Hej..
Min scooter har et stykke tid ikke ville lyse på forlygten, så jeg troede pæren skulle skiftes.. I morges skiftede jeg så pæren, og den gamle ser ikke ud til at være brændt af, og den lyser stadig ikke.. Når jeg har alm kørelys på lyser der en blå knap nede i instrumentbrættet (knappen med det lange lys) og uanset om jeg slår konta´kten med det lange lys fra ell til lyser den ikke og det blå lys lyser stadig..
Da jeg så kørte på den her til morgen ganske normalt, stoppede hastighedstælleren pludselig og virke. Den viste godt nok, men pludselig stoppede den med det.. Kan der være en sammenhæng..? Jeg har jo haft skjoldet af øverst (ved ikke hvad det hedder), så kunne jeg evt have kommet til at ramme eller hive et stik løst som er røget ud, kan det have skylden til at speedometeret ikke virker nu..? :oops:
Sku måske lige nævnes at det er en cityscooter..
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
Ja, altså med lyset er der jo nok en løs forbindelse et sted, eller en dingenot der ikke har det for godt.
Måske denne grå metalboks kunne forsage det:
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?pic_id=49 (ikke den med rød cirkel) - den grå boks er vist en spændingsregulator? Men det ved andre meget mere om, host host, Nighthawk
Ang. speedobørge, så kan du se kablet der går op ind i dyret her:
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?pic_id=51
Prøv at fumle lidt med dét.
Svar: 226
Tråde: 5
Tilmeldt: Aug 2005
sniper Skrev:Da jeg så kørte på den her til morgen ganske normalt, stoppede hastighedstælleren pludselig og virke. Den viste godt nok, men pludselig stoppede den med det.. Kan der være en sammenhæng..? Jeg har jo haft skjoldet af øverst (ved ikke hvad det hedder), så kunne jeg evt have kommet til at ramme eller hive et stik løst som er røget ud, kan det have skylden til at speedometeret ikke virker nu..? :oops:
Umiddelbart sker der ikke noget med speedometeret rent elektrisk, da speedometerfunktionen er mekanisk (det tykke sorte kabel på Stigs billede er speedometerkablet).
Speedometeret virker ved at når forhjulet drejer rundt, så roterer der et lille kabel (fjeder) inde i det sorte kabel. DOG tror jeg at du er kommet til at lave et "knæk" på kablet, mens du har haft lygtehuset af, hvilket desværre = et nyt kabel... - måske kan du prøve at rette kablet op igen, men jeg tvivler desværre... :wink:
P.s.: når du nu har det hele skilt ad, så prøv at adskille alle stik og tilslutte dem igen (1 ad gangen), måske er der blot en løs forbindelse - mht. dit lysproblem...
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Okay, ser på om det er kablerne senere, og ser om jeg kan fixe d..
Hmm, det lyder da ikke for godt er nemlig lige blevet færdig med at reparerer den efter et styrt :roll: Nå, men jeg må jo lige se på d og håbe på det bedste..
Lånte lige et multimeter på arb og der er ingen spænding på stikket ved kontakten til lygten, så problemet må findes andet steds.. Angående kablet til speedometeret så er der intet at se, men har for nylig haft forhjulet af og kablet er jo hæftet der. Det ser også ud til at det er bukket dernede, så det er ret skidt..
Er det et specielkabel til speedometret eller kan man købe et universalt..? Vil nemlig gerne have fixet det hurtigt. Gider ikke flere problemet, og der har ikke været andet siden jeg købte den...
Hey igen.. Har fået målt ohm og spænding diverse steder på scooteren, med lygtehuset af, men kan simpelhen ikke finde fejlen.. Det lader til at spændingen til forlygten kun er på 0.6V når der er almindelig lys på og 0.5V med langt. Desuden måles spændingen til 0.6V på kontakten til styring af det almindelige lys eller langt lys, så fejlen må findes længere oppe i systemet. Enten på kontakten til tænding af positions-/køre-lys eller før ("Voltage rectifier", sikring eller batteri. Men hvis sikringen er gået, vil intet virke da det er den eneste sikring der er..
Er det normalt at strømmen til positionslyset snuppes til blinklys..? Når jeg blinker stopper positionslyset med at være tændt lagde jeg tilfældigt mærke til idag.
Desuden vil scooteren nogle gange ikke stoppe, selv når styret er retlåst og jeg står med nøglen i hånden kører motoren stadig videre. (det har den gjort fra jeg købte den). Først hvis sidebenet sættes ned, slukker den. Er det normalt, og hvad kan jeg gøre ved det..?
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
sniper Skrev:Hey igen.. Har fået målt ohm og spænding diverse steder på scooteren, med lygtehuset af, men kan simpelhen ikke finde fejlen.. Det lader til at spændingen til forlygten kun er på 0.6V når der er almindelig lys på og 0.5V med langt. Desuden måles spændingen til 0.6V på kontakten til styring af det almindelige lys eller langt lys, så fejlen må findes længere oppe i systemet. Enten på kontakten til tænding af positions-/køre-lys eller før ("Voltage rectifier", sikring eller batteri. Men hvis sikringen er gået, vil intet virke da det er den eneste sikring der er..
Er det normalt at strømmen til positionslyset snuppes til blinklys..? Når jeg blinker stopper positionslyset med at være tændt lagde jeg tilfældigt mærke til idag.
Desuden vil scooteren nogle gange ikke stoppe, selv når styret er retlåst og jeg står med nøglen i hånden kører motoren stadig videre. (det har den gjort fra jeg købte den). Først hvis sidebenet sættes ned, slukker den. Er det normalt, og hvad kan jeg gøre ved det..?
Helt klart noget fejl i noget el-værk.
Retur til forhandler IMO, hvis den er rimelig ny.
Svar: 372
Tråde: 15
Tilmeldt: Mar 2005
Tjek lige stikkene bag på tændingslåsen, det er der alt din strøm går igennem.
Har set et par stykker med irrede forbindelser fordi gummihætten ikke var monteret fra fabrikken.
Kenneth Skou
Fun is not a straight line
Med alle de symptomer du nævner er jeg rimelig sikker på, at det du skal kigge efter er en dårlig/manglende stelforbindelse (fælles minus).
Svar: 2.997
Tråde: 397
Tilmeldt: Dec 2005
Tag et kik i manualen side 19
http://billig-scooter.dk/dload.php?actio...&file_id=7
Den har et ganske overskueligt ledningsdiagram!
Stel er dog angivet et par steder med et 'mærkeligt' streget trekantsymbol.
Edit:
Prøv at pille pæren ud og mål så forbindelsen mellem stel og stel i lygtens sokkel. Noget tyder på, at den forbindelse er røget.
Hvis det er tilfældet, så skulle den blå lampe også slukke, når du piller forlygtepæren ud.
Med manglende stel vil pæren blot fungere som en ret lille formodstand for indikatorlampen, hvilket forklarer en lille spænding, du har målt.
Tak for de mange svar..
Walker1 og Ebbe, jeg tror det er noget med det I skr der er skyld i det. Har nemlig set at når jeg tager stikket fra til forlygten lyser den blå langtlys indikator korrekt hvilket ifølge det elektriske diagram ikke burde ændre noget hvis der ikke var en fejl der, idet de deler spændingen..
Havde selv overvejet om det var stellet der var gået i forbindelsen mellem ledningerne i lygtehuset (fra pæren til kontakten), men tror nok at der er hul igennem, prøvede at måle modstanden gennem denne ledning tidligere med en meget lille modstand.
Ah, nu når jeg tænker over det brugte jeg faktisk stellet fra modtagerstikket til forlygten da jeg målte spænding på kontakten mellem langt lys og kørelys. Idet der også er problemer på denne kontakt (målt spænding i ud og indgang til 0.6V), kan det så ikke skyldes at stelproblemet liggere dybere end i selve lygten; dvs. (stelforbindelsen jeg brugte) mellem modtagerstikket og næste samling af stel..?
Kunne problemet eventuelt være relateret til at den nogle gange ikke kan slukke, evt. problemer med stelforbindelse bag tændingslåsen..?
Beklager de lange indviklede sætninger, men er ikke helt vågnet endnu :wink:
|