Søg Garagen Hej Gæst! Register

Rullestørrelse på Agility ?
#1
Som nævnt halter min økonomi en anelse siden service, hvor der angiveligt blev skiftet ruller.
Fra 50 km/l til nu i snit målt over 300 km en 46-47 stykker. Har mindst en måling helt nede på 44 km/l Fortvivlethock: Og jeg synes ikke jeg har ændret min kørsel.

På det sidste har jeg dog prøvet at være MEGET sløv om at sætte igang. MEGET lange, langsomme accelerationer til samme moderate hastighed. Det ser ud til at hjælpe, da seneste måling (mandag-onsdag) sagde 48,2 km/l. (91,7 km, 1,9 l)

På side 9-1 i service-manualen står der, at rullerne fra nye er 16 mm i diameter og skal skiftes, når de når ned under 15,4 mm. På side 9-7 står der dog 12,4 mm Fortvivlethock:

Men hvor store er de ruller, I andre maskiner kører rundt med?
Er Kymco's specielt store eller små?
PGO lader til at være 16 mm. http://www.billig-scooter.dk/about4681.html

Det forlyder, at standardrullerne på Agility er 6,5 gram, men jeg har endnu ikke set det nævnt i en manual. 'Kun' herinde og lign. steder.
Det kan dog være, at jeg bare skal nærlæse manualen lidt bedre :oops: ?

En anden mulighed for mit problem kan være, at der rent faktisk BLEV skiftet ruller, da maskinen blev ulovlig. Det skulle åbenbart foregå sådan lidt hys-hys, så udover tændrør og olie var der kun specificeret arbejdsløn. (ca. 250 over norm, hvis man skal tage det eneste andet service hos ham som norm)
Jeg har desværre ingen anelse om, hvad der reelt sidder derinde.

Hvilke ruller (vægt, størrelse og fabrikat) kører i andre Agility'er med, og hvor ligger jeres økonomi, under hvilke forhold? (landevej, storby, forstæder osv.)
Er det nødvendigt at få fat i de af Kymco specificerede ruller, eller kan selv dem fra T.Hansen bruges. (så længe de ellers måtte holde Ked af det )

Edit:
Har lige været forbi T.Hansens hjemmeside. De siger åbenbart 16x13 mm som for mange andre. Men de går hele vejen op på 10 gram Fortvivlethock:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Agilityens standardruller er (16*13) 6,5g. Med standardvariatoren er der ikke meget spillerum at lege med med hensyn til vægten (6,2-6,5g). Iflg. zzip.de kan det dog være en fordel. at skifte til 6,3g eller 6,2g med åben cdi og "glat rør" i standardvariatoren (Multivaren til Agility kører dog med 6,0 g), det skulle give lidt bedre accelleration og mere "stabil" topfart i modvind og op af bakke. Rullerne behøver ikke være "originale" kymcoruller, men jeg vil nok holde mig langt væk fra thansen-rullerne, og købe f.eks. Malossi eller Stage6 ruller. Fordelen ved Stage6 - bortset fra kvaliteten - er, at de sælges i pakker med 3 i hver (husk derfor at købe 2 sæt :wink: ) og med 0,25 g's intervaller, hvilket gør det muligt, at afstemme rullerne ret præcist, da man kan "blande" ruller 3 og 3 i to forskellige vægt. De små intervaller på vægten antyder også, at Stage6 må have kraftigt styr på fabrikationen. På både Malossi og Stage6 står vægten endvidere på siden af rullerne. Jeg havde Stage6 i originalvariatoren, men bruger i øjeblikket de medfølgende 6,0 g's Malossi ruller, der fulgte med Multivaren til Agility. Multivaren har forøvrigt sænket min tophastighed lidt, men jeg har til gengæld fået en mærkbar bedre accelleration, og den holder farten bedre, når det går bakke op, og i modvind.

Hvad benzinøkonomien angår, så er den for mit vedkommende så svingende, at jeg er holdt op med at bekymre mig. Den har svinget mellem 38 km/l Ked af det til 53 km/l Griner alt efter vind og bakker samt hastighed.Så hvis du er en stor dreng, ligesom jeg, der runder de 100kg, så skal maskinen have lidt mere saft, når man vil bryde 30 km/t-muren med en lille motor :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Agilityens standardruller er (16*13) 6,5g. Med standardvariatoren er der ikke meget spillerum at lege med med hensyn til vægten (6,2-6,5g). Iflg. zzip.de kan det dog være en fordel. at skifte til 6,3g eller 6,2g med åben cdi og "glat rør" i standardvariatoren (Multivaren til Agility kører dog med 6,0 g), det skulle give lidt bedre accelleration og mere "stabil" topfart i modvind og op af bakke. Rullerne behøver ikke være "originale" kymcoruller, men jeg vil nok holde mig langt væk fra thansen-rullerne, og købe f.eks. Malossi eller Stage6 ruller. Fordelen ved Stage6 - bortset fra kvaliteten - er, at de sælges i pakker med 3 i hver (husk derfor at købe 2 sæt :wink: ) og med 0,25 g's intervaller, hvilket gør det muligt, at afstemme rullerne ret præcist, da man kan "blande" ruller 3 og 3 i to forskellige vægt. De små intervaller på vægten antyder også, at Stage6 må have kraftigt styr på fabrikationen. På både Malossi og Stage6 står vægten endvidere på siden af rullerne. Jeg havde Stage6 i originalvariatoren, men bruger i øjeblikket de medfølgende 6,0 g's Malossi ruller, der fulgte med Multivaren til Agility. Multivaren har forøvrigt sænket min tophastighed lidt, men jeg har til gengæld fået en mærkbar bedre accelleration, og den holder farten bedre, når det går bakke op, og i modvind.

Hvad benzinøkonomien angår, så er den for mit vedkommende så svingende, at jeg er holdt op med at bekymre mig. Den har svinget mellem 38 km/l Ked af det til 53 km/l Griner alt efter vind og bakker samt hastighed.Så hvis du er en stor dreng, ligesom jeg, der runder de 100kg, så skal maskinen have lidt mere saft, når man vil bryde 30 km/t-muren med en lille motor :wink:
Har netop haft mig en snak med værkstedet. Desværre er der jo gået en tid, så detaljerne var lidt svævende. Ked af det

Men man mente, der var sat 7 gram i, hvilket kunne forklare den lidt højere topfart, den lidt større tøven for at komme derop, samt at maskinen, når den er kommet godt i gang, er langt mere villig til at køre lidt stærkere, end jeg egentlig vil.

Kunne være at maskinens økonomiske hastighed nu ligger 5 km/t højere end før?
Det har jo nok lige så meget med omdrejninger som belastning at gøre.

Og med hensyn til min vægt, så er jeg ikke helt kommet op i den klasse, du omtaler. Jeg må nøjes med lige godt 80 kg, hvilket stadig er noget højt for en gut på 172 cm :oops:

En anden ting, gutten lagde meget vægt på, var, at man ikke kom for meget karburatorsprit i tanken. Kun en hættefuld pr. tankfuld!
Nu ved jeg endnu ikke, hvad sådan en hætte indeholder, men næppe meget over 5 cl. Og så taler vi om et blandingsforhold på ca. 1%, hvilket er milividt fra alle andre forskrifter.

De 4-5% der fremgår af dunken med karburatorsprit kan dog være sat der af økonomiske grunde. Fabrikantens Ond

På den anden side pointerede han også, at en dårligere økonomi var en indlysende følge af, at maskinen var ulovlig. Den kan jeg i hvert fald ikke få til at holde i byretten!
Jeg gik fra ca. 40 km/l (lovlig) til 45, og siden hen til 50. (alle tal under gode, ikke helt i top, forhold) Og nu altså foreløbig 47 i snit.
Eneste 'langtur' på det seneste var min tur til Hareskoven, hvor maskinen fik lov til at løbe en (lille) del af vejen. Incl. topfart og en masse skovveje endte jeg på 49 km/l. (højeste tal siden service!)
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
Jeg hart prøvet både 5,5g og 7g - begge dele var dårligt. Med 5,5g (sat i ved en fejl på værkstedet 8) ) gik topfarten ned med 20 km/t på uret, og optrækket var der heller ikke noget at råbe hurra for, senere fik jeg som forsøg sat 7g's i, men det, blev det heller ikke bedre af, hverken accelleration eller topfart. Jeg nåede dog aldrig at prøve med 6,3 g, før jeg fik multivaren i.

Min "lyder" som om, den kører bedst ved ca. 55 på uret, hvilket svarer til de 45, den er bygget til, men det er selvfølgelig ikke bevis på noget som helst :wink:

Karburatorsprittens evt. indvirken på økonomien, kan jeg ikke lige gennemskue, og som du også selv siger, den med at "det ulovlige" ødelægger økonomien, må han længere ud på landet med. Det er selvfølgelig rigtigt, at hvis man nu ræser med 60 km/t konstant, så bruger man lidt mere benzin, end man gjorde, da man kun kunne køre 35 km/t med de samme omdrejninger; men hvis man derimod fortsætter med kun at køre 35 km/t på "den ulovlige" maskine, vil man spare benzin, da den samme hastighed nu forgår med lavere omdrejninger, og modstanden er den samme. Med 47-49 km/l, må jeg sige, at du kører pænt Griner

PS! For megen olie, nedsætter også effekten mærkbart Fortvivlethock: Nogle værksteder, har det med at fylde 0,8l i istedet for 0,7l eller sågar fylde op, til det løber over - jeg formoder de bruger en literdunk, og bare fylder på Ond
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: