Svar: 68
Tråde: 9
Tilmeldt: Dec 2007
Nogen der kan forklare hvordan den virker og kan det passe at den bliver så varm at man ikke kan røre ved den.
På den ene spole står der 5w 5 Ohm og den lange klods hvis nok 20w og 5,9 Ohm.
Der går en gul ledning fra den store og en blå ledning fra den lille klods.
Dr Big
svend loksø
Svar: 148
Tråde: 23
Tilmeldt: Oct 2007
Du kan prøve og tage nogen billeder af den dims du snakker om så det måske lettere for folk at genkende den og at du får svar
Svar: 68
Tråde: 9
Tilmeldt: Dec 2007
Det bliver ikke nemt da jeg er en gammel mand på over 60 år og slet ikke med på det nymodens digge/mobil teknologi. Ejer ikke et diggetalkamere.
Men hvis man roder med scootere så må man også havde mødt 2 store jern klodser der er svejset sammen og skruet på stellet med en bolt med en ledning ud fra hver klods.
Lad os nu se det kan jo være der er en der har brædt fingrene på dem der kommer forbi.
svend loksø
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
ScooterGrisen Skrev:Du kan prøve og tage nogen billeder af den dims du snakker om så det måske lettere for folk at genkende den og at du får svar
Det er denne "sjover" Scootergrisen.
Lysmodstand.
Svar: 59
Tråde: 1
Tilmeldt: Aug 2007
svend loksø Skrev:Nogen der kan forklare hvordan den virker og kan det passe at den bliver så varm at man ikke kan røre ved den.
På den ene spole står der 5w 5 Ohm og den lange klods hvis nok 20w og 5,9 Ohm.
Der går en gul ledning fra den store og en blå ledning fra den lille klods.
Dr Big
svend loksø
Ja den bliver varm.
Svar: 68
Tråde: 9
Tilmeldt: Dec 2007
Så kom der sku' en forbi. Der havde brændt fingrene på de 2 spoler.
Tak.
Venlig hilsen.
svend loksø
Svar: 342
Tråde: 8
Tilmeldt: Jan 2007
Den store skal blive varm når du kører med lyset slukket. Den lille blir varm når du kører med positionslygterne tændt. Og ingen af de to skal blive varme når du kører med kørelyset tændt.
De er der fordi generatoren på scooteren genererer ca 48 watt svarende til forlys (35W), baglys (5W), instrumentlys (4x1,2=~5W) og chokerenheden (ved ikke hvor meget strøm den sluger.
Når du så slukker helt eller delvis for lyset, blir modstandende sat ind istedet for de pærer du har slukket, så spændingsregulatoren mv. ikke bliver yderligere belastet.
Og i det øjeblik du skifter lys med en given kontakt, vil der også være et skifte i spændingen, hvis ikke modstandende var der for at stabilisere strømmen. Og så ville pærerne glimte opnår du eksempelvis tændte for lyset, fordi regulatoren ikke kan tage al den strøm der måtte være uden modstandende idét du skifter til "tænd".
Altså de sørger for strømstyrken er konstant til lyskredsen. Og som jeg skrev tidligere i et andet topic, så hænger de kun til pynt når du har lyset tændt.
Prøv at tænd dit lys mens motoren kører. Så skal de ikke blive varme. Pos. lys, så blir den lille varm, og slukket lys -den store blir varm.
Svar: 2.345
Tråde: 38
Tilmeldt: Apr 2007
Lehmann Skrev:Den store skal blive varm når du kører med lyset slukket. Den lille blir varm når du kører med positionslygterne tændt. Og ingen af de to skal blive varme når du kører med kørelyset tændt.
De er der fordi generatoren på scooteren genererer ca 48 watt svarende til forlys (35W), baglys (5W), instrumentlys (4x1,2=~5W) og chokerenheden (ved ikke hvor meget strøm den sluger.
Når du så slukker helt eller delvis for lyset, blir modstandende sat ind istedet for de pærer du har slukket, så spændingsregulatoren mv. ikke bliver yderligere belastet.
Og i det øjeblik du skifter lys med en given kontakt, vil der også være et skifte i spændingen, hvis ikke modstandende var der for at stabilisere strømmen. Og så ville pærerne glimte opnår du eksempelvis tændte for lyset, fordi regulatoren ikke kan tage al den strøm der måtte være uden modstandende idét du skifter til "tænd".
Altså de sørger for strømstyrken er konstant til lyskredsen. Og som jeg skrev tidligere i et andet topic, så hænger de kun til pynt når du har lyset tændt.
Prøv at tænd dit lys mens motoren kører. Så skal de ikke blive varme. Pos. lys, så blir den lille varm, og slukket lys -den store blir varm.
Igen en genial forklaring, og samtidig forklarede det mig grunden til at disse modstande ikke findes på min Neo's 2003, men er på Neo's '98 reservedelsmaskinen. '98'er modellen kan man slukke lyset på, det kan man ikke på 2003 modellen, ergo så er der ingen grund til at de er der.
Du fortjener endnu en tommeltot.
Dutch
Svar: 342
Tråde: 8
Tilmeldt: Jan 2007
DutchDK Skrev:Igen en genial forklaring, og samtidig forklarede det mig grunden til at disse modstande ikke findes på min Neo's 2003, men er på Neo's '98 reservedelsmaskinen. '98'er modellen kan man slukke lyset på, det kan man ikke på 2003 modellen, ergo så er der ingen grund til at de er der.
Du fortjener endnu en tommeltot.
Dutch
Nemmerli. Det var en rebus jeg funderede over længe inden jeg fandt det på papir, hvordan det hang sammen.
Ja de scootere hvor man ikke kan slukke for lyset, er det ikke nødvendigt med modstanden, da lyset er tændt hele tiden. Og den findes derfor ikke på nyere uden lyskontakt. Piaggio og Gilera ser vi bort fra, da de har en anden type strømregulator, hvor det ikke er nødvendigt med en ekstern modstand.
Svar: 68
Tråde: 9
Tilmeldt: Dec 2007
Så blev vi alle klogere og jeg er meget gladere.
Venlig hilsen
svend loksø