Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vrede chauffører blokerer færger.
#1
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9231053.html

Jeg kan nu godt forstå dem, køre-hviletidsreglerne er virkelig for strenge.

Men så kan det jo være at om kun få dage er der ikke mere mad i butikkerne. Fortvivlethock:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nu fremgår det ikke præcist, hvad chaufførerne er utilfredse med mht. hviletidsbestemmelserne, men reglerne er for de flestes vedkommende gældende for alle chauffører i EU, og blev i tidernes morgen bla. indført på opfordring af chaufførerne, der følte, at der blev drevet "rovdrift" på dem fra vognmændenes side. Det er således ikke noget, den danske regering egenhændigt kan lave om på. Reglerne er lidt snørklede, men interesserede kan få et indblik her:
http://www.itd.dk/Upload/Koerselsforhold...le-tid.pdf
Jeg har selv prøvet at være underlagt bestemmelserne, og fandt dem nogle gange irriterende, men havde dog svært ved at argumentere logisk imod dem. Det meste bundede i ønsket om, at man ved at køre mere end man måtte, kunne nå mere på to arbejdsuger, og dermed også tjene mere. I bund og grund, er det svært, at argumentere for en længere køretid end 9-10 timer pr. dag og en ugentlig køretid på 56-60 timer. Pausernes fordeling kan måske diskuteres, men grundlæggende anser jeg dem for rimelige. Akkordarbejde for chauffører er heldigvis forbudt, selvom også det, kritiseres af visse chauffører :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Ja kan godt se det er svært det med EU. :?
Jeg er ved at at blive uddannet som chauffører, og kunne godt tænke mig at køre-hviletidsreglerne blev ændret lidt inden jeg skal ud og køre.
Ihværtfald det med de kæmpe bøder de får, bare de overskrider tiden lidt.
Det er heller ikke lang tid siden jeg læste en artikel, hvor der blev skrevet om en chauffør, der mistet kørekortet fordi han var ordblind, og derfor ikke havde stavet sit nave rigtigt på køreskiven. Fortvivlethock:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#4
Så er der kommet en opdatering, hvor der er en talsmand der fortæller hvad chaufførerne er utilfredse med:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9....html?ikon

Hmm det første link er også blevet opdateret Udråbstegn
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
Den er svær.

På den ene side har man jo et meget stort ansvar som chauffør i og med at en lastbil uden ordentlig kontrol bag rattet kan anrette frygtelige skader. På den anden side er det vanvittigt at true folk på deres levebrød og give store bøder på grund af dumme små-fejl.

Jeg kan ikke helt befri mig selv fra en fornemmelse af, at dette måske har mere at gøre med "måden" reglerne administreres på end selve lovgivningen. Danmark har det jo med at ville være duksen i klassen. Måske er der nogle embedsmænd et eller andet sted som trænger til et kursus i at arbejde med levende mennesker....
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Når du nu er under uddannelse til chauffør, bør du nok bruge de stille vinteraftener på at lære de snørklede regler :wink: Det kan godt give hovedpine, at få dem til at falde på plads :?
Det graduerede sanktionssystem ved overtrædelse, er ikke noget nyt; vi knallertkørere kender det jo alt for godt - bøderne stiger pr. gang, og til sidst konfiskeres maskinen. Fartbøder for andre traffikanter, kører efter samme model - større fartoverskridelse, større bøde. Gentagne forseelser, større bøde - så der er altså ikke hold i påstanden om, at chaufførerne risikerer en masse for "ingenting". For at hjælpe chaufførerne er der endvidere i sanktionssystemet indbygget en "medansvarsklausul", der betyder, at vogmanden også får en bøde (det dobbelte), hvis han ikke tager hensyn til reglerne ved planklægningen af kørslen. Du kan læse ministeriets svar på spørgsmålet bla. her:
http://www.politi.dk/da/aktuelt/folketin...npublished

Da reglerne som sagt er et resutat af en EU-forordning, er det eneste, der er op til det danske Folketing, sanktionernes størrelse. Det har ikke mulighed for, at ændre ved indholdet, medmindre det kan få EU til at genoverveje.

Jeg bemærker også, at gruppen, der aktionerer, ikke støttes af fagforeningen, så udsigten til, at aktionen vil ændre noget, er meget lille.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Runnerdude Skrev:Den er svær.

På den ene side har man jo et meget stort ansvar som chauffør i og med at en lastbil uden ordentlig kontrol bag rattet kan anrette frygtelige skader. På den anden side er det vanvittigt at true folk på deres levebrød og give store bøder på grund af dumme små-fejl.

Jeg kan ikke helt befri mig selv fra en fornemmelse af, at dette måske har mere at gøre med "måden" reglerne administreres på end selve lovgivningen. Danmark har det jo med at ville være duksen i klassen. Måske er der nogle embedsmænd et eller andet sted som trænger til et kursus i at arbejde med levende mennesker....
Nu gælder reglerne jo også buschauffører, og hovedårsagen til de strengere regler, skal nok findes i efterdønningerne efter de tragiske ulykker med turistbusser. Man forsøgte først med en "frivillig" ordning med turistselkaberne - men som bekendt virkede den ikke. Selskaber og chauffører tilsidesatte reglerne på det groveste, med mange dræbte til følge, og bødestørrelsen afskrækkede hverken chauffører eller vognmænd.

Det med de "dumme småfejl" er jo tit et definitions/trosspørgsmål :oops: undskyldninger som, jeg kan ikke stave mit navn, jeg satte en forkert skive i, jeg overskred kun tiden med ½ time (+den time, der er indbygget i regelsættet :roll: ) jamen jeg får jo ikke løn, hvis jeg har udvidet hviletid, jeg troede kun reglen gjaldt for vognen, jeg kører i en anden nu osv. Reglerne for sanktioner, er ret præcist beskrevet, og hvis man bryder dem, falder hammeren, ligesom i alle andre færdselssager Græder

"Dukseteorien" er ofte rigtig, når det gælder efterlevelsen af EU-direktiver, men i dette tilfælde, var det altså Danmark, der var den store synder (sammen med de gamle østlande), og bla. Tyskland truede med, at danske busser og lastvogne ikke mere måtte køre i landet, såfremt Danmark ikke levede op til forordningerne, og strammede tøjlerne. Tyske vognmænd var også sure over, at de var tvunget til at sætte to mand på vognen, mens danske vognmænd nøjedes med at sætte en enkelt mand på til samme tur, og derved kunne tilbyde transporterne billigere. Det danskerne oplever i år, er intet andet, end hvad de andre eu-lande har levet med længe - nogle endda med langt strengere sanktioner end de danske. Ligesom med de maks 80 km/t, er det noget, de bare må lære at leve med.

Som en lille sidebemærkning, forudser jeg lignede skrappe bestemmelser indført for taxachauffører, der ofte har meeeget lange køretider, og måske endda dobbeltjobber 8)
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Har aldrig nogen sinde set noget så barnligt og latterligt.
Det kan godt være de utilfredse med et eller andet crap, men at det skal gå ud over det øvrige folk,
det kan jeg ikke jeg tag..

Hvis jeg skulle med færgen, og en uintelligent chauffører havde spærret vejen,
ville jeg gå hen og knalde ham en på hoved.[/b]
Peugeot Speedfight 2 <3
Årgang 2007 / 17/07/07
Svar
#9
kragen Skrev:Det med de "dumme småfejl" er jo tit et definitions/trosspørgsmål :oops: undskyldninger som, jeg kan ikke stave mit navn, jeg satte en forkert skive i, jeg overskred kun tiden med ½ time (+den time, der er indbygget i regelsættet :roll: ) jamen jeg får jo ikke løn, hvis jeg har udvidet hviletid, jeg troede kun reglen gjaldt for vognen, jeg kører i en anden nu osv. Reglerne for sanktioner, er ret præcist beskrevet, og hvis man bryder dem, falder hammeren, ligesom i alle andre færdselssager...

Ja, det er jo problemet - hvis man ikke laver sanktionerne så hårde at de virkelig kan mærkes vil chaufførerne og vognmændene spekulere i dem. Tid er i høj grad penge i den branche. Og accepterer man undskyldninger som dem du anfører vil de naturligvis blive misbrugt.

Men der hvor jeg tror det stressende kommer ind er, at man som chauffør er under konstant overvågning på grund af fartskriveren. Det er ikke bare ligesom os andre der risikerer at blive kontrolleret af en årvågen politimand - der sidder et apparat i bilen som registrerer alt hvad man gør. Så du kan få en kæmpebøde selv om der i første omgang ikke var nogen i nærheden til at se det. Der er ikke noget der hedder "smuttere". Big Brother kører altid med. For mig som ikke er chauffør lyder det som meget stressende arbejdsforhold.



Hemmerz Skrev:Det kan godt være de utilfredse med et eller andet crap, men at det skal gå ud over det øvrige folk,
det kan jeg ikke jeg tag..

Det gælder jo stort set alle faglige konflikter Hemmerz. Når DSB-folk og SAS-personale strejker går det ud over passagererne, når DR-journalister nedlægger arbejdet går det ud over TV-seerne, når pædagoger strejker går det ud over børnene og når bryggeri-arbejderne går hjem løber vi tør for øl.

I øvrigt så tror jeg ikke at de spærrer for personbiler. Det er vist kun lastvogne der holdes tilbage....
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Fra radioen har jeg hørt at de kun skulle spære for andre lastbiler.
De lader altså privatbiler og dyretransporter komme igennem blokaderne.
Svar
#11
SLK Skrev:Fra radioen har jeg hørt at de kun skulle spære for andre lastbiler.
De lader altså privatbiler og dyretransporter komme igennem blokaderne.

Ja det er rigtigt, man kan se det her i filmen nederst på siden, tv2 interviewer chaufførerne's talsmand.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-9243526.html
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar


Forum spring: