Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad skal der gøres ved udstødningsskift?
#13
Energy Skrev:Fjedrene gør det, at koblingen først slår til når omdrejningerne er oppe i udstødningens effektområde. Uden for udstødninges effektområde er der ikke meget kraft at gøre med, derfor skal vario og evt. kobling "strammes op" så motorens omdrejningstal svarer til din nye potte. Det er ganske elementert ved udstødnngsskift til tunmodel - jo hidsigere udstødning - jo højere rpm--tal, og dermed lettere ruller og strammere koblingsfjedrer.

Dvs. at jeg skal have mig nogle strammere koblingsfjedre. Er det evt. sådan en her: http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=30...9&mId=1958
eller: http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=30...7&mId=1958

Nå, nu har min far lige kigget forbi og han siger til mig at det er noget med motoren :? . Han siger at det ikke er koblingen der "fedter" men motoren der ikke rigtig vil tage omdrejninger. Altså man hiver gashåndtager i bund og så stiger den stille og roligt i omdrejninger. Dvs. når man hiver håndtaget i bund tager den ikke bare voldsomt med omdrejninger, den stiger bare langsomt.

Håber i forstod hvad jeg sagde, det er lidt svært at forklare :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Energy Skrev:Fjedrene gør det, at koblingen først slår til når omdrejningerne er oppe i udstødningens effektområde. Uden for udstødninges effektområde er der ikke meget kraft at gøre med, derfor skal vario og evt. kobling "strammes op" så motorens omdrejningstal svarer til din nye potte. Det er ganske elementert ved udstødnngsskift til tunmodel - jo hidsigere udstødning - jo højere rpm--tal, og dermed lettere ruller og strammere koblingsfjedrer.

nu vi snakker fjedere til koblingen, hvad er den gul fjeder? senere tilkobling?
Energy, noget du lige kan huske?
Svar
#15
h_haugbolle Skrev:Nå, nu har min far lige kigget forbi og han siger til mig at det er noget med motoren :? . Han siger at det ikke er koblingen der "fedter" men motoren der ikke rigtig vil tage omdrejninger. Altså man hiver gashåndtager i bund og så stiger den stille og roligt i omdrejninger. Dvs. når man hiver håndtaget i bund tager den ikke bare voldsomt med omdrejninger, den stiger bare langsomt.

Ja, og derfor skal der lettere ruller i, prøv først med dem.. :wink:
Svar
#16
Energy Skrev:Ja, og derfor skal der lettere ruller i, prøv først med dem.. :wink:

I will Grin , hvor langt ned tror du ca. jeg skal?
Svar
#17
h_haugbolle Skrev:I will Grin , hvor langt ned tror du ca. jeg skal?

Et gram el. 2 lettere, vil jeg tro.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Energy Skrev:Et gram el. 2 lettere, vil jeg tro.

Ok, det vil jeg prøve.

Forresten, så lige endnu en ting. Når man kører med en eller anden hastighed, så kører den roligt, men så lige pludselig når den når en bestemt fart, så rykker den bare vildt. Det er temmelig irreterende at den ikke bare trækker roligt fra bunden.
Svar
#19
h_haugbolle Skrev:Forresten, så lige endnu en ting. Når man kører med en eller anden hastighed, så kører den roligt, men så lige pludselig når den når en bestemt fart, så rykker den bare vildt. Det er temmelig irreterende at den ikke bare trækker roligt fra bunden.

Ja, et velafstemt variosystem holder stort set det samme omdrejningstal hele vejen op (accelleration). Alt andet er tegn på, at noget ikke er i balance med de øvrige dele.
Svar
#20
Energy Skrev:Ja, et velafstemt variosystem holder stort set det samme omdrejningstal hele vejen op (accelleration). Alt andet er tegn på, at noget ikke er i balance med de øvrige dele.

Hvad kunne det være? ruller?

Og jeg lagde også mærke til at bagpladen i den nye variator, sad meget stramt og slet ikke ligesom den gamle, som man nemt kunne hive af
Svar
#21
Ruller og koblingsfjeder juster ved hvilket omdrejningspunkt variatoren skal variere gearingen op, så at sige.

Udstødningen giver ekstra kraft til motoren ved bestemte RPM.

En standard-udstødning giver den ekstra kraft i de lave omdrejninger (mere benzinøkonomisk) og virker derefter som en begrænsning for det maximale antal omdrejninger fordi motoren ikke kan komme af med sin udstødningsgas.

På en tun-udstødning ligger kraften i højere RPM og den maximale hastighed forøges derfor.

Men hvis man ikke sætter rullerne lavt nok til at scooteren "tager ved" ved højere RPM, vil optrækket være lig med eller endda dårligere end med standard udstødning. Det er derfor at det er ved 50-60 at motoren lige pludselig tager fat. Der er variatoren gearet helt ud og RPM begynder at stige.

Indtil variatoren er gearet helt ud vil den automatisk ramme et vist antal RPM iflg. variatoropsætning (ruller + koblingsfjeder). Med lettere ruller vil det tage længere tid for variatoren at geare helt ud (altså ved en højere hastighed) og motoren vil tage flere omdrejninger på vejen derop. Ved de højere omdrejninger vil du tydeligere kunne mærke tun-udstødningen og optrækket vil være markant hurtigere.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
Marqlar Skrev:Ruller og koblingsfjeder juster ved hvilket omdrejningspunkt variatoren skal variere gearingen op, så at sige.

Udstødningen giver ekstra kraft til motoren ved bestemte RPM.

En standard-udstødning giver den ekstra kraft i de lave omdrejninger (mere benzinøkonomisk) og virker derefter som en begrænsning for det maximale antal omdrejninger fordi motoren ikke kan komme af med sin udstødningsgas.

På en tun-udstødning ligger kraften i højere RPM og den maximale hastighed forøges derfor.

Men hvis man ikke sætter rullerne lavt nok til at scooteren "tager ved" ved højere RPM, vil optrækket være lig med eller endda dårligere end med standard udstødning. Det er derfor at det er ved 50-60 at motoren lige pludselig tager fat. Der er variatoren gearet helt ud og RPM begynder at stige.

Indtil variatoren er gearet helt ud vil den automatisk ramme et vist antal RPM iflg. variatoropsætning (ruller + koblingsfjeder). Med lettere ruller vil det tage længere tid for variatoren at geare helt ud (altså ved en højere hastighed) og motoren vil tage flere omdrejninger på vejen derop. Ved de højere omdrejninger vil du tydeligere kunne mærke tun-udstødningen og optrækket vil være markant hurtigere.

God forklaring.

Men jeg startede med 6 grams ruller og der tog den først fat omkring de 60. Temmelig irriterende, men den rendte dog en 90 stykker. Nu har jeg 4 grams ruller i og der er et dejligt optræk. men den render kun omkring de 65 Fortvivlethock: og med temmelig mange RPM.

Skal man så hen i mellemløsningen og have 5 grams? :?

Og, "koblingsfjerder", mener du der den store trykfjeder eller de 3/2 små i koblingen?
Svar
#23
h_haugbolle Skrev:Skal man så hen i mellemløsningen og have 5 grams? :?

Ja, hvis ikke du har tænkt dig at bruge lidt mere tid og penge og virkelig finjuster rullerne. :wink:

Blandt andet 6 Stage sælger pakker med 3 ruller i hver pak, så er intervallerne mellem hver vægt nede på 0.25 gram, så du for mulighed for at virkelig at finde den helt rigtige vægt til din scooter.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#24
Citat:Og, "koblingsfjerder", mener du der den store trykfjeder eller de 3/2 små i koblingen?
Jeg mener trykfjederen. En strammere trykfjeder svarer til at sætte rullevægten ned. Jeg har ikke selv prøvet det så meget, men til en hvis grad får kileremmen vel også mere "bid" fordi der skal mere tryk på skålene for at overkomme fjederen. Med mere slid til følge kunne jeg forestille mig. Det virker hvert fald som det logiske.

4 gr. er også ret lidt vil jeg mene. Motoren må jo hyle som en plaget kat Grin (eller en plaget tiger om du vil). Jeg vil tro det er omkring de 5 du vil finde de rigtige ruller. Og husk på jo mindre rullerne vejer, jo mere vil du mærke forskellen i vægt. Altså 1gr. fra 1 grams ruller til 2gram er jo en fordobling af vægten hvorimod 1 gr. fra 7 til 8 kun er en 7. del. Så det kan godt tænkes du skal ned i marginalerne.

Du skal jo helst have kraft nok til at ramme det punkt hvor variatoren er gearet HELT ud, så skulle du kunne ramme topfarten.

Jeg har med vilje for tunge ruller i min for at mindske slid og varme lidt. Og larm. Jeg kører med 7 gr. og optrækket er ikke overvældende fra 30-60. Men omkring de 60 er min vario gearet helt ud, og når så omdrejningerne stiger begynder den rigtig at tage ved omkring de 70-80.
Svar


Forum spring: