Søg Garagen Hej Gæst! Register

Økonomi i regnvejr ?
#1
Den seneste tankning viser en noget (10%) lavere benzinøkonomi.

Godt halvdelen af den kørte strækning fandt sted i går i regnvejr.
Kan en del af forklaringen findes her ?

Det er lidt for meget til, at det alene kan skyldes måleusikkerhed.

En anden mulighed er naturligvis, at maskinen ligesom har fået mere lyst til at køre 2-5 km/t hurtigere, end jeg plejer :twisted:
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis der intet er sket siden, såeh. Jeg ved ikke, om det kan have noget med at gøre, at dækkene "glider" mere, og det tager lidt længere tid, før det tager fat, så ku man jo bruge lidt mere benzin på at accellerer hver gang, man har holdt stille, men er kun et måske lidt langt ude gæt. Grin
Svar
#3
Jeg var nu mere i retning af, om den høje luftfugtighed måske lukkede lidt af for luftfilter el. lign.
Maskinen var i hvert fald overordentlig bøvlet at få i gang i går eftermiddag.

I dag gik den i gang ved 1. el. 2. spark. Og begge dage stod den det samme sted, under det samme halvtag. (Og den var ikke udpræget våd under startforsøgene i går.)

Kunne være, jeg skal få lukket op og give alt omkring tændspole, -kabel og -rør en gang 'skør-hustru'.
(silikone Blink med øjet )
Forrige gang (godt 1 år siden) holdt mig åbenbart gående det meste af sidste vinter.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
walker1 Skrev:Den seneste tankning viser en noget (10%) lavere benzinøkonomi.

Godt halvdelen af den kørte strækning fandt sted i går i regnvejr.
Kan en del af forklaringen findes her ?

Det er lidt for meget til, at det alene kan skyldes måleusikkerhed.

En anden mulighed er naturligvis, at maskinen ligesom har fået mere lyst til at køre 2-5 km/t hurtigere, end jeg plejer :twisted:

Teoretisk set er der en større rullemodstand på våde vejbaner fordi dækkene skal flytte vand og det koster energi, men jeg tvivler på at det er hele forklaringen på 10 % forøget forbrug.

Andre faktorer kan være den lavere temperatur vi oplever nu om efteråret. Motoren er længere om at blive varm og olien er tykkere => dårligere økonomi.

I 'gamle' dage var det vist sådan at benzinselskaberne ændrede benzinens sammensætning om vinteren således at den om vinteren havde et større indhold af de mere flygtige komponenter. Det gav en lettere koldstart men energiingholdet pr kg. brændstof var mindre.
Jeg ved ikke om man stadig ændrer sammensætningen.

Nu nævner du selv at det ikke kan skyldes måleusikkerhed, men det KAN skyldes målefejl både hos dig (forkert aflæsning) og fejl på standerens tælleværk eller ..., eller....

Der skal flere tankninger til med samme resultat eller samme tendens, før at man kan sige at det er statistisk signifikant.
--
Hilsen Ole
Svar
#5
Er vel egentligt heller ikke helt utænkeligt, at der er gået hul på en eller anden slange?

Og OlePagh fik uddybet hvad jeg mente med det vandet, og det, at skulle bruge mere energy på at starte op. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
walker1 Skrev:Den seneste tankning viser en noget (10%) lavere benzinøkonomi.

Godt halvdelen af den kørte strækning fandt sted i går i regnvejr.
Kan en del af forklaringen findes her ?

Det er lidt for meget til, at det alene kan skyldes måleusikkerhed.

En anden mulighed er naturligvis, at maskinen ligesom har fået mere lyst til at køre 2-5 km/t hurtigere, end jeg plejer :twisted:


Min kører langsommere når det er "koldt"..som nu.

Ligeså snart solen skinner og der er lidt medvind, så flyver den afsted igen :o

Jeg har hørt eller andet sted fra, at det er tidspunktet kaburatoren er indstillet på der afgør det.(?)
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
#7
mongo Skrev:Min kører langsommere når det er "koldt"..som nu.

Ligeså snart solen skinner og der er lidt medvind, så flyver den afsted igen :o

Jeg har hørt eller andet sted fra, at det er tidspunktet kaburatoren er indstillet på der afgør det.(?)

Min opfører sig på helt samme måde, men jeg kompenserer lidt ved om vinteren at skifte til en dyse 2 numre større. Det gør tricket.

Jeg kører normalt med en ret lille dyse så jeg ved ikke om det hjælper hvis man i forvejen har sat en dyse i med et hul som en ladeport.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: