Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er et powerfilter fra t-hansen lovligt?
#13
Hvorfor sælger de så, nogget der er ulovligt.? Under 30 scooter cpi popcorn?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Noms Skrev:Hvorfor sælger de så, nogget der er ulovligt.? Under 30 scooter cpi popcorn?
Fordi du godt må benytte det på maskiner der kører på lukkede områder, og ikke på offentlig vej.

Dutch
Svar
#15
Noms Skrev:Hvorfor sælger de så, nogget der er ulovligt.? Under 30 scooter cpi popcorn?

Fordi det godt må bruges på baner og på privat lukket grund.

Edit: Nå det fik Dutch lige svare på før mig. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#16
Jeg fik at vide "Vis man kan købe det ved t-hansen så er det også lovligt"
Spurgte selv politi manden vi havde til knallert undervisning.
Svar
#17
Zotic Skrev:Jeg fik at vide "Vis man kan købe det ved t-hansen så er det også lovligt"
Spurgte selv politi manden vi havde til knallert undervisning.

Kontakt ham venligst, og bed om at få det på skrift. Er ret sikker på at han lige pludselig kommer på andre tanker Griner.

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Der er intet ulovligt i at sætte et Powerfilter eller andre dyser på en ellers lovlig maskine. Det er ikke en ulovlig konstruktiv ændring af motor eller gearing. Hvis maskinen kommer til at køre hurtigere end 30/45, er maskinen dog ulovlig - ikke filteret eller dysen. Det eneste du kan få problemer med, er som tidligere sagt, hvis maskinen dermed kommer til at støje "unødigt" mere.

Når betjernten har sagt, at hvis man kan købe det hos thansen, så er det lovligt, så har han for så vidt ret. Det er nemlig forbudt at sælge ulovlige tundele i danske forretninger. Så forudsat, at forretningerne overholder loven, så er udsagnet korrekt. Hvis du derfor har købt en reservedel hos en dansk forhandler til din knallert, må du som kunde med rette forvente, at delen er lovlig :wink: Dette fritager dig dog ikke fra ansvar, men er en formildende omstændighed, og forhandleren kan forvente et bødekrav bla. udregnet efter en skønnet omsætning af de ulovlige dele.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#19
kragen Skrev:Der er intet ulovligt i at sætte et Powerfilter eller andre dyser på en ellers lovlig maskine. Det er ikke en ulovlig konstruktiv ændring af motor eller gearing. Hvis maskinen kommer til at køre hurtigere end 30/45, er maskinen dog ulovlig - ikke filteret eller dysen. Det eneste du kan få problemer med, er som tidligere sagt, hvis maskinen dermed kommer til at støje "unødigt" mere.

Når betjernten har sagt, at hvis man kan købe det hos thansen, så er det lovligt, så har han for så vidt ret. Det er nemlig forbudt at sælge ulovlige tundele i danske forretninger. Så forudsat, at forretningerne overholder loven, så er udsagnet korrekt. Hvis du derfor har købt en reservedel hos en dansk forhandler til din knallert, må du som kunde med rette forvente, at delen er lovlig :wink: Dette fritager dig dog ikke fra ansvar, men er en formildende omstændighed, og forhandleren kan forvente et bødekrav bla. udregnet efter en skønnet omsætning af de ulovlige dele.

Hmm... Vil det sige, at f.eks. Speedline kan få et påkrav fra statskassen, selv om de har en disclaimer på deres site, der siger at den del her, ikke er beregnet til brug på maskiner der skal køre på offentlig vej ?

Dutch
Svar
#20
Ja, det kan meget vel blive tilfældet. Salg af tundele til almindelige "gademaskiner" er ikke tilladt fra almindelige forretninger i Danmark. Hvis man læser kommentarerne til bekendgørelsen, kan der dog gives tilladelse til salg af tundele til banemaskiner. Ifølge kommentarerne vil dette normalt kun kunne ske til foreninger, der beskæftiger sig med banerace, og kun fra særlige forretninger. Det er derfor bla. thansen har en filial i Tyskland (Protuna), der tager sig af salget af tundele til gadeknallerter. En disclaimer om, at delene er ulovlige at bruge, er således ikke tilstrækkelig.

Et lille hurtigt "klip og klistre" i denne midnatstime:

Ved højesteretsdommene i U 1984 189-191 er det slået fast, at JM bkg.en også omfatter forhandling af tuningsdele, der uden for den særlige dispensationsordning, som er meddelt landsforeningen »Ungdomsringen«, jf. JMC-skr. af 2.1.1978, monteres på særlige baneknallerter. Dette gælder, selv om det sker uden fortjeneste og alene i forbindelse med reparation, eller som er påstået anvendt til undervisningsbrug i ungdomsklubber, der foranstalter baneknallertkørsel.

Forhandling af ulovlige tuningsdele til knallerter:

68, jf. Minimumsbøde i 1. gangssager 1.000 - jm bkg.

Iøvrigt bøde, svarende til 1 gange købsprisen excl. moms

Dette vil normalt svare til det dobbelte af den skønnede fortjeneste efter fradrag af

skønnet indkomstskat.

Fører ovenstående til en bødepåstand på over 10.000 kr., nedlægges i stedet påstand om en bøde, svarende til 2/3 af indkøbsprisen, samt om konfiskation af den skønnede fortjeneste. Der er herved taget hensyn til, at konfiskationsbeløbet i modsætning til bødebeløbet kan fradrages i skatteregnskabet.

Konstateres i en konkret sag en usædvanlig lav fortjeneste, f.eks. fordi en forhandler har set sin interesse i at tilbyde salg af ulovlige dele til en lav pris for derved at trække kunder til forretningens øvrige omsætning, nedlægges påstand om bøde, svarende til 1 gange købsprisen, excl.moms.

Konfiskeres ikke-solgte dele, afpasses bødepåstanden herefter.

"Højesteret har endvidere statueret, at bekendtgørelsen ikke omfatter tilfælde, hvor det må lægges til grund, at de pågældende tuningsdele er monteret på andet end knallerter. I tilfælde, hvor det under efterforskningen af en sag om forhandling af ulovlige tuningsdele gøres gældende, at delene eller nogle af dem er monteret på andet end knallerter, bør den pågældende derfor opfordres til at sandsynliggøre dette. I mangel af rimelig sandsynliggørelse vil der efter en konkret vurdering af den bevismæssige stilling kunne være anledning til at bestride rigtigheden af oplysninger herom og rejse tiltale for forhandling af sådanne dele."
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#21
Noms Skrev:nu er jeg forvirret.. er den lovligt eller er det ik, hvis maskinen er standard? haah Griner
Hvis den ikke larmer unødigt meget, er den i så fald lovlig :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Jeg har endnu tilgode, at se et "powerfilter", der ikke hæver motorstøjen over det tilladte - ihvertfald hvis de sidder frit åbent. Derfor bliver de konfiskeret ved evt. undersøgelse af knallerten på politigården.
Svar
#23
Energy Skrev:Jeg har endnu tilgode, at se et "powerfilter", der ikke hæver motorstøjen over det tilladte - ihvertfald hvis de sidder frit åbent. Derfor bliver de konfiskeret ved evt. undersøgelse af knallerten på politigården.
Det tilladte? Taler du her om lovlige maks. dB (66-71) målt et stykke bag udstødning, eller er det den vage formulering "unødig" støj, formuleret som, alt hvad der "støjer" mere end originalen (støjmålingen ved 1. ibrugtagning plus 3 dB)? F.eks. er K&N's "powerfiltre" godkendte erstatningsfiltre både i EU og Kalifornien. At politiet tilmed skulle konfiskere luftfiltre, lyder lidt sært, da jeg ikke umiddelbart kan se en lovhjemmel til dette. Du må meget gerne spørge på politigården, efter en henvisning til hvilken lov, de foretager konfiskationen af luftfiltre efter Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#24
kragen Skrev:Det tilladte? Taler du her om lovlige maks. dB (66-71) målt et stykke bag udstødning, eller er det den vage formulering "unødig" støj, formuleret som, alt hvad der "støjer" mere end originalen (støjmålingen ved 1. ibrugtagning plus 3 dB)? F.eks. er K&N's "powerfiltre" godkendte erstatningsfiltre både i EU og Kalifornien. At politiet tilmed skulle konfiskere luftfiltre, lyder lidt sært, da jeg ikke umiddelbart kan se en lovhjemmel til dette. Du må meget gerne spørge på politigården, efter en henvisning til hvilken lov, de foretager konfiskationen af luftfiltre efter Fortvivlethock:

Det er meget nemt, 1 meter bag potten og så måle DB med min Nokia (fx. 81 DB v. 3250rpm.- Piaggio). Men altså man behøver ikke at måle ret meget når der sdder powerfilter på, støjen er bare værre uanset.
Svar


Forum spring: