Søg Garagen Hej Gæst! Register

4-takt på 98 Octan
Er der noget at vinde ved at tanke 98 Octan på en 4-takts kineser?
har nogen prøvet det?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Scoooter Skrev:Er der noget at vinde ved at tanke 98 Octan på en 4-takts kineser?
har nogen prøvet det?

Jeg har ikke målt om det skulle gøre nogen forskel, men har da selv prøvet det et par gange, og Jeg har ikke kunne mærke nogen, betydelig forskel. Ked af det

Jeg så en dag en af Thansen's mekanikere komme kørene gemmen byen med høj fart, på en Giantco sprint, da han længere nede af vejen kørte ind på tanken, kørte jeg også der ind for at tanke, jeg kunne se på benzinstanderen at han havde tanket 98.

Bagefter prøvet jeg at tanke 98 et par gange men som sagt uden nogen betydelig forskel.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Nu er vores motorer jo ikke højt komprimerede og top tunede. Hvis der står i bruger vejledning at den skal køre på 92 oktan, ja så er det godt, og der er intet opnået ved at hælde andet på.

Der er skrevet om der før her: http://www.billig-scooter.dk/about997-0-asc-0.html mit indlæg herfra.

Kvaliteten af 92 eller 95 oktan benzin er fuldstændig den samme, forskellen er selvantændelses temperaturen. Når brændstofblandingen komprimeres i cylinder vil temperatur stige, og i en højtkomprimeret motor ( over ca. 10:1 vil jeg tro ) så meget at den futter af for tidlig, d.v.s før det rigtige tændings tidspunkt ( altså gnist i tændrør) og før stempel er i topstilling, har man øre for det vil man kunne høre at den laver tændingsbanken.

Min MC køre på 92 oktan uden problemer, der kan dog være tendens til en svag tændingsbanken, hvis jeg på en meget varm sommerdag giver fuld gas ved lave motor omdrejninger.
En tilsodet motor kan også være årsag til tændingsbanken, W-pover er tilsat nogen adiktiver der renser eller forhindre dette. Der har været nogen forsøg og test af w-pover, resultatet faldt ikke ud til w-povers fordel, så den merpris er kastet ud af vinduet.

Har også hørt, fra pålidelige kilder, er de aller fleste tankstationer kun har en tank, hvorfra de tapper både til 92 og 95 oktan, men det vil indehaveren selvfølgelig ikke indrømme hvis man spørger.
Men står der at bilen eller scooteren kan køre på 92 oktan i instruktions bogen, så er der ingen grund til at hælde 95 på, det får man intet ud af.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
Jeg tror ik' du vinder noget ved at tanke 98 oktan. Andet end at pengpungen bliver lidt lettere Griner

Mine to Kina-MC'er (125cc & 150cc) klarer sig fint med 92 oktan - ja, faktisk kan de ifølge instruktionshæftet køre på 90 oktan, hvis det skulle være. Fortvivlethock:

Så 97-98 oktan på en "kinøjser" vil i mine øjne være lidt over-kill :wink:
Geely Grand Puma 150 '05 - 91.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
Jeg kan sige, at min absolut ikke er meget for 92 oktan. Jeg kan mærke en tydelig forskel på 92 og 95 oktan. 98 oktan har jeg ikke prøvet. Jeg ved ikke om det bare er et indstillingsspørgsmål, men min skal altså have et lavere antændingspunkt, end 92 oktan har. Når LETSINDIG anfører en komprimeringsgrænse på 10:1, før det burde have betydning, så kan jeg da oplyse, at min har 11:1 Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Jeg tanker altid med 95. Kan ikke helt mærke nogen som helst ændring hvis jeg tanker med 92, tanker jeg derimod med 98 eller W-power, køre min scooter dårligere, det er som om den har et dårligere træk.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
Nu er papir jo taknemligt, ved ikke helt om man skal tro på alt hvad der står, men på min puma var kompritionen opgivet
til 9,6:1 anbefalet oktan 92.
Lifan 9,2:1 anbefalet oktan 93.
Kymco 11:1 anbefalet oktan 92

Jeg har fyldt 92 oktan på kymco, men det kan da være at der kommer 95 oktan ud af stander alligevel. For øvrigt var det på 92 oktan jeg passerede 51 km/literen. Ellers kører jeg på bio 95.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar

Forum spring: