Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skal loven for 30'r og 45'erne laves om?
#1
Som en aflægger af diskutionen i Chatten om lovene for 30'r og 45'erne, kan jeg jo som jeg selv foreslog oprette et indlæg om at høre jeres mening om loven på dette område.

Der var jo gået en diskution igang på "Borgen" om nye strammere regler for "Lille knallert" på grund af de mange ulovlige scootere der fiser rundt i landet. Jeg synes det er helt fint at der bliver strammet op SÅLÆNGE det rammer de rigtige, altså bøllerne som skider på diverse færdselsregler, ved at køre som død og helvede i trafikken.

Selvom jeg selv kører 30+, så overholder jeg færdselsloven(pånær de 30+ og lidt "forkerte" venstresving Blink med øjet ).


Jeg starter blødt ud med mine ønsker om nye love for "lille knallert". Nemlig følgende:

Hastigheden op til 50-60 km/t. Og ud på vejen med den.
Nummerplader på ALLE knallerter/scootere.
Bedre køre og teoriundervisning a' la det til bil/mc.
Konfiskationsreglen skal skrottes,
Større bøder til knallertbøller.(groft uforsvarlig kørsel).
Knallerttyveri skal straffes med bøde og 1-2 år i spjældet.

45'erns hastighed skal op på 90, eller måske være fri.

Det sådan lige hvad jeg kom i tanke om i 1. omgang. Grin

Skriv, hvad i selv synes der skulle ændres/bibeholdes.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Var det ikke bedre helt at skrotte "lille-knallert" og så lade unge fra 16 kører på "stor-knallert" med de restriktioner der på dem i dag (altså en fart på 45) med mulighed for at piller de ved dem, så får de klip i deres knallertkort, og så ellers 2 klip, bye bye knallertkort.

Alle over 18 får lov til at køre på 100-125 cc knallert/mc'er, efter at have taget et bevis alá
knallert-beviset. Dog med den forskel at man SKAL en tur på køreteknisk anlæg.
Og igen, piller man ved dyret, ja så giver det klip, og igen 2 klip bye bye kort.

Ved begge kort gælder at man kan dømmes for evt. sprikørsel, med deraf følgende afsked med kortet.

Dette var bare lige min hurtige mening Smil
Svar
#3
Det lyder måske barskt men...

Ingen knallert til folk under 18år, og fri hastighed på 50cc efter et lille blilligt kørekort (inkluderet i mc og bilkørekort )

Så forsvinder rigtig mange problemer, og salgstallet vi forblive det samme pga. den fri hastighed.

De unge skal trods alt kun vente 2 år inden der er frit slag på hylderne med både hurtig knallert, bil, el. mc.
Svar
#4
Energy Skrev:Det lyder måske barskt men...

Ingen knallert til folk under 18år, og fri hastighed på 50cc efter et lille blilligt kørekort (inkluderet i mc og bilkørekort )

Så forsvinder rigtig mange problemer, og salgstallet vi forblive det samme pga. den fri hastighed.

De unge skal trods alt kun vente 2 år inden der er frit slag på hylderne med både hurtig knallert, bil, el. mc.

De 16-18 årige burde da også at kunne køre en form for motoriseret køretøj, ville jeg mene Smil
Svar
#5
h_haugbolle Skrev:De 16-18 årige burde da også at kunne køre en form for motoriseret køretøj, ville jeg mene Smil

Tjaa, men hvorfor egentlig ? Det er begrænset hvor mange unge på 16 og 17år, der har så langt til alting, at de virkelig har brug for en knallert, den bliver derimod primært brugt til at tune og køre rundt og vise frem i nærområdet - med alle de trælse problemer det medfølger.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Udover at det er meget bedre for miljøet, udstødnings gasser mm. så er det også meget sundere at cykle.
Det tror jeg egentlig også at de fleste unge er enige i, når de har tænkt sig lidt om. Griner Griner
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
Helt seriøst Energy. Du bor for meget inde i byen.

Jeg kan godt se behovet for en knallert til de unge. Og rent markeds messigt så er det faktisk ret stort. Hvor mange knallerter og stylingsdele tror du der bliver solgt hvis de i stedet kan købe en bil?

Nej der skal være 25-30 zone inden for by skiltet med store bøde hvis disse overskrides og der skal tillades en hastighed på en ish 50-60 km/t uden for byerne.
Folk med bil kørekort skal have lov til at køre på fri hastighed for 50-125 ccm maskiner. Dog max 15 heste. Dette kræver dog udvidet køreundervisning i forbindelse med kørekort og nykøbere skal deltage i et kursus af en art, hvis ikke de har denne udvidede køreundervisning.
Svar
#8
Havde jeg ikke skrevet et indlæg højere oppe? :roll:
Svar
#9
Energy Skrev:Det lyder måske barskt men...

Ingen knallert til folk under 18år, og fri hastighed på 50cc efter et lille blilligt kørekort (inkluderet i mc og bilkørekort )

Så forsvinder rigtig mange problemer, og salgstallet vi forblive det samme pga. den fri hastighed.

De unge skal trods alt kun vente 2 år inden der er frit slag på hylderne med både hurtig knallert, bil, el. mc.
16-18 år er lige midt i 'gymnasie-terrænet', hvor de unge almindeligvis får noget længere til skole.

Kommer man bare lidt uden for centrum af storbyerne, kan afstanden til et brugbart gymnasium let nærme sig 'det ubehagelige' på cykel. Og hvem siger, at der tilfældigvis går en bus eller et tog?

En af mine kolleger har en knægt på 16, der plager om at få lov til en lille motor.
Han har 'kun' 7 km ad fredelige stier og veje, som han i dag cykler. (elendige tog- og busforhold!) Han dyrker badminton på eliteplan, så det kan ikke være den store udfordring rent fysisk, men det kræver jo nok et x-tra bad ved ankomsten samt medbragt skiftetøj.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg synes faktisk også, at 30'ere skal op til 50-60 km/t som lovligt (egentligt synes jeg bare ikke, der burde være begrænsninger, og så vidt jeg ved er den mekaniske begrænsning, skiven, heller ikke just sund for scooteren.) og så skal de køre efter samme regler som biler, dvs på vejen og lign.

Og derfor skulle politiet egentligt fokusere mere på folk, der kører elendigt, end hurtigt. Og er der egentligt regler om, om man må køre scooter i beruset tilstand? For ellers som sagt, så burde samme regler gælde for scooter såvel som biler. Og kravene burde sættes op, om man må få kørekortet.
Svar
#11
Uanset hvad, så er det de unge, der kører mest galt, og derfor får politikkerne op ad stolen.
Så jeg vil gerne se sanktioner, der kan forhindre det - uden at forbyde folk under 18 år i at køre på knallert. Man kan ikke bare sådan lige lave om på det unge sind ved at dreje lidt på reglerne.

Unge på landet kommer da i skole selvom de er under 16, og ti gymnasiet kører der garanteret en bus el. tog. Tag evt. et kig på et gymnasium og se hvor mange knallerter der står der - det ikke mange, derimod står der mange fine cykler.
Svar
#12
Velo^ Skrev:Helt seriøst Energy. Du bor for meget inde i byen.

Jeg kan godt se behovet for en knallert til de unge. Og rent markeds messigt så er det faktisk ret stort. Hvor mange knallerter og stylingsdele tror du der bliver solgt hvis de i stedet kan købe en bil?

12 km udenfor Århus ja.. :P

Ville seriøst hellere sælge flere knallerter end stylingparts og tundele, og folk på 18+ styler både deres biler og mc'er, så hvorfor ikke deres 50cc mc også ?
Svar


Forum spring: