Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny Listo - Ting der skal efterses
#1
Hej Forum

Idet vi just har anskaffet en listo er her en liste med ting som man skal være opmærksom på:

- Ventiler står normalt dårligt fra fabrikken, og bør stilles af forhandleren til 0,1mm ved kold motor.

- Luftskrue på kaburator skal normalt stilles 3 omgange ud fra helt iskruet.

- Listoen har vakum-aktiveret tankventil, og derfor kan det tage en del startforsøg før end der kommer benzin til karburatoren. Man kan suge med munden direkte på vakumslangen eller man kan bruge en plastspøjte istedet. Dette er specielt relevant hvis listoen er kørt helt tør eller hvis den har stået så længe at al benzin er fordampet fra karburatoen. Vakum-slangen sidder direkte på indsugningsmanifolden (den tynde slange).

- Benzinslange og vakumslange kan NEMT komme til at sidde i klemme (og gør det i visse tilfælde fra fabrikken) når man montere hjelm-indsatsen under sædet. Vær sikker på at disse slanger er stuvet korrekt af vejen, og check evt. dette på ny scooter. Symptomet er at scooteren får for lidt benzin og enten går i stå eller har svært ved at tage omdrjeninger (altså ligesom når man kører tør, og blandningen bliver for mager).

Håber det hjælper alle nye ejere.

Fyld bare på med andre tiltag ved ny scooter.

Venligst
Nicolai
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Nicolai og velkommen til!
Rigtig god første indlæg må man sige! =D>

Jeg kan da lige følge op med billeder til dit indlæg:

Luftskruen kan ses her
Vakumslangen ses her

Flere brugere har meldt at det gav bedre og mere jævn motorgang ved at luftskruen kun var 1½ gange ud, tråden kan læses her: http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t...luftskruen
Svar
#3
hvad vil der ske hvis ventilerne er stillet forkert?

jeg ofte problemer med at få min i gang. jeg har stillet tomgangen meget lav da den ellers kører 15 km/t i tomgang når motoren er blevet varm, men når jeg så skal starte den efter den har været kold, vil den ik en skid. og lige meget hjælper det om jeg giver lidt gas. tomgangen er stillet sådan at hjulet ikke bevæger sig når den står i tomgang på midter støttefoden, med varm motor.

nu har jeg lige stillet luftskruen til 2 omgange fra fuld iskruet (den stod til 3/4 omgang fra fabrikken).
så må jeg jo se om det hjælper.
Svar
#4
har det så¨hjulpet? PS det gør ikke noget hjulet drejer lidt rundt når den står på midterbenet i tomgang, det er meget normalt
Svar
#5
Jaja det er fair at hjulet drejer -lidt- rundt, men ikke at den snurrer som en gal. synes bare det er lækkert at indstille tomgangen så lav da den har sådan en dejlig lyd når man holder i et kryds.

inden jeg satte tomgangen ned gik scooteren 10-15 km/t hvis jeg bare lod den trille, så jeg synes helt sikkert det var for meget, men jeg havde også selv stillet den så højt for at jeg kunne få gang i den med kold motor.
Efter jeg satte tomgangen ned ved at justere den med varm motor har jeg så prøvet at give den lidt gas når jeg skulle koldstarte den, men det virkede ikke. det var dog inden jeg stillede luftskruen så næste gang jeg skal koldstarte den finder jeg ud af om det var det der var problemet..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
SLK Skrev:Luftskruen kan ses her
Vakumslangen ses her

Flere brugere har meldt at det gav bedre og mere jævn motorgang ved at luftskruen kun var 1½ gange ud, tråden kan læses her: http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t...luftskruen

Hvorfor virker det link ikke mere?

Kunne godt tænke mig at læse det Fortvivlethock:
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#7
MartinAndersen142 Skrev:Hvorfor virker det link ikke mere?

Kunne godt tænke mig at læse det Fortvivlethock:

Indlægget er sikkert blevet slettet, uvist af hvilken grund.
Svar
#8
Jps Skrev:Indlægget er sikkert blevet slettet, uvist af hvilken grund.

Nu har jeg nemlig fundet luftskruen Smil

Men er ikke sikker på hvor den skal stå... Ked af det
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#9
MartinAndersen142 Skrev:Nu har jeg nemlig fundet luftskruen Smil

Men er ikke sikker på hvor den skal stå. Ked af det

Det mest normale er 1½-2 omgange ud. Dvs du skruer luftskruen i bund og så drejer den 1½-2 omgange ud. Min står ca. 1½ ude. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Det mest normale er 1½-2 omgange ud. Dvs du skruer luftskruen i bund og så drejer den 1½-2 omgange ud. Min står ca. 1½ ude. Smil
...Eller, nedenstående fremgangsmåde:

1. Stil tomgangen så lavt som muligt
2. Justér luftskruen til den går højest i tomgang (der kan være lidt forsinkelse fra du drejer til motoren "fanger" det)
3. Justér tomgangen "ned igen"

Dette er så "basis" indstillingen, det kan være at den så skal have en kvart omgang den ene eller anden vej, men det kan du justere efter hver tur du tager...
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar
#11
Skal den være varm når man gør det?
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#12
MartinAndersen142 Skrev:Skal den være varm når man gør det?
Jep - eller rettere chokeren skal have "slået fra"... :wink:
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar


Forum spring: