Søg Garagen Hej Gæst! Register

heste kræfter ( HK )
#1
Jeg har hørt, at en City Scooter har 4 HK.
Stig siger, at vores Listo har 2,7. kan det mon passe at City Scooteren så har hele 4 af dem.

Min Listo kører 60. Hvor stærkt kører city scooteren ? ( Når begrænsningerne er væk)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
City scooterens effekt er 2,2 kw - listoens er 2,1 kw. så det er nogenlunde det samme. 0,1 kw = 100 watt - det er ikke ret megen forskel.

Der går 700 Watt (0,7 kw) på 1 HK (ca) - og man regner det ud ved at dividere kw tallet med 0,7.

City Scooter 2,2 / 0,7 = 3,1 HK
Listo 2,1 / 0,7 = 3,0 HK

Jeg tror ikke du kan mærke forskel i praksis... så skal du op på en testbænk og hooke maskinen til en computer.

/Nighthawk
Svar
#3
Ahhh så kan det da være det samme altså

jeg så de 4 HK i FDMs scooter test. Kan ikke lige finde linket.
Så kan man ikke helt regne med den test så.
Svar
#4
Vi er langt nede i detaljerne, men en hest er 736W (el. efter visse angivelser 746W. Kunne de viise mænd dog blot blive enige!?)
Svar
#5
Jeg er selv medlem af FDM - og selvom jeg er glad for deres anmeldelser, så er deres "tech specs" opgivelser af og til lidt sketchy...

De skriver "ca 4 HK" i artiklen - og når de bruger betegnelsen "ca" er det noget de har sjusset sig frem til. Jeg ved det ikke med sikkerhed men når jeg har læst de øvrige tests af scootere rundt omkring synes jeg at de "ca 4 HK" går igen mange steder.

Det er fuldstændig den samme motor der sidder på Listoen som på City scooteren. Som der har været snak om i en af de andre tråde med de nye modeller fra City Scooter - så er der ikke de store forskelle fordi maskinerne skal overholde Euro2 emissionsreglerne, og da der ikke er penge til udvikling af helt nye motortyper - er de alle en klon af samme blok.

Der kan være enkelte forskelle - bl.a. kan karburatoren være anderledes, begrænsningerne kan være anderledes, men ikke noget der kan give 33% mere motorkraft ud af samme blok.

Et fornuftigt bud kan være at effekten kan svinge +/- 10% på de forskellige udgaver - noget du ikke vil kunne mærke i topfarten, men måske marginalt på optræk/acceleration. Det er dog givetvis ikke noget du kan mærke efter 5 minutter på peden. Man vænner sig til alt.

Jeg har sat et større (og bredere) bagdæk på min Listo (110-80-10 groft mønster) end originalen (100-80-10) Den større diameter giver pga den større distance hjulet kører pr omgang et par kilometer på toppen, men tager lidt af accelerationen. Jeg har 6 grams ruller i, som rigeligt kompenserer for dette - og da jeg aldrig nogensinde kører tophastighed (max 55 på nålen (godt 50 km/t IRL), mærker jeg ikke forskellen - overhovedet.

Al den snak om mere power og bedre topfart er jo rent akademisk anyway - ved 58,5 km/t (30%)får du et klip i pappet, og ved 63 km/t (40%) får du en betinget frakendelse - medmindre dit kort er mindre end 3 år gammel - så ryger det med det samme. Så man kan sige at det er bedre topfarten "kun" er 60 km/t - så slipper du for at være bange for at kortet ryger.

Ovenstående er netop grunden til jeg den 12.03 starter med at tage MC-kørekørt. Når det er i husk hopper jeg på nakken af en T-Rex 110 med en topfart på 95 km/t som lovligt må køre de hastigheder der nu engang er gældende på den aktuelle strækning jeg kører på.

Over halvdelen af min køretur på arbejde foregår på en vej med 60 km/t hastighedsbegrænsning, så når jeg kommer pulrende med 47-48 km/t er jeg til gene - men jeg vil ikke stoppes og have en bøde!

Nå, men det var FDM vi kom fra. Tag deres opgivelser med et gran salt. På de små tests som de laver har de ikke selv måleudstyr fremme.

/Nighthawk
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ja, jeg ved godt at der er forskellige udmålinger af omregningen - jeg bruger bare 0,7 som et omregningstal, da det er relativt nemt at regne med. Og det giver ikke de store differencer anyway.

Går vi ud fra Listoens opgivne 2,1 kw (som Lindberg i deres gamle brochure selv omregnede til 3 HK), så ser det sådanne ud:

700 watt: 2,1 / 0,7 = 3,000 HK
736 watt: 2,1 / 0,736 = 2,853 HK (dvs 0,147 hest mindre)
746 watt: 2,1 / 0,746 = 2,815 HK (dvs 0,185 hest mindre)

På: http://www.volkswagen.no/kalkulator.html er der en kw 2 hk omregner.
De skriver at 37 kw = 50 HK. - de regner altså med 740 Watt for 1 HK.

På: http://www.bilgalleri.dk/html/for_messag...G_ID=82725
Der skriver de at 1 kw = 1,36 HK - så de regner med 735 watt.

Jeg ved ikke med jer - men når jeg skal omregne, så gider jeg ikke for mange decimaler - så 0,7 er godt nok til mig - jeg kan alligevel ikke mærke forskel om scooteren har 2,815 - 2,853 eller 3,000 HK - der er så mange andre faktorer der spiller ind alligevel (fugt i vejret, modvind, vægt af mig selv + last, er der sprit i benzinen eller ej, rullevægt, dækslid og dæktryk - jeg kunne blive ved) - jeg tror alle de faktorer betyder mere end 0,18 Hest ...

Så vil jeg sku hellere have gennemstegte hestebøffer af 0,18 hest - jeg er mæt nok alligevel efter 0,18 hest. :tease:

/Nighthawk
Svar
#7
enig i det Nighthawk
Svar
#8
Bare for sjov. 0,18 hest vil svare til mellem 7 og 170 kg kød-vægt. (pony-føl til fuldvoksen jyde) Det burde kunne mætte de fleste rovdyr! Griner
Svar
#9
Du spurgte hvor meget en cityscooter kører.. Min kører let 76 på nålen med en halvlangsom acceleration, dette er med større dysse end normale, men ikke maksstørrelse...Kan sikkert køre hurtigere, men vejret og nervøsitet omkring overbelastning af motoren har holdt mig fra det..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Anonymous Skrev:Du spurgte hvor meget en cityscooter kører.. Min kører let 76 på nålen med en halvlangsom acceleration, dette er med større dysse end normale, men ikke maksstørrelse...Kan sikkert køre hurtigere, men vejret og nervøsitet omkring overbelastning af motoren har holdt mig fra det..

Ok.. men det er vel også ALT rigeligt.
Svar
#11
Helt sikkert.. :twisted:
Svar


Forum spring: