Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lader til scooterbatteri
#1
Hej . Jeg vil gerne have en lader til mit scooterbatteri!

Men jeg har forstået, der skal en speciel lader til et lukket scooterbatteri (mit batteri er 5amp)

Er denne lader velegnet til et vedligeholdsfrit scooterbatteri?
http://thansen.dk/product.asp?c=15982803...1387906946


Baotian 125ccm"Kineser" 15.000km

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Eller er det denne der skal bruges?


Baotian 125ccm"Kineser" 15.000km

Svar
#3
Bare det er en impulslader(hvilket ikke fremgår i annoncen??) så den fin nok. Jeg har selv en der ligner den fra Thansen, og den virker fint.
Svar
#4
Gutten hos thansen.dk svor, dette er den helt rigtige lader til et batteri der kræver en impulslader.

http://thansen.dk/product.asp?c=16002116...1592020868

Kommentar til dette?


Baotian 125ccm"Kineser" 15.000km

Svar
#5
Jeg har brugt den selvsamme i snart to år, og den lader fint. Jeg tror, at den indtil nu, har opladet 10-15 batterier (ikke mine allesammen :wink: ) uden problemer.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Impulslader er åbenbart det helt nye mode ord, et rigtigt plus ord. desværre bliver der skabt noget forvirring når det bliver brugt i flæng af reklame folk eller ekspedienter, der ikke ved hvad det er de sælger.
Om batteri er den gode gammeldags med syre eller et vedligeholdsfrist er næsten ligegyldigt, princippet er det samme, de er begge bly akkumulator.

Jeg har selv en variabel strøm forsyning, ( med strøm begrænser, en pære kan også gøre det ) den sætter jeg på 14 volt, og lader batteri i min start kasse op med ( jeg flyver med fjernstyret modelfly) I starten af opladning lapper batteri til sig ( 0,5 A, det har jeg sat strøm begrænseren til) når det er fyldt er spænding på batteri 13,8 volt, og lade strøm vil på grund af den mindre spændings forskel (0,2 V) mellem batteri og lader være reduceret til nogle få mA. Batteri tager ingen skade af at stå konstant med denne spænding.
En blid opladning som batteri ikke tager skade af, er med en ladestrøm på 10 % af batteriets kapacitet.



Er det batteri typer som NiCd og NiMh der lades på ( eller hvor et tomt batteri skal fyldes på 15 min ) er det at den noget mere kompliceret impulslader kommer ind i billedet, den lader i impulser, og for at kunne overvinde den modstand der er i et batteri når der lades med en kraftig ladestrøm må den hæve spænding, det vil betyde døden for et fuldt opladet batteri. Derfor lader den i impulser og imellem disse måler den spænding på batteriet, og slår automatisk fra når batteri er fyldt.


Denne her vil snildt kunne bruges
http://thansen.dk/product.asp?c=16002686...2039560887
Der står ikke noget om ladestrømmen, den er sikkert ikke høj, men er den på 0,5 A så er det faktisk det optimale. Hvis man skiller den ad vil jeg tro at den består af en trafo og nogle ensrettere, udgangsspænding er sikkert 14 V. Hvis den lader med 0,5A så sætter man den til om aftenen, og næste morgen er batteri fuldt opladet.

Denne her er sikkert den samme
http://thansen.dk/product.asp?c=16002686...1387906944
Men her har trafo´en et udtag, så den også kan lade 6V batterier, vist ikke aktuelt for mange.

Og igen det samme
http://thansen.dk/product.asp?c=16002686...1387906946
Komponenterne er noget kraftigere så den kan giver en støre ladestrøm. Hvis udgangs spænding er 14 V som på de andre, så vil ladestrømmen efterhånden aftage efterhånden som batteriet er fyldt, men i starten af ladningen vil den lade med 1,8 A

Og her har vi så den intelligente lader. De skriver det ikke men den lader i impulser.
http://thansen.dk/product.asp?c=16002686...1387906948
Det kunne være interessant at vide hvor meget den lader med, eller om man selv kan justere ladestrømmen.

Når man læser og de forskellige ladere, så er der en masse plus ord, men uden egentlig oplysning.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
LETSINDIG Skrev:Og her har vi så den intelligente lader. De skriver det ikke men den lader i impulser.
http://thansen.dk/product.asp?c=16002686...1387906948
Det kunne være interessant at vide hvor meget den lader med, eller om man selv kan justere ladestrømmen.

Når man læser og de forskellige ladere, så er der en masse plus ord, men uden egentlig oplysning.

Fin forklaring og det er egentlig den viden om ladere, man har behov for, meeeen... når man nu er beskæftiget med bl.a. elektronik, kan jeg ikke rigtig dy' mig.

Den sidste lader (som jeg citerer), er ikke en impulslader, men en såkaldt 3 trins lader (også kaldet lader med IUOU karakteristik). Det skriver THansen i hvert fald i deres beskrivelse af produktet.

De 3 trin kan enkelt forklares således:
I 1. trin lader den med al den strøm, som den kan levere og det bliver den ved med indtil spændingen når en tærskelværdi på ca. 14,5 - 15 V.
I 2. trin holder den så denne spænding konstant i et par timer, medens strømmen langsomt falder til få mA og til sidst i trin 3, nedsættes spændingen til ca. 13,8 V som er en vedligeholdelses spænding som batteriet kan tåle at være tilsluttet uendeligt.

En 3 trins lader er langt det bedste, hvis man ønsker sine akkumulatorer et langt og godt liv samt masser af strøm på når det er blevet opladet.
Jeg bruger selv en 3 trins 20 A lader til mine bådbatterier, hvor der er 100 Ah i hver, så alene prisen på disse batterier tilsiger at man bruger en rigtig god lader.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: