Søg Garagen Hej Gæst! Register

Motor olie ?
#1
Hvilken type motor olie bruger i ??

I manualen på en Giantco står der der følgende:

Over 15 grader - 20W/40 eller 20W/50
0-15 grader - 15W/40 eller 15W/50
Under 0 grader - 10W/40

I manualen på en Yiying står der ik en skid :? kun gear olien 85W/90

Nå men spørgsmålet er nu :

Er der det ik bedre at bruge en 5W/40 eller 5W/50 ??

Den giver da en bedre smøre evne ved kold temp og samme olie tryk
eller er der mon risiko for at de bliver læk i pakningerne med den lidt tyndere olie ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Obelix Skrev:Hvilken type motor olie bruger i ??

Min Zip 4T kan absolut bedst lide Castrol 0W-30 olie, som er den tyndeste (og dyreste) der fås, vistnok.
Den spinder som en mis, selv efter 45000 km uden at motoren har været adskilt og noget som helst skiftet i den.

Da THansen ophørte med at sælge 0W-30 olien og jeg ikke havde mere, forsøgte jeg mig med deres 5W-30 olie og straks faldt økonomien med 3-5 km/l, målt over ca. 2 mdr.
Så fandt jeg et sted (efter tip herindefra) i Nordsjælland, hvor det stadig kunne købes og efter at have skiftet tilbage til Castrol 0W-30, kvitterede scooteren straks med være tilbage på den gamle benzinøkonomi.

Men det er dyrt, over 200 kr/l, så økonomisk er der underskud ved olieskift (ca. 0,9 l) pr. 2500 - 3000 km.
--
Hilsen Ole
Svar
#3
Er der nogen der har et skema hvor man kan se hvad de der tal betyder 30W-40 osv.
Kommer det an på temperaturen i omgivelserne hvilken olie man skal bruge f.eks hvis scootere er lavet i et varm land så skal vi i danmark måske bruge en anden type olie end den der står i manualen ?
Svar
#4
Jeg plejer at købe Thansen's IQ-X EXTRA 10W/40.

Men vil da prøve med en olie der er lidt tyndere næste gang, hvis det skulle giver bedere benzin økonomi. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
Olie - generelt

Hvad betyder viskositet?

Viskositet er et udtryk for oliens tykkelse og dens evne til at flyde ved forskellige temperaturer. Den måles idag typisk efter en international målestok i centistoke cSt(mm2/s). Målemetoden benytter - 18 og 100 grader celcius, som udgangspunkt for angivelse af en motorolies viskositet.

Hvad dækker SAE og API normerne, og hvilke svarer til hinanden?

De har ikke noget med hinanden at gøre - se nedenfor.

Viskositetsdiagram
[Image: 1649.jpg]
I viskositetsdiagrammet er intervallerne for SAE-numrene indtegnet med vinterolier ved - 18 grader celcius og sommerolierne ved 100 grader celcius. Eksempelvis viser kurven for multigradeolien SAE 10W-30, at denne olies viskositet ligger indenfor SAE-systemet ved begge angivne temperaturer.

SAE-systemet

Society of Automotive Engineers har udarbejdet et klassifikationssystem, der inddeler smøreolier efter viskositet. Følgende numre forekommer for motorolier:
0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 og 60 (W=winter)

Følgende numre forekommer for gearolier:
75W, 80W, 85W, 90, 140 og 250 (W=winter)

Jo højere tal desto tykkere olie.

API-systemet

American Petroleum Institute har udarbejdet et klassifikationssystem, der angiver de motortyper og driftsforhold, hvortil olierne anbefales. Systemet bygger på stigende kvalitet i bogstavskoden SA for benzinmotorer og CA for dieselmotorer, og går meget langt tilbage i tiden.
Klassifikationen SD blev introduceret i 1968, SE i 1972, SF i 1980 og SG i 1989. Den mest almindelig forekomne anbefaling til motorcykler er API SG, der er en anbefaling til person- og visse lastbiler underlagt garantikravene fra motorfabrikanterne for 1988-modellerne !
Set ud fra et teknisk synspunkt er det vanskeligt at forklare, hvorfor der stadigvæk arbejdes med API SG specifikationen, da den principielt ikke har meget med motorcykler at gøre. Anvendes en motorolie (personbilsolie) med højere API-specifikation eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko for problemer med koblingen.
Generelt set er det Castrol’s holdning at anbefale vore MC-produkter, da baseolier og additivpakker i disse olier er nutidige og specielt udviklet til denne driftsform. Dermed sikres en problemfri drift.

Motor og transmission:

Kan man begrænse olieforbrug ved brug af tykkere olie?

Ja lidt, men til gengæld øger man sliddet ved koldstart, da olien vil være længere tid om at nå de kriti- ske smøresteder. Ved koldstart har man størstedelen af sliddet på en motor.
Alternativt kan man bruge syntetiske olier, hvor oliemolekylerne er kemisk ens bygget op således, at man ikke har lette fraktioner i olien, som brændes af og dermed giver et højt olieforbrug.

Hvor langt skal man køre før motorolien er driftsvarm?

Op til 10 min. for en motorcykel alt afhængig af belastning og motortype. I den forbindelse er det værd at nævne, at visse olieadditiver først bliver aktive ved en driftstemperatur omkring 70 gr. celcius, så der er ikke nogen god grund til at "fyre den af" de første 10 min.

Hvad betyder det at køre på olie hvis temperaturområde ikke svarer til årstiden?

Olien er i princippet for tynd eller for tyk i forhold til temperaturområdet, hvilket kan medføre skader på udstyret. Med multigradeolier er problemet ikke særligt stort mere, da de dækker et relativt stort tem- peraturområde, medmindre der er tale om arktiske områder. Følg dog altid fabrikantens eller oliesel- skabets anbefaling

Kilde: http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: