Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gode råd og forklaringer udbedes
#1
Som omtalt er der ligesom noget underligt efter dyret kom tilbage fra service.

Det er som om der ikke sker ret meget i vario op til 25-30 km/t.
(Samtlige hastigheder i indlæget er så tæt på de reelle som jeg har kendskab til!)

Herefter skal der ikke mange flere omdrejninger til, før nålen stiger villigt en hel del, omend det tager lang tid.
Når hastigheden er kommet op omkring 40-45, kan jeg skrue ned, falde tilbage, og holde de 35-40, hvor jeg helst ligger, ved noget lavere omdrejninger end f.eks. de 30 på turen op. Den er dog temmelig følsom, og ryger hurtigt længere ned, mens den er mere tøvende opefter.

Toppen ligger lidt højere end tidligere. Omkring 62.

Jeg har tænkt mig at køre en mindre tur i morgen (såfremt vejret tillader) for forsøge at præcisere ovennævnte.

Er der noget, jeg med fordel kan forsøge undervejs ?

Angiveligt er der sat lidt for tunge ruller i. (7g mod 6,5)
Dette dog ret usikkert.

Men hvad hvis man har spændt modholdsfjederen i vario for hårdt?
Kunne det holde rullernes vandring tilbage, som den nærmest forekommer?

Tungere ruller og mindre slip i vario kunne vel forklare den højere tophastighed, men kunne vel også forklare uvillighed til gearing i den lave ende. Eller .. ?

Desværre er jeg ikke den store ørn på det mekaniske, og jeg er heller ikke sikker på, om min tiltro til værkstedet holder. Desuden mangler jeg værktøj til selv at kikke indenfor.

Den der momentmaskine fra T.Hansen, http://www.thansen.dk/product.asp?c=1421...1408939166
kan den f.eks. fjerne møtrikken i vario uden modhold på tandhjulet?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Angående møtrikspænder,så er det ikke meningen at du skal holde igen,da den "slår" møtriken
løs. Om den fra t-hansen virker aner jeg ikke da jeg kun har brugt en til trykluft.
Svar
#3
Du kan bruge en almindelig topnøgle og en varioholder til Kymco 4-takter. Det var det, Dutch brugte til at skifte ruller på min. Jeg har selv fået min holder forærende sammen med en vario, så jeg ved ikke, hvor den er købt, men jeg har lige fundet den til 11 euro her:
http://shop.racingplanet.de/catalog/-yup...h=26_34_79

Du skal ikke tage dig af, at den ligger under Yup'en, hvis du vælger en anden 50ccm 4-takter fra Kymco f.eks. Super8, får du samme link.

Det tog Dutch under en halv time at udskifte rullerne, så det var måske smart, at spørge ham, hvordan han gjorde - jeg var bare tilskuer :wink:

Efter din beskrivelse, lugter det af forkert vægt i varioen. Jeg har oplevet det samme, med både for let og for tung vægt. Som sagt tidligere, er den meget sart, hvad det angår. Idealvægten ligger et sted mellem 6,2 og 6,5 g på rullerne.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Yes !
Så fandt jeg igen den der parts liste, hvor standard rullevægten står til 6,5 g. (side 31 i dokument, side 35 ifølge sidetal)

http://www.mohlins.se/produktpdf/KYMCO%2...c%204T.pdf

Kunne være man skulle alliere sig med vores gode udenlandske kontakt en dag! Blink med øjet
Er han monstro modtagelig for f.eks. drikkelig rødvin?

Dagens lille testtur bragte for øvrigt for dagen, at min topfart på flad vej kun er steget 2-3 km/t til 65 på nålen. Der har nok væet en bakke involveret for at få de sidste med af de 67, jeg først så.

Ellers forsøgte jeg at holde et normalt kørselsmønster.
Efterfølgende tankning gav godt 48 km/l, hvilket dog includerer 4 små ture på samlet 13 km siden onsdag samt et par km på grus i dag. Ca. 50% af dagens 53 km må dog kunne betegnes landevej med ret jævn hastighed og få stop.

Maskinen kommer ret hurtigt op på omkring 25, men så er der ligesom en sløv hurdle op til omkring 40, den skal over, før der igen kommer mere villighed over kareten. (Reelle hastigheder) Og det var ikke med skruen i bund, men snarere et forsøg på at undgå slip under acc.

For øvrigt heldigt, jeg var gået i 'vinter-node', med bl.a. scooter luffer. Ret køligt derude på landet, og ubehageligt ofte lå der stadig rim på vejene.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
walker1 Skrev:Kunne være man skulle alliere sig med vores gode udenlandske kontakt en dag! Blink med øjet
Er han monstro modtagelig for f.eks. drikkelig rødvin?.

Lav en aftale med Kragen, da han har kineser variotool'en, og måske endda kan stille indendørs lokale til operationen. Så kigger jeg gerne forbi ham, og ordner det.

Han tager nok gerne mod rødvinen - Jeg er mere til kaffe. (Eller Single Malt Whiskies fra the Islays, men det er så en helt anden snak, og normalt kun noget jeg kræver for vennetjenester der involverer PC arbejde.)


Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Når du alligevel har fået fjernet begrænsningen i varioen - at tro på det modsatte, er fortrængning :oops: med 65 på nålen - så hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud, og udskifte varioen helt med en Multivar? Hos mig, har det givet en meget mere jævn (og hurtigere) accelleration op til topfart, som i mit tilfælde dog er faldet en smule til 65-70 på nålen. Men hellere det, end den "forsinkelse" i accellerationen, som også jeg oplevede med originalvarioen - det var "dræbende" i byen. Operationen er den samme, om du skal skifte ruller, eller skifte hele varioen. En Multivar til Agility, fås for ca. 500,-. Med Multivaren, skal der forøvrigt kun 6 g's ruller i Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Når du alligevel har fået fjernet begrænsningen i varioen - at tro på det modsatte, er fortrængning :oops: med 65 på nålen - så hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud, og udskifte varioen helt med en Multivar?
Jeg har ikke haft den store tvivl om maskinens forsvundne jomfrudom de sidste mange måneder. Fortrængningen skete mere hos mek'eren, der åbenbart misforstod mit følgebrev i sin tid og skiftede røret derinde.

Men meget godt det skete.

Da jeg ikke just har racer-tendenser, tror jeg dog, jeg bliver ved originalen.

Også fordi sporene skræmmer. Jeg blev jo stoppet i sin tid (i den lovlige periode), hvor betjenten med kendermine lige satte sig på hug og betragtede vario'en uhyre nøje.

I løbet af de godt 4.000 km siden jomfrudommens bortgang har jeg dog dårligt nok set en betjent. I hvert fald ikke nogen, der ville snakke med mig.

Jeg vil dog anbefale nogen mådehold på vej ind ad Jylligngevej om eftermiddagen. Lige efter kommunegrænsen til København har jeg ofte set en radarfælde opstillet med 2 motorbetjente.

Men hvor finder man sådan et sæt ruller til en fornuftig pris ?

Den kommende uge kan passende gå med bl.a. at finde dem. Den følgende uge er jeg ude og gavne Fædrelandet (Skal sandsynligvis afsted allerede søndag aften), og så først ...
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#8
walker1 Skrev:...Også fordi sporene skræmmer. Jeg blev jo stoppet i sin tid (i den lovlige periode), hvor betjenten med kendermine lige satte sig på hug og betragtede vario'en uhyre nøje...
Han skal gøre mere, end bare at sætte sig på hug, for at kunne konstatere, om røret i varioen er skiftet :wink: Han skal have hele skjoldet ved varioen af, og skille varioen ad - det tror jeg næppe, den kære betjent har hverken værktøj eller lyst til. Iøvrigt konfiskeres hele varioen, uanset, om du kun har skiftet røret, eller kører med en ubegrænset Multivar. Stage6 eller Malossiruller kan fås hos alle velassorterede forhandlere.

PS! Hvis du får en aftale med Dutch, skal I selvfølgelig være velkomne til at låne værktøjet og evt. få lidt tag over hovedet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: