Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco Sprint Problem
#1
Hey!!
Så skete det også for mig.
Jeg har ellers haft (utroligt nok) en fejlfri giantco i ca 3000km men idag skulle jeg køre
og da jeg nåede de 50km/t ud af de 75 den ellers kan køre, tabte den farten og kunne ikke starte igen.
den lyder fin når jeg prøver at starte den men der sker bare ikke noget.
hvad er der galt??? plz. hjælp mig med et par gode ideer for skal jo på arb. igen på mandag.
damm det blev endnu en lang besked sry.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Unifox Skrev:Hey!!
Så skete det også for mig.
Jeg har ellers haft (utroligt nok) en fejlfri giantco i ca 3000km men idag skulle jeg køre
og da jeg nåede de 50km/t ud af de 75 den ellers kan køre, tabte den farten og kunne ikke starte igen.
den lyder fin når jeg prøver at starte den men der sker bare ikke noget.
hvad er der galt??? plz. hjælp mig med et par gode ideer for skal jo på arb. igen på mandag.
damm det blev endnu en lang besked sry.

Tror ikke det der med at skrive "lange" beskeder er noget problem, men har du selv tjekket for noget?
Svar
#3
Nej jeg er ikke kommet hjem til den igen, men tror selv det kan være tændrøret, men hvis det nu ikke er ville det være godt med gode ideer for skal jo muligvis købe dele imorgen hvis det er for alt holder jo lukket om søndagen...
ved godt dette problem er dukket op mange gange,,,,,,,,
Svar
#4
Det der med, at den pludselig taber fart lyder som et hul på et eller andet, måske en slange, eller at der er kommet noget i klemme.

Kan også være olien eller lign. der er blevet forpurret af vinteren?
Svar
#5
ja det kan da godt være det havde jeg ikke lige tænkt på, for den har ikke kørt i 3-4dage og står i en åben garage så muligvis kunne det være vinteren hvad kan jeg gøre hvis det er det ????
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
hej Unifox.

Jeg har desvære ik den store viden mht 4takt.
Jeg har oplevet at når det bliver koldt kan det filter i benzinfiltret fryse til, hvis du har sådan et på. Du kan enten pille det af og lad det stå oprejst ( af hensyn til hvis der er kommet kondensvand ) indenfor ( stuetempratur ) og sætte det på igen eller købe et nyt, husk karburatorsprit når det er den kolde tid.

Mht hvad du ellers kan gøre. Jeg lader altid min stå er stykke tid ( 2-5 min ) ved koldstart og tager det roligt de første 4-5 km.

Håber ellers at du finder fejlen til mandag :wink:
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#7
Citat:Den lyder fin når jeg prøver at starte den men der sker bare ikke noget.

Kan du bruge elstarter'en?
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#8
Kan det være ventilerne som skal indstilles?

min kørte os de 50 og gik ned i fart og slukkede :S
Svar
#9
Har haft samme problem til idag :P

Det der ofte sker på denne tid af året er at benzinen bliver kold og danner små krystaller "også kaldet kondens" disse små krystaller smelter så når scooter varmes op og bliver til vand. det resultere i at der kommer vand i benzinen, og en scooter kan ikke køre på vand. Dette problem kan dog meget let løses ved at købe kaburatorrens og hælde det ned i tanken. Til en fuld tank hæld Ca. 3 shatte i. d.v.s 3 sving med kaburatorrens dunken.
Lad det virke i ca 5 min, og prøv så at starte scooteren igen.
dette problem skær ofte hvis scooteren står udenfor ved 5 grader eller mindre i et par dage.

Dunken kan købes på tanken for ca 50-60kr


M.V.H Simon
M.V.H Simon T Larsen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
ok takker
så jeg skal prøve med rens men hvad med sprit skal jeg købe noget af det også??

ville det hjælpe at lægge et tæppe el. dyne over den om natten??
Svar
#11
Altså ! alle de der vidundermidler glem dem, er der snavs i karburatoren, så skal den skilles ad, men er der et benzinfilter på skulle det ikke være aktuelt. Nu har jeg kørt MC og bil i 35 år og har kun været ude for det et par gange, den ene gang var det benzinpumpen hvor en gummiventil eller pakning var gået i opløsning af ælde, og da den sad efter filter gav de nogle problemer. Men prøv at tømme karburatorens svømmerhus, heri kan der godt opsamle sig noget snask eller vand, jeg tømmer selv min et par gange om året.

Angående olie, tændrør, ventiler o. lign. jeg går selvfølgelig ud fra at alle service intervaller bliver overholdt.

Ja, i den periode hvor temperaturen kan ligge på 0 til + 4 grader er det en god ide at tilsætte karburatorsprit, medmindre du som jeg kører på Statiol bio 95 heri er der 5% sprit.

Jeg har haft biler hvor der ikke var behov for karburatorsprit i benzin, og andre hvor man ikke kom længere end et par hundred meter før motor begyndte at hakke og gå i stå.

Karburator is opstår fordi der i karburators indsugning (venturi) sker et trykfald, og temperaturen vil derfor falde, den forstøvede benzin vil fordamp hvad der yderligere vil forstærke temperaturfald. Når den ”varme”( + 1-5 grader) fugtige luft afkøles til under 0 grader vil fugten i luften afsættes som is i karburator når denne er blevet kølet ned til under frysepunktet, helt på samme måde som når man tager en flaske snaps ud af fryseren, så vil luftens fugt sætte sig på den og fryse til is. sådan en lille dråbe på dysen kan kvæle motoren helt.

Et typisk tegn på tilisning af karburator med motorstop eller hakkende motor tilfølge er, når man har holdt stille et stykke tid kan motor startes igen, og køre fint, efter et par minutter starter problemerne igen.
Hvis man skulle have glemt spritten i benzinen kan det da godt være at den køre godt alligevel, da det ikke altid er nødvendigt, her spiller luftfugtigheden ind, og den kan svinge meget.

Om din scooter så står i en opvarmet garage vil det ikke ændre noget, så snart karburatoren er blevet kølet ned, og det vil hurtigt ske, opstår problemet med karburator is.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#12
takker for alle gode svar men hehe det var bare en slange der havde revet sig løs den havde jeg sku ikke set... men køre på 95 er der sprit i det??
Svar


Forum spring: