Søg Garagen Hej Gæst! Register

Økonomi: PGO T-rex 110 cc (2T) vs. PGO T-rex 150 cc (4T)
#1
Jeg står overfor køb af en ny/brugt MC-scooter, og jeg ser pt. på følgende modeller:

Honda SCV Lead 100 cc (pris 14.995 ,-)

PGO T-rex 110 cc (pris 14.995 ,-)

PGO T-rex 150 cc (pris 19.995 ,-)

Jeg har været ved at regne på økonomien blandt de to T-rex'er på baggrund af en artikel i FDM/Motor (2-2005). Artiklen går på en sammenligning mellem Honda ANF Innova 125 til 19.995 kr. og PGO T-rex 110. Honda'en kører 38 km/l og PGO'en kører 24 km/l + olie (1,5 kr. pr. liter benzin).

Selvom artiklen sammenligner Honda'en og PGO'en, vil jeg bruge den som udgangspunkt, da der er tale om to 4T til samme pris og med nogenlunde samme benzinøkonomi (PGO'en er lidt ringere).

Motor forventer et værditab på hhv. 3.000 kr./år for Honda'en og 2.200 kr./år for PGO'en.

På baggrund af ovenstående mener Motor, at man skal køre mere end 20.000 km. pr. år, før det kan betale sig at købe Honda'en. Det forstår jeg simpelthen ikke!

Jeg har lagt mine beregninger ind i et hurtigt regneark:

http://www.ezben.dk/scooter.xls

Scooterne har næsten samme afskrivninger (kun 800 kr. i forskel pr. år) og disse 800 kr. mener jeg bliver ædt op af benzinforbrug efter 3.840 km/år hvilket jo er en temmelig stor forskel ift. Motors beregninger på 20.000 km/år.

Er der nogle der kan hjælpe? Har jeg glemt nogle væsentlige poster (udover finansiering - der er jo tale om ret små beløb, så denne post må være begrænset).

Esben
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg kan heller ikke lige se fidusen med de 20.000 km.

Idet jeg går ud fra, at der er tale om 2 stk. 4-taktere med stort set samme behov for olie (antal liter) i bundkaret, serviceintervaller og priser herfor, får jeg med en liter benzin sat til 10,00 kr følgende:

Km.pris.Honda := Afskrivning / km_pr_år+ Benzinpris / Forbrug = 3000 / km_pr_år + 10.0/38
Km.pris.PGO := Afskrivning / km_pr_år + Benzinpris / Forbrug = 2200 / km_pr_år + 10.0/24

800 / km_pr_år = 10/24 - 10/38 = 0,1535 => km_pr_år = 5211.

Der kan så være andre faktorer med hos FDM, så som forskelle i forsikring, reservedelsindeks osv.

Er der derimod tale om kun 28 (ikke 38 ) km/l for Honda, så rykker vi op på 13440 km.
Sættes prisen for en liter benzin så ned til 6,50 kr (realistisk niveau på den tid ?), ryger vi op på 20600 km.

På den anden side ligger det her under 2-takt, så måske skal der lige opstilles en modificeret model, der tager forbrug af blandingsolie med ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
Hej Walker1,

Jeg fik ikke formuleret mig klart: der er tale om en sammenligning mellem PGO T-rex 110 (2T) og Honda Innova (4T). Dvs. 2T vs. 4T. Derfor er det, at der skal tilføjes 1,5 kr. til benzinprisen (prisen på to-taks-olie).

Men jeg forstår stadig ikke forskellen, og jeg kan aldrig få det til 20.000 km...

Esben
Svar
#4
esko Skrev:Hej Walker1,

Jeg fik ikke formuleret mig klart: der er tale om en sammenligning mellem PGO T-rex 110 (2T) og Honda Innova (4T). Dvs. 2T vs. 4T. Derfor er det, at der skal tilføjes 1,5 kr. til benzinprisen (prisen på to-taks-olie).

Men jeg forstår stadig ikke forskellen, og jeg kan aldrig få det til 20.000 km...

Esben
OK.
Benytter vi ovennævnte model med 24 km/l, 11,50 kr/l hhv. 38 km/l, 10 kr/l ender jeg på et turn point omkring 3700 km.

Ved 6,50 for benzin og 1 kr for olie (forsøg på 2005 priser Blink med øjet ) ender jeg på: 5650 km.
Som du siger: Langt fra 20000.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
enig, jeg ender på samme tal. Mærkeligt med Motor og FDM!!

Esben
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hejsa

Nu er der jo andre forskelle end kun afskrivningen.

Er der ikke noget med, at en 4-takter skal have skiftet olie med et vist interval, så eftersynene på en 4-T er dyrere end på en 2-T?

Jeg er altså sikker på, at Motors udregning er rigtig, ellers ville de nok ikke offentliggøre den.

Men ellers er balancepunktet lidt over 4.000 km, ved liter pris på 10 kr incl. 2-taktsolie mod 8,50 kr for den alm. benzin. man spar altså ca. 193 kr pr. kørt 1.000 km. i benzin.

km/l pris 1000 km
24 10 416,67
38 8,5 223,68
forskel: 192,98
Stolt ejer af Piaggio new Zip 2T, 2003
Svar
#7
thsv Skrev:Er der ikke noget med, at en 4-takter skal have skiftet olie med et vist interval, så eftersynene på en 4-T er dyrere end på en 2-T?

Nu her jeg selv en SYM Joyride 200 MC-scooter, og det er en 4-takt'er, og den er faktisk billigere i serviceeftersyn end min gamle 45-knallert, PGO T-Rex 50 2-takter. Faktisk ca 35-40% billligere. Og i begge tilfælde blev/bliver de serviceret for hver 3000 km.
Svar
#8
Struerboen Skrev:Og i begge tilfælde blev/bliver de serviceret for hver 3000 km.
For hver 3000 km ? Fortvivlethock:

Så skulle jeg til service for hver 1½ måned. Er du sikker på at det er nødvendigt med service eftersyn med så korte distancerintervaller ?

Dutch
Svar
#9
DutchDK Skrev:For hver 3000 km ? Fortvivlethock:

Så skulle jeg til service for hver 1½ måned. Er du sikker på at det er nødvendigt med service eftersyn med så korte distancerintervaller ?

Dutch

Iflg. servicebog så skal de.
Men ja, 3000 km er ikke meget.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Med risiko for at jeg bliver sagsøgt af Motor/FDM lægger jeg artiklen ud til selvsyn, så I kan konstatere, at de skriver 20.000 km...

http://www.ezben.dk/7678.pdf

Der må da være noget, vi har glemt!!

Esben
Svar
#11
Struerboen Skrev:Iflg. servicebog så skal de.
Men ja, 3000 km er ikke meget.

Samme interval for mig, da jeg fik serviceret BiG'en, så det er ikke unormalt.
Svar


Forum spring: