Olie - generelt
Hvad betyder viskositet?
Viskositet er et udtryk for oliens tykkelse og dens evne til at flyde ved forskellige temperaturer. Den måles idag typisk efter en international målestok i centistoke cSt(mm2/s). Målemetoden benytter - 18 og 100 grader celcius, som udgangspunkt for angivelse af en motorolies viskositet.
Hvad dækker SAE og API normerne, og hvilke svarer til hinanden?
De har ikke noget med hinanden at gøre - se nedenfor.
Viskositetsdiagram
I viskositetsdiagrammet er intervallerne for SAE-numrene indtegnet med vinterolier ved - 18 grader celcius og sommerolierne ved 100 grader celcius. Eksempelvis viser kurven for multigradeolien SAE 10W-30, at denne olies viskositet ligger indenfor SAE-systemet ved begge angivne temperaturer.
SAE-systemet
Society of Automotive Engineers har udarbejdet et klassifikationssystem, der inddeler smøreolier efter viskositet. Følgende numre forekommer for motorolier:
0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50 og 60 (W=winter)
Følgende numre forekommer for gearolier:
75W, 80W, 85W, 90, 140 og 250 (W=winter)
Jo højere tal desto tykkere olie.
API-systemet
American Petroleum Institute har udarbejdet et klassifikationssystem, der angiver de motortyper og driftsforhold, hvortil olierne anbefales. Systemet bygger på stigende kvalitet i bogstavskoden SA for benzinmotorer og CA for dieselmotorer, og går meget langt tilbage i tiden.
Klassifikationen SD blev introduceret i 1968, SE i 1972, SF i 1980 og SG i 1989. Den mest almindelig forekomne anbefaling til motorcykler er API SG, der er en anbefaling til person- og visse lastbiler underlagt garantikravene fra motorfabrikanterne for 1988-modellerne !
Set ud fra et teknisk synspunkt er det vanskeligt at forklare, hvorfor der stadigvæk arbejdes med API SG specifikationen, da den principielt ikke har meget med motorcykler at gøre. Anvendes en motorolie (personbilsolie) med højere API-specifikation eksempelvis SH eller SJ på en motorcykel, er der risiko for problemer med koblingen.
Generelt set er det Castrol’s holdning at anbefale vore MC-produkter, da baseolier og additivpakker i disse olier er nutidige og specielt udviklet til denne driftsform. Dermed sikres en problemfri drift.
Motor og transmission:
Kan man begrænse olieforbrug ved brug af tykkere olie?
Ja lidt, men til gengæld øger man sliddet ved koldstart, da olien vil være længere tid om at nå de kriti- ske smøresteder. Ved koldstart har man størstedelen af sliddet på en motor.
Alternativt kan man bruge syntetiske olier, hvor oliemolekylerne er kemisk ens bygget op således, at man ikke har lette fraktioner i olien, som brændes af og dermed giver et højt olieforbrug.
Hvor langt skal man køre før motorolien er driftsvarm?
Op til 10 min. for en motorcykel alt afhængig af belastning og motortype. I den forbindelse er det værd at nævne, at visse olieadditiver først bliver aktive ved en driftstemperatur omkring 70 gr. celcius, så der er ikke nogen god grund til at "fyre den af" de første 10 min.
Hvad betyder det at køre på olie hvis temperaturområde ikke svarer til årstiden?
Olien er i princippet for tynd eller for tyk i forhold til temperaturområdet, hvilket kan medføre skader på udstyret. Med multigradeolier er problemet ikke særligt stort mere, da de dækker et relativt stort tem- peraturområde, medmindre der er tale om arktiske områder. Følg dog altid fabrikantens eller oliesel- skabets anbefaling
Kilde:
http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html