Søg Garagen Hej Gæst! Register

Guide til en bedre benzinøkonomi
#1
Inspireret af "T-bone's guide til en hurtigere 4-takter" vil jeg forsøge mig med en guide der forhåbenligt kan give dig en bedre benzinøkonomi!

ALLE forslag og rettelser modtages gerne, så bare skriv løs.



Gashåndtaget er ikke en on/off knap!
Dette må være det første sted at kigge hvis der skal spares på benzinen. Accelerere stille, roligt og jævnt via gashåndtaget. Der er ingen grund til at starte som en raket ved hvert lyskryds, det både lyder og ser dumt ud at race afsted som om du var forfulgt.
Hvis din scooter ingen følelse har i gashåndtaget, så den vitterligt virker som en on/off knap kunne det tænkes at dysen ikke har den rigtige størrelse.

Hvorfor skynde sig hen til et rødt lyskryds?
Jeg har aldrig fattet det! Jeg ser det både i bil og på 2-hjuler, nogle skynder sig hen til et rødt lyskryds og hamrer bremsen i bund kun få meter inden fodgængerfeltet, hvad hulen skal det nu være godt for? Lad motoren bremse for dig ved bare at give slip på håndtaget, lær at time det så du triller lige hen til stoppestedet - desuden slider du også mindre på bremserne således. Hvis du har gear på cyklen og det går tilstrækkeligt ned af bakke kan du jo med fordel sætte den i frigear.

Mere luft i dækkene giver mindre modstand!
Det gør ikke noget at du liiiige fylder lidt mere luft i dækkene end hvad de står oplyst til - alt med måde selvføgelig! Dette giver mindre modstand på vejen.

Mere vægt øger forbruget!
Det er logik! Jo mere vægt der er på dit køretøj jo mere skal den trække. Overvej lige om kæresten ikke har bedre af at tage cyklen istedet (-;

Nej, du kan ikke flyve med en flyverdragt!
Specielt på de mindre 4-taktere er vindmodstand også en stor faktor. Ingen grund til at køre rundt med løst siddende tøj som flavrer til alle sider. Specielt kunne vindtæt regntøj tænkes til at optage meget modstand. Det er blevet påstået at en vindskærm ikke forværre vindmodstanden, tværtimod. Om dette er sandt er stadigt uvist.

Lidt mindre dyse skader ikke..
Du kan med stor fordel sætte en lidt mindre dyse i karburatoren, så længe gashåndtaget ikke virker som en on/off knap. Husk også at tjekke tændrøret med jævne mellemrum, her kan du se de første tegn hvis dysen bare _er_ for lille. Alt med måde igen.


Flere kommer forhåbenligt, opdatere gerne selv Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Slet ingen med et par kommentarer? Grøn grin
Svar
#3
Jeg har personligt for lang tid siden opgivet kampen med km/l.
Hver eneste gang jeg har ærgret mig over slige ting forkorter livet.
Jeg har istedet taget den beslutning at hvis der er et køretøj jeg absolut må eje, jamen så bliver det sådan.
Hvad tingesten kører på literen og holde regnskab med tank intervaller m.m. , om der er ændringer fra mærke til mærke - det er mig evigt ligegyldigt, hvis elleres jeg er glad for hvordan det kører.
Jeg havde dog på et tidspunkt en V6 aut. der gik 4-6 km/l når jeg kørte og lidt længere med fruen bag rattet. Den er skiftet til en tilsvarende med TDI motor og ca. 12-16 km/l.
Der gik grænsen altså LOL.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#4
Kommentarer til selve guiden.
Personligt ville jeg ALDRIG køre i frigear ned af bakke, hverken i bil, bus, lastbil, motorcykel, knallert eller scooter.
Du kan sagtens komme ud for problemer med at kunne bremse ned igen, og så ville du ønske at du havde din motorbremse.
Det overbelaster også bremserne.
(her tænker jeg mest på erfaringer med kørsel i bjergrige egne, men Kassel bakker i DE kan sagtens bruges til at illustrere det.

Ang. vindskærm har jeg en kunde med en regal raptor 250 der siger hans kører længere på literen og ca. 10 km mere på toppen med en stor vindskærm.
Det er mest fordi du på en chopper slet ikke har nogen kåbe at skjule dig bag, men sidder ret op og ned med et stort frontareal.
Tøjet er også en vigtig ting.
Se hvad konkurrence svømmere har på, det er ikke løsthængende badeshorts. Eller enkeltstart på cykel.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#5
Parkhave Skrev:Tøjet er også en vigtig ting.
Se hvad konkurrence svømmere har på, det er ikke løsthængende badeshorts. Eller enkeltstart på cykel.

Godt nok kan jeg også lide at tvinge de dyre dråber til at række så langt som muligt, men I får mig aldrig at se, iklædt badebukser og badehætte :jumpy:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kim Sørensen Skrev:Godt nok kan jeg også lide at tvinge de dyre dråber til at række så langt som muligt, men I får mig aldrig at se, iklædt badebukser og badehætte :jumpy:

LOL.. Kom nu.. I dette vejr blir d da ikke bedre.. Griner
Svar
#7
Jeg har ladet mig fortælle, at man ved at afkoble accelerationspumpen på scooteren kan få en endnu bedre benzinøkonomi især i bykørsel, hvor hver eneste vrid på håndtaget afføder et ekstra skvæt benzin.

Er der nogen der ved hvordan man kobler denne fra? Det er den lille pind der sidder på siden af karburatoren som bliver trykket ned når man vrider på gassen.

Den findes på Listoen det har jeg selv tjekket, men jeg er ikke sikker på hvordan man frakobler.

Det kan jf dem jeg hørte det af afhjælpe dem der ligesom har en lille "pause" fra de drejer håndtaget til den reelt tager gassen. (jeg har minimeret pausen på min ved at køre med magreste nåle-indstilling, men der er stadigt lidt.

Mange scootere har slet ikke en accelerationspumpe, så man kan sagtens køre uden. Men jeg ved ikke lige hvordan man skal slå den fra.

/Nighthawk
Svar
#8
Det er jo en lille spiral-metal-stykke der presser pumpen ned.
Jeg mener det er muligt at samle gasholderen på siden af karburatoren uden metal-genstanden der presser pumpen ned.

Et billede kan ses her:
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?pic_id=20
Svar
#9
I skal lige huske, at hvis i kører i bil, af nyere dato, så bruger den mere benzin på at være i fri gear, og trille ned af en bakke, end hvis den er i gear, og du ikke rør speederen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
En ting jeg er kommet til at spekulere over:

Har nogen af jer registreret forskel på at benytte 92 hhv. 95 oktan?
Rent km/l-vis, naturligvis.

Jeg har stort set kørt på 92 siden start, og ved de sidste par påfyldninger er økonomien forbedret mærkbart. Senest er jeg over en 66 km strækning (heraf ca. 30 km på 'langtur' i går) nået op på 39 km/l. Smil
(Og begge de sidste påfyldninger var MEGET fulde!)

Man hører dog om visse tankstationer/selskaber, der rent faktisk også har 95 i 92-hanerne. Det kunne være en medhjælpende årsag, eller .. ?
Svar
#11
walker1 Skrev:En ting jeg er kommet til at spekulere over:

Har nogen af jer registreret forskel på at benytte 92 hhv. 95 oktan?
Rent km/l-vis, naturligvis.

Jeg har stort set kørt på 92 siden start, og ved de sidste par påfyldninger er økonomien forbedret mærkbart. Senest er jeg over en 66 km strækning (heraf ca. 30 km på 'langtur' i går) nået op på 39 km/l. Smil
(Og begge de sidste påfyldninger var MEGET fulde!)

Man hører dog om visse tankstationer/selskaber, der rent faktisk også har 95 i 92-hanerne. Det kunne være en medhjælpende årsag, eller .. ?

Jeg har ikke prøvet det på min scooter. Men jeg kom ved en fejle til at fylde en halv tank på af 92 (bruger normalt 95+).

Jeg skal ikke kunne sige om det var fordi jeg vidste at jeg havde fyldt forkert på, men jeg syntes jeg var langsommere i optrækket, benzinøkonoien var knap så god og generelt var kørslen noget mere ustabil. Men det er selvfølgelig en gammel bil fra '91, så det kan godt være at det var småting jeg nu blev opmærksom på :oops: .

Det siges jo om oktaner at jo højere des bedere. Tror det er noget renere. Men hvis i kan huske oliekrisen et par år tilbge (eller det vel nærmere omk 8-10 år siden). Der gik folk jo i panik og fyldte på hvad der nu var tilbage i pumperne. Jeg arbejdede på en service-station på daværende tidspunkt og jeg husker folk tog hovedet af og fyldte diesel på benzinmotore og omvendt :crazy:

Men jeg har fået at vide at der ikke sker noget ved at man fylder en lavere oktan på én enkelt gang eller 2. Men hvis man gør det til en vane at bruge lavere oktaner end motoren er designet til vil det forringe levetid og køreglæde væsentligt.

Ja det var bare mine antagelser Smil
Svar
#12
Ang. det med at visse stationerhar 95 oktan i begge haner.

Det tror jeg vist mest er ved de små ubemandede stationer dér "hvor kraverne vender". Men man kan jo lægge sig på lur når tankbilen kommer og se hvad der sker :woot:

Det har min svigerfar gjort og tanker derfor billigere end mange andre
Svar


Forum spring: