Søg Garagen Hej Gæst! Register

Rullerne i variatoren? forskellig vægt?
#1
Hvad forskel for det om fx. rullerne i variatoren er 2g. eller 6g. eller halvdelen 4g. og anden halvdel 6g.? :P
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
kb Skrev:Hvad forskel for det om fx. rullerne i variatoren er 2g. eller 6g. eller halvdelen 4g. og anden halvdel 6g.? :P
Der er seks ruller i sådan en sjover. Jeg forstår dog spørgsmålet sådan, at du gerne vil vide, om man kan "blande" forskellige vægte. Man kan godt blande to vægtstørrelser, de skal bare blandes skiftevis. Nogen mener, at det kan give lidt bedre optræk, hvis man blander lette og tungere vægte, og samtidigt beholder den den samlede vægt på alle rullerne. Man kan også bruge metoden til at "finjuster" den samlede vægt. Stage6 sælger derfor deres ruller i pakninger af tre stk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Der er seks ruller i sådan en sjover. Jeg forstår dog spørgsmålet sådan, at du gerne vil vide, om man kan "blande" forskellige vægte. Man kan godt blande to vægtstørrelser, de skal bare blandes skiftevis. Nogen mener, at det kan give lidt bedre optræk, hvis man blander lette og tungere vægte, og samtidigt beholder den den samlede vægt på alle rullerne. Man kan også bruge metoden til at "finjuster" den samlede vægt. Stage6 sælger derfor deres ruller i pakninger af tre stk.

Mit spørgsmål var nu mere om hvad rullerne gør.. er det bedts at have mindst g. ruller eller mest g. ruller? og hvad forskel gør det at have mange gram i i forhold til lidt gram. Spørgsmålstegn
Svar
#4
kb Skrev:Mit spørgsmål var nu mere om hvad rullerne gør.. er det bedts at have mindst g. ruller eller mest g. ruller? og hvad forskel gør det at have mange gram i i forhold til lidt gram. Spørgsmålstegn
Det hele bunder i mekanisk fysik Blink med øjet

Rullerne presses udefter, når motoren kører. Med større kraft, hvis motoren kører hurtigere.
Men vægten af rullerne har også betydning. En lettere rulle kan påvirke vario med samme kraft som en tungere, men den kræver højere omdrejninger for at gøre det.

Tungere ruller vil derfor få vario ud i højeste gearing ved lavere motoromdrejninger. Men da rullerne også påvirkes af en del friktion, vil det tage længere tid ved lavere omdrejninger.

I praksis betyder det, at der kan være en lille gevinst på toppen med tungere ruller, eftersom de bedre får vario ud i yderstilling. Til gengæld vil accelerationen foregå ret langsomt.
Modsat vil lette ruller gøre det nemt at få motoren op i omdrejninger, så man får et godt optræk i starten. Topfarten kommer først langsomt derefter.

Med mindre du alene vil køre med topfart, så vil tungere ruller give en bedre benzinøkonomi, da din marchhastighed typisk vil finde sted ved lavere omdrejninger.
Afhængig af maskinen er der dog praktiske grænser for hvor tunge eller lette ruller, der kan anvendes.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
I teorien har walker1 ret, men på små motorer, som vores, er det optimale effektbånd så lille, at motoren groft sagt kun kan "trække", når den yder de optimale omdrejninger. Det bevirker så, at der i praksis kun kan bruges én samlet vægt på rullerne, nemlig den, der kan holde motoren i de optimale omdrejninger. Finder man den vægt, har man den bedste accelleration og topfart. Så den med, at de lette ruller giver bedre accelleration/lavere topfart, og tungere ruller giver dårligere accelleration/højere topfart, er nok lidt af en myte, når det gælder svage motorer :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:Finder man den vægt, har man den bedste accelleration og topfart.

Hvordan finder man den vægt :P :?
Svar
#7
kb Skrev:Hvordan finder man den vægt :P :?

Ved at prøve sig frem :wink:
Svar
#8
Kan man godt fx. have ruller sådan.. 1,0--9,0--1,0--9,0 o.s.v? hva giver det? Optræk eller topfart?
Svar
#9
kb Skrev:Kan man godt fx. have ruller sådan.. 1,0--9,0--1,0--9,0 o.s.v? hva giver det? Optræk eller topfart?
Om du kan få ruller på 1g, er nok tvivlsomt, men i pricippet kan du godt have 1-9-1-9-1-9. Det giver 30g, men det gør 6x5 g også. Som sagt tidligere, giver en samlet lavere vægt ikke mere accelleration, ligesom en samlet højere vægt ikke giver mere topfart i sig selv. Du skal finde den samlede vægt, der holder din motor på de optimale omdrejninger. Når du har fundet den, kan du blande to vægte op til den samlede idealvægt, eller bruge seks ens ruller, der giver samme vægt. Man kan købe billige testsæt med forskellige ruller, der kun er beregnet til at finde idealvægten med - eller købe nogle forskellige billige hos thansen. Når man så har fundet idealvægten, dvs. når man har fundet den samlede vægt, der giver bedst accelleration OG topfart, så køber man nogle kvalitetsruller, der giver den vægt, og kører på dem. Om du så vil blande eller ej, må du så selv om, det gør ikke den store forskel, selvom det hævdes, at en blanding af lidt lettere og tungere vægte op til den samlede idealvægt, skulle kunne hjælpe lidt på accellerationen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: