Søg Garagen Hej Gæst! Register

Relevant kommentar/råd ?
#1
Efter at have været lidt rundt og handle på vej hjem i går, skulle jeg naturligvis have gang i dyret igen, så jeg kunne komme helt hjem.

Maskinen startede med det samme på el, så jeg slukkede igen, da jeg foretrak at trække de 50 meter hen til lysreguleringen frem for at skulle køre omkring en km for at få vendt.

Da jeg skulle i gang igen, ville kassen naturligvis ikke Ond
Op på foden og jok på armen. Kom først i andet hug. I mellemtiden var det så blevet rødt igen.

Mens jeg ventede, kom en gut hen og fortalte mig, at jeg skulle se at få justeret tændingen. Det halve af benzinen løb uforbrændt igennem.
Det ville bringe min økonomi langt ned under 30 km/l, hvilket jeg heldigvis endnu ikke har observeret Fortvivlethock:

Da jeg forsøgte at forhøre mig, om han var klar over at det var en 4-takter, og om hans udtalelse tog højde for det, lød svaret (lidt i stil med): Ja, det burde hjælpe på det også.

Jeg tolker det derhen, at han IKKE var klar over,det med 4-takt motor, men alligevel ..
Hvorfor har jeg tit oplevet, at en kort og ganske villig start (ofte på el) for det meste resulterer i, at den er noget vrangvillig når jeg 1-2 minutter senere skal have gang i den for alvor?

Er det ganske enkelt fordi, der efter den første villige start er for meget benzin i systemet (nærmest druknet), der først lige skal have en chance for at komme væk?

Og hvordan kan ca. 10 tommelfingre som mig :oops: i givet fald kontrollere, om tændingsjusteringen er brugbar?

Kunne dog være, at man lige skulle kaste et blik på tændrøret. Ved ikke lige, hvornår det blev skiftet sidst. Sidste service gav jo ingen smørebrødsseddel, med anvendte stumper mm.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
OK, fik lige kikket lidt på mit tændrør.

Af mærket NRG NGK eller lign. 3-bogstavskombi startende med N. Kan ikke lige huske, om jeg har set det mærke før.

Men, men, men..

Gnistfanget (ikke så meget elektroden) var aske-hvid!
For mager blanding altså.
[Image: 1650.jpg]
(Beklager billedkvaliteten, men kunstlys og macro er åbenbart lidt svært at styre. Blitz overbelyste derimod Ked af det )

Men hvad kan det skyldes?
Og kan det have en negativ indflydelse på brændstoføkonomien?
Fakta er jo, at den faldt ca. 8% efter service, og har ligget ret stabilt der efterfølgende.

Noget kan muligvis justeres med blandings-/luftskruen, men den laver vist mest noget nede omkring tomgang.

Kan man have justeret ventilerne forkert, og kan det give sig udslag på den måde?
Også mht. den lidt underlige opførsel beskrevet ovenfor.

Og hvor hurtig er et sådan tændrør egentlig om at skifte farve?
Jeg mener, man kører 6-8 km ved normal hastighed med indlagte stop for rødt mm, når hjem og triller det sidste stykke i tomgang.
Er disse sidste måske 20 sekunder nok, eller taler vi om munutter, timer, dage?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
Ja , det var nok en der lige skulle kloge sig, men ellers rigtigt nok, før i tiden blev tændin styret af en kontakt (platiner) der aktiveret af en en knast på krumtappen eller knastakslen. Når platiner var lukket blev tændspolen ladt op. Knasten på krumtappen åbner kontakten og strømmen til tændspole bliver afbrudt, herefter vil tændspolen inducere en spænding (10.000V i dens sekundære spole, som afgiver gnist i tændrær. ( det er denne del af tændings systemet der kan give problemer i fugtigt vejr hvis det ikke er i orden, det skal holdes rent, og smøres med silikone)

Platinerne åbner og lukker for en strøm på ca. 4 ampere, så de bliver efterhånden forbrændt, og tændings tidspunkter vil ændre sig. Udskiftning af platiner, og justering af tænding har altid været en del af vinterklargøring på mine biler.

På nyere motorer er tænding elektroniks styret. På svinghjulet sidder der en magnet, når den passerer en fastsiddende føler, der bare er en lille spole, vil der induceres en spænding i denne, og CDI boksen vil nu afbryde strøm til tændspolen, når den får en impuls herfra. Der er ikke noget der bliver slidt her, så justering er ikke nødvendig eller mulig.

Genkender dit start problem, og har været ude for det et par gange, men ved ikke hvorfor, men hvis den er ved at drukne, så giver jeg fuld gas, herefter kommer min altid efter et par sekunder.

Du kan se nogle billeder af mine tændrør her:
http://www.letsindig.be/lifan/vedligehol...urator.htm

Ved 300km eftersyn var Agility´s tændrør temmelig mørke, men den kører og starter godt så jeg valgte at se tiden an før justering. Men luftskruen skal nok lidt ud ( jeg kører for det meste ikke med megen gas på, så tror det for min har noget at sige) men den er ikke sådan lige at komme til.

Med hensyn til justering af ventiler, udskiftning af tændrør mm. kan jeg ikke udtale mig om, jeg overholder bare intervaller for udskiftning og justering af disse dele, efter de intervaller som foreskrives, og har aldrig haft problemer her.

Har hørt at tændrør begynder at tage farve efter 20 minutter.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: