Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter bremser hele tiden?
Er der friløb på boatian-45 scooter?
Kan det passe at scooter bremser helt af sig selv når man ikke giver gas? Ond
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Scoooter Skrev:Er der friløb på boatian-45 scooter?
Kan det passe at scooter bremser helt af sig selv når man ikke giver gas? Ond

Nej.

Check bremsekabler, returfjeder og stemplerne i bremsekaliberen, for om de hænger.

Check derefter din kobling for slitage, koblingsfjedre, og trykfjeder for styrke.

Fejlen ligger et af de to steder.

Dutch
Svar
Men skal scooteren trille med umindskelig hastighed (bortset fra luftmodstanden) når gas slippes?
Svar
Altså du mener vel det med koblingen.
Fordi det automatisk kobling på mange hvis ik alle scootere og ja så føles den tung og skubbe f.eks og så vidt jeg ved kan man ikke få en scooter til og kører frit på baghjul ligesom på forhjulet.

Så skulle der være et koblings greb f.eks ligesom en knallert med gear har men det har jeg ikke set på en scooter.

Men vil da gerne hører hvad i andre har at sige....
Kan man skuffe en scooter uden at koblingen er slået til eller er den ikke altid slået til mere eller mindre.
Svar
En scooter har centrifugal kobling, det vil sige at når motor kommer op i omdrejninger, vil nogle klodser blive slynget ud i koblingsskålen, den der er bagtil, og motor er nu koblet sammen med baghjul.

Når du kører og slipper gassen vil baghjul stadig være koblet til motor, og den vil motorbremse, her er motorbremsen nok noget kraftigere på en firetakt end på to takterer. Når du kommer ned i hastighed igen, ca. 10 km/t kan du mærke at kobling slipper og den ruller frit.

Hvis du sætter scooteren på støttefod og drejer hjulet kan du mørke nogen modstand, det er fordi baghjul stadig skal trække gear, med dets små tandhjul rundt, og det giver en hvis træhed.

Med hånden kan du så prøve at skubbe bremsearmen frem, du vil ikke være i tvivl om hvornår den tager fat. Bremsen må selvfølgelig ikke slæbe på, men hvor meget den skal spændes, er et spørgsmål om hvor håndtag ligger bedst i hånden.

Forhjulsbremsen, giver du det et skub med hånden, og hjulet kan dreje 2-3 omgange så er det i orden, måske kan du høre klodser skure på skiven, men det gør ikke noget.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Scoooter Skrev:Er der friløb på boatian-45 scooter?

Baotian Smil

Scoooter Skrev:Kan det passe at scooter bremser helt af sig selv når man ikke giver gas? Ond

Henviser til et at mine gamle indlæg : Skal den bremse af sig selv???
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
DutchDK Skrev:Nej.

Check bremsekabler, returfjeder og stemplerne i bremsekaliberen, for om de hænger.

Check derefter din kobling for slitage, koblingsfjedre, og trykfjeder for styrke.

Fejlen ligger et af de to steder.

Dutch

Hm sært svar?

En med ikke så stor indsigt i scootere, hvordan skal han tjekke fjedre for styrke? Hvis koblingen skal tjekkes for slitage som ikke har en pind med om den bremser ned, så skal der mål på bordet ellers kan spørgeren ikke bruge det svar til noget.

En scooter bremser ned af sig selv når gassen slippes, varioen "gearer" ned og farten bremses ned indtil koblingen slipper sit greb i koblingsklokken, derefter er der friløb.
Det sker så ikke på de hardcore tunere der monterer strammere fjedre i koblingen, der slipper koblingen ved temmelig høje omdrejninger og motorbremse effekten føles ikke så meget som ved en alm. scooter der ikke er ændret.
Svar
LETSINDIG Skrev:Når du kører og slipper gassen vil baghjul stadig være koblet til motor, og den vil motorbremse, her er motorbremsen nok noget kraftigere på en firetakt end på to takterer. Når du kommer ned i hastighed igen, ca. 10 km/t kan du mærke at kobling slipper og den ruller frit.

Betyder det så at bæltet/remmen ikke kører med rundt når man trækker scooteren eller kører under ca 10km/t ? er der ikke en modstand hvis bæltet/remmen ligge stille og de der metal plader remmen skal kører på kører rundt.

Kan godt forstå det med gear tandhjul der kører ved rundt og de ligger vel i olie så det er lidt tungt.
Er der evt nogen der har sådan en animation hvor man får et look inden i og kan se hvordan tingene virker ligesom : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...Engine.gif
Svar
ScooterGrisen Skrev:Betyder det så at bæltet/remmen ikke kører med rundt når man trækker scooteren eller kører under ca 10km/t ? er der ikke en modstand hvis bæltet/remmen ligge stille og de der metal plader remmen skal kører på kører rundt.

Kan godt forstå det med gear tandhjul der kører ved rundt og de ligger vel i olie så det er lidt tungt.
Er der evt nogen der har sådan en animation hvor man får et look inden i og kan se hvordan tingene virker ligesom : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...Engine.gif

Ja, det er kun koblingsskålen, baghjulet, og gearhjulene, der kører rundt når koblingen slipper sit greb - v. slukket motor altså.
Når motoren kører under de rpm. hvor koblingen slipper sit greb (fx. v. lukket gas og 5km/t), så kører vario, rem, remskiver og kobling med rundt (tomgang) - dog uden at koblingen tager fat i koblingsskålen og derved drejer baghjulet rundt via gearkassen.
Svar

Energy Skrev:Ja, det er kun koblingsskålen, baghjulet, og gearhjulene, der kører rundt når koblingen slipper sit greb - v. slukket motor altså.
Når motoren kører under de rpm. hvor koblingen slipper sit greb (fx. v. lukket gas og 5km/t), så kører vario, rem, remskiver og kobling med rundt (tomgang) - dog uden at koblingen tager fat i koblingsskålen og derved drejer baghjulet rundt via gearkassen.

Jeg var ude for en (lidt) ubehagelig oplevelse engang, for det er kun motorens omdrejninger der får koblingen til at tilkoble. Hvis baghjulet modsat drejer hurtigere og hurtigere, kobler den ikke til.

Så på en bakke, hvor jeg havde holdt på toppen i tomgang og så lod scooteren rulle nedad, nåede scooteren, stadig med motoren i tomgang, ca 35 km/h.
Ved ca. den hastighed gav jeg ganske lidt gas og så koblede den motoren til med et hvin fra bagdækket og et meget kraftigt ryk i scooteren, som selvfølgelig ikke på 0 sekunder kunne få motorens omdrejninger op på det der nu skal til ved 35 km/h.

Det er ikke noget som scooterens transmissionssystem har godt af, tror jeg.
--
Hilsen Ole
Svar
OlePagh Skrev:Så på en bakke, hvor jeg havde holdt på toppen i tomgang og så lod scooteren rulle nedad, nåede scooteren, stadig med motoren i tomgang, ca 35 km/h.
Ved ca. den hastighed gav jeg ganske lidt gas og så koblede den motoren til med et hvin fra bagdækket og et meget kraftigt ryk i scooteren, som selvfølgelig ikke på 0 sekunder kunne få motorens omdrejninger op på det der nu skal til ved 35 km/h.

Det er ikke noget som scooterens transmissionssystem har godt af, tror jeg.

"Hvin fra bagdækket" ??

Har selv gjort det et par gange, den laver et "sjovt ryk" Smil

Tror dog heller ikke det er alt for sundt.
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
MartinAndersen14 Skrev:"Hvin fra bagdækket" ??
Arrrgg, - så den lyd dækket giver når det blokerer.
Det er et par år siden det skete, så det er svært at huske når man kommer lidt op i årerne, og klokken var tidlig da jeg skrev indlægget.
--
Hilsen Ole
Svar

Forum spring: