skrev:Fortvivlethock: BSOD (Blue Screen Of Death) :twisted: Har du prøvet at genstarte?

Håbede ellers på at det ikke var det :x

Ja, genstartede computeren bagefter. Har haft den 3 gange nu, men den plejer først at komme når jeg har siddet ved computeren et stykke tid.

Forresten, har jeg fundet ud af at når den lagger meget, bruger den 100% CPU. Altså somom der er noget andet der bruger alt kraften? :?

Edit: måler at min CPU er 85 grader i skrivende stund Fortvivlethock: Det eddermanme meget!
Svar


Forum spring: