Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad skal der gøres ved udstødningsskift?
#1
Hej

Nu har jeg fået skiftet min udstødning ud med en Techno Merlin, men den kører ikke så godt igen. Man skal holde gashåndtaget langt ned for at den overhovedet kører og den er ret sløv op til 40. Fra 40 til 55 går den lidt hurtigere og når den runder 60 så tager fanden ved den Fortvivlethock: og så har jeg ikke været længere oppe end 80. Men hvad skal der gøres for at den kører ordentligt med de lavere hastigheder, som jeg normalt kører med? Evt. større dyse eller en federe blanding?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
h_haugbolle Skrev:Hej

Nu har jeg fået skiftet min udstødning ud med en Techno Merlin, men den kører ikke så godt igen. Man skal holde gashåndtaget langt ned for at den overhovedet kører og den er ret sløv op til 40. Fra 40 til 55 går den lidt hurtigere og når den runder 60 så tager fanden ved den Fortvivlethock: og så har jeg ikke været længere oppe end 80. Men hvad skal der gøres for at den kører ordentligt med de lavere hastigheder, som jeg normalt kører med? Evt. større dyse eller en federe blanding?

Når du skifter fra en begrænset standard udstødning, til en ubegrænset tunudstødning, bør du altid dyse op, og justere benzin/luft blandingen ind på karburatoren. Det hele hænger sammen, så når du skifter en del af systemet ud, så skal det øvrige indjusteres igen.

Dutch
Svar
#3
DutchDK Skrev:Når du skifter fra en begrænset standard udstødning, til en ubegrænset tunudstødning, bør du altid dyse op, og justere benzin/luft blandingen ind på karburatoren. Det hele hænger sammen, så når du skifter en del af systemet ud, så skal det øvrige indjusteres igen.

Dutch

Dvs. en 80'er dyse og justere på luftskruen? og måske en tand federe blanding? (står i midten nu)
Svar
#4
Det er ikke nålen der skal lejes med. Nålen bestemmer KUN ved halv gas. Prøv dys et nummer op. Lej med luftskruen, prøv lige print den her guide ud og følg den. Hvis du gør præcis som der står vil du have en godt indstillet scooter når du er færdig:

http://stalkerzone.dk/?id=hentguide&side=17
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#5
Nu er jeg fuldstædning lost. Den kører dårligt til den når 65 og så kører den godt. Dvs. den trækker dårligt fra 0-60. Større dyse? men jeg synes at den er begyndt at lyde mere som en 4-takter nu (det kan måske være den nye udstødning) og hvis den 4-takter skal der mindre dyse i. Jeg er da helt fortabt nu :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
h_haugbolle Skrev:Nu er jeg fuldstædning lost. Den kører dårligt til den når 65 og så kører den godt. Dvs. den trækker dårligt fra 0-60. Større dyse? men jeg synes at den er begyndt at lyde mere som en 4-takter nu (det kan måske være den nye udstødning) og hvis den 4-takter skal der mindre dyse i. Jeg er da helt fortabt nu :?

Kom med HELE din opsætning. Så vil jeg gi et bud.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#7
Kristian12 Skrev:Kom med HELE din opsætning. Så vil jeg gi et bud.

Cylinder: sådan en billig fætter her http://www.scooter-shoppen.dk/default.as...&item=7336
og højtkomprimeret topstykke
Krumtap: Top racing vist nok
CDI: Ubegrænset
Anden variator
Udstødning: Techno Merlin/Prestigio

Alt andet std. og har lige smidt en 80'er dyse i karburatoren. Den trækker en smule bedre fra de lave omdrejninger men absolut stadig ikke optimalt
Svar
#8
Rullevægten er meget vigtig - ligeså koblngsfjedre.
Svar
#9
Energy Skrev:Rullevægten er meget vigtig - ligeså koblngsfjedre.

Mener det er 6 grams ruller og koblingsfjedrene er standard.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
h_haugbolle Skrev:Mener det er 6 grams ruller og koblingsfjedrene er standard.

Standdard til hvad ? Tit skal tunudstødninger trimmes ind med lettere ruller og koblingfjedre fordi den arbejder i højere rpm. end std. potten - også derfor de ofte medfølger div. udstødninger.
Svar
#11
Energy Skrev:Standdard til hvad ? Tit skal tunudstødninger trimmes ind med lettere ruller og koblingfjedre fordi den arbejder i højere rpm. end std. potten - også derfor de ofte medfølger div. udstødninger.

Standard til Popcorn :?

Den har fået lidt lettere ruller sammen en anden variator og hvad er/hvad gør koblingsfjedre?
Svar
#12
h_haugbolle Skrev:Standard til Popcorn :?

Den har fået lidt lettere ruller sammen en anden variator og hvad er/hvad gør koblingsfjedre?

Fjedrene gør det, at koblingen først slår til når omdrejningerne er oppe i udstødningens effektområde. Uden for udstødninges effektområde er der ikke meget kraft at gøre med, derfor skal vario og evt. kobling "strammes op" så motorens omdrejningstal svarer til din nye potte. Det er ganske elementert ved udstødnngsskift til tunmodel - jo hidsigere udstødning - jo højere rpm--tal, og dermed lettere ruller og strammere koblingsfjedrer.
Svar


Forum spring: