Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kan i hjælpe en total uerfaren
#1
Jeg har fået nyt job og skal derfor have en scooter, da jeg ikke gider at cykle 10 km hver vej. Doven er man vel.
Og her er det så, at jeg har brud for jeres hjælp!

Jeg har INTET forstand på scootere!

Jeg har kigget mig lidt omkring, og er bestemt ikke blevet meget klogere end det, andet end min scooter skal være pæn.
Det er ikke for ingenting jeg er født hunkønsvæsen
Jeg kan rigtig godt lide retromodellerne, men nyprisen er også temmelig heftig. Jeg har derfor kigget lidt efter en brugt,
men jeg kan ikke rigtig afgære om det er for ”farligt”.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.as...d=51768971

Hvad er forskellen på 2- og 4 takt?
Hvad ville i foreslå jeg skulle købe....maks 13-15K?
Hvad dælen gør jeg, hvis jeg gerne vil have den til at køre hurtigere? Jeg går ikke ud fra, at jeg bare kan aflevere den hos Thansen, og så fikser de den for mig ?
Jeg er også meget i tvivl om det skal være en 30 eller 40’er scooter?

Gode råd please.


/Total nybegynder i denne verden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Tusindfryd2 Skrev:Hvad er forskellen på 2- og 4 takt?

Walker1 skrev engang:

"Skrevet: Tirs 30 maj, 2006 10:06 Emne:

--------------------------------------------------------------------------------
Som du vil opdage, når du bladrer lidt rundt her på forum, så er der fordele og ulemper ved begge systemer.

2-takt.
Simplere teknologi, kan lave mere selv
Større udvalg af tun dele (?)
Bedre optræk
Flere 'annerkendte' mærker

4-takt
Bedre benzinøkonomi
Mindre forurening
Mindre støj
Mindre tyveripotentiale
Større udvalg i den billige ende af prisskalaen."

Tusindfryd2 Skrev:Hvad ville i foreslå jeg skulle købe....maks 13-15K?

Der er lige kommet en ny Kymco til landet ( Super 8 4-takt ) ser fed ud! Koster vist 12K...

Tusindfryd2 Skrev:Hvad dælen gør jeg, hvis jeg gerne vil have den til at køre hurtigere? Jeg går ikke ud fra, at jeg bare kan aflevere den hos Thansen, og så fikser de den for mig  ?

Tror IKKE du skal regne med Thasen... Kig rundt i forumet Smil

Tusindfryd2 Skrev:Jeg er også meget i tvivl om det skal være en 30 eller 40’er scooter?

Kommer an på din geografiske placering Griner ...
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#3
Jeg synes du skal købe en gilera stalker eller en piagio typhoon Blink med øjet

De koster begge 13.000 og køre vildt godt! (hvis du piller skiven, som der er en guide til her på siden, under tips og tricks)

Ellers er der også en Sym Mio 50, som er den (tror jeg) der er logoet til det her site. Den ser også godt ud, jeg kender dog intet til den...

Men her er den http://www.aprilia-scooters.dk/product.a...126&page=1 så kan du selv se lidt på den Smil
Svar
#4
Ikke for at forklejne alle de tekniske specifikationer, men det er også meget vigtigt at prøve at sidde på nogle forskellige typer. Så gå hen til en scooter-forhandler i din nærhed som har et udvalg og check hvad der passer dig.

Det kan sagtens være at en scooter som ser rigtig flot ud på billeder i virkeligheden slet ikke føles god når du får den mellem hænderne og kommer op at sidde på den. Tilgengæld kan en model som ikke rigtigt sagde dig noget da du så den på billedet få dig til at udbryde "Wauw!" så snart du smækker bagen i sædet. At få en scooter der passer til din størrelse, benlængde, kørestil osv. er utrolig vigtigt.

Da jeg købte min nuværende scooter hos Motorstores i Vanløse var det næsten ligesom at købe et par sko. Jeg havde godt nok allerede en ret god ide om hvad jeg ville have, men den flinke dame slæbte den ene maskine frem efter den anden indtil jeg havde siddet på stort set alt hvad der var i butikken. Og det var jeg glad for, for på den måde fik jeg bekræftet rigtigheden af mit valg (Gilera Runner) - selv om jeg må indrømme at jeg opdagede een anden maskine i butikken som var næsten lige så god at sidde på (Piaggio NRG). Og forinden havde jeg også været forbi ScooterCity og prøve-siddet nogle stykker der.

Så tag en eftermiddag ud af kalenderen og besøg en eller flere forhandlere og se dig om. Glem T. Hansen hvis du ikke ved ret meget om scootere. De er slet ikke gearet til at yde den service du behøver.


Med hensyn til 30 eller 45, så vil jeg sige 45 hvis du har muligheden (dvs. kørekort). Prisen er stort set den samme, men i umodificeret tilstand går 45'eren altså en del hurtigere end en 30'er. Og hvis du en dag beslutter dig for at lave den ulovlig så den kører hurtigere bliver man langt sjældnere stoppet af politiet på en 45'er end på en 30'er. Betjentene ved godt at 45-kørere for det meste er voksne mennesker.

Ulempen ved en 45 er så selvfølgelig at du ikke kan køre på cykelstien, men der hvor jeg kører (København) er det kun en fordel.
Svar
#5
Det er rigtigt hvad Runnerdude skriver angående valg af 30 eller 45, dog skal du tænke på at der kan blive problemer med dit bilkørekort, hvis du bliver stoppet med en ulovlig 45..

Jeg kender ikke reglerne helt præcist, (der skal du nok have fat i kragen eller et andet klogt hoved)
men jeg mener at du kan miste kørekortet Ked af det

Så hvis du vælger en 45 er mit råd helt sikkert at du skal køre lovligt..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Super-mik Skrev:Jeg kender ikke reglerne helt præcist, men jeg mener at du kan miste kørekortet Ked af det

Så hvis du vælger en 45 er mit råd helt sikkert at du skal køre lovligt..
Det er korrekt, bødetaksterne for en 45'er følger taksterne for motorcykel og bil - og altså også reglerne for "klip" i kortet Ked af det Hastighedsoverskridelser kan blive meeeget dyre, og kortet kan hurtigt forsvinde. Noget 30'ere ikke behøver at bekymre sig så meget om.

Og til Runnerdude: Den, med at 45'ere er hurtigere i København, gælder ikke i myldretiden. Vi har flere gange testet en tur fra Holmbladsgade over Langebro, Åboulevarden, Frederiksborgvej (Bekker Auto) og retur i mytldretiden. 30'eren på cykelsti var i gennemsnit 11 min hurtigere om de ca. 6 km HVER vej :P Det samme gør sig gældende på en tur fra Frederiksberg Slot (Zoo) af Hovedvejen/Roskildevej til Glostrup (krydset ved Ringvejen) - dog godt hjulpet af de manglende stopsignaler for cyklister på cykelstien. Begge knallerter kan køre 45-50 km/t ( de er ens - bortset fra, at skiven er "pillet" på 30'eren - altså to ens "45'ere", hvor den ene bare må køre på cykelsti)
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Jeg vil give Kragen ret på flere punkter.

En 45 kan komme hurtigere frem lovligt, hvis forholdene er til det.
Jeg kører almindeligvis på arbejde ved 6-tiden om morgenen, hvor trafikken er til at overse.
Min rute går ud gennem diverse forstæder her i storbyen, så egentlig bykørsel ser jeg ikke meget af.

Nu kommer jeg sjældent over 40 km/t. Dels ønsker jeg ikke at vifte alt for meget med 'den røde klud' over for en evt. nysgerrig ordensmagt, og dels går maskinen mest økonomisk i det terræn.
De fleste 45, jeg således møder passerer mig derfor uden de helt store anstrengelser. Enkelte kører dog temmelig meget over deres lovlige terræn.

Da jeg møder tidligt, kører jeg også tidligt hjem, hvorved jeg igen undgår en del af myldretiden. (Og har bedre plads/mindre trængsel, når jeg handler ind på turen !)

For et par uger siden kom jeg imidlertid dybt ind i city (Næsten inden for voldene Fortvivlethock: ) Og der gik det unægteligt noget langsommere på cykelstien. Dog hurtigere end ude på kørebanen!

Som et indlæg herinde kom ind på for nogen tid siden, er der dog visse større ulemper ved 45 frem for 30.

Går turen til Farum, har du værsgo' at bumle ud ad diverse gader fyldt med ikke alt for let glidende lokal trafik, og et ukendt antal lyskryds!
30'eren kan derimod spurte ud ad stierne langs Hillerødmotorvejen. Dvs. et stræk på omkring 8 km med kun 1 lyskryds undervejs!

Fra krydset Borups Alle/Fasanvejen (passende for sammenligning) skal 30'eren igennem 6 lyskryds på 10,5 km (heraf altså 8 km med blot 1 lyskryds undervejs!)
På 45 bliver ruten godt 1 km længere og med mindst det dobbelte antal lyskryds.

Der er så også det rent sikkerhedsmæssige. En 45 skal færdes ude blandt bilerne, der ikke altid er så tålmodige med en sløv ØV'ert (har jeg set dem benævnt på et motorcykel-forum Fortvivlethock: ), så farlige/nærgående overhalinger forekommer. 30'eren skal derimod løbe spidsrod med cyklerne inde på cykelstien, herunder ikke mindst alle de der Christiania transporter, der er totalt umulige at komme forbi til tider Ked af det
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#8
kragen Skrev:Den, med at 45'ere er hurtigere i København, gælder ikke i myldretiden. Vi har flere gange testet en tur fra Holmbladsgade over Langebro, Åboulevarden, Frederiksborgvej (Bekker Auto) og retur i mytldretiden. 30'eren på cykelsti var i gennemsnit 11 min hurtigere om de ca. 6 km HVER vej :P Det samme gør sig gældende på en tur fra Frederiksberg Slot (Zoo) af Hovedvejen/Roskildevej til Glostrup (krydset ved Ringvejen) - dog godt hjulpet af de manglende stopsignaler for cyklister på cykelstien. Begge knallerter kan køre 45-50 km/t ( de er ens - bortset fra, at skiven er "pillet" på 30'eren - altså to ens "45'ere", hvor den ene bare må køre på cykelsti)

Jeg tror det kommer an på hvor man kører. Hvis du kører fra det ydre Nørrebro ad Tagensvej til Universitetet så er cykelstien næsten mere trafikkeret end vejen i myldretiden, dårligt vedligeholdt og hyppigt ligger der glasskår. Vejen er langt at foretrække over cykelstien - selv hvis man kører på cykel.

I øvrigt eliminerer du i dit eksempel den afgørende forskel på 30'ere og 45'ere - at den ene kører 15 kmt hurtigere end den anden - ved at pille skiven på 30'eren. Piller du også skiven på 45'eren kører den jo mindst 65.
Svar
#9
Runnerdude Skrev:I øvrigt eliminerer du i dit eksempel den afgørende forskel på 30'ere og 45'ere - at den ene kører 15 kmt hurtigere end den anden - ved at pille skiven på 30'eren. Piller du også skiven på 45'eren kører den jo mindst 65.
Fortvivlethock: Næh! Den eneste forskel på de to "modeller" er, at når man køber dem, er der sat skive på 30'eren - 45'eren har ingen skive :P

Nu er det med skive eller ej ikke den største faktor her, det er - udover de mange stoplys - billisternes lave gennemsnitsfart i byen. Den ligger iflg. målinger foretaget af forvaltningen på gennemsnitlig 24 km/t Fortvivlethock: så selv en lovlig 30'er kan næsten være med. Jeg oplever da dagligt, at jeg både i bil og på knallert møder "vildtyperne" igen ved næste stopsignal :wink: Har man endvidere mange især venstresving ved lyskryds, så går det helt galt på vejbanen, da der ofte kun slipper to-tre biler over, hver gang det bliver grønt. Et ukendt fænomen for cyklister.
For at dæmpe fartiveren (og for at få nogle til at trampe lidt kraftigere i pedalerne :wink: ), har man i København dog forsøg med 20 km/t "grøn bølge" for cyklister :?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen Skrev:For at dæmpe fartiveren (og for at få nogle til at trampe lidt kraftigere i pedalerne :wink: ), har man i København dog forsøg med 20 km/t "grøn bølge" for cyklister :?
Er det det, det der underlige symbol påmalet cykelstien på Nørrebrogade betyder Fortvivlethock:
Ikke at det hjælper syndeligt. 'Christiania' -mutter eller -fatter kører sjældent så hurtigt, og blokerer for det meste effektivt for al anden færdsel.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#11
Runnerdude Skrev:Ikke for at forklejne alle de tekniske specifikationer, men det er også meget vigtigt at prøve at sidde på nogle forskellige typer. Så gå hen til en scooter-forhandler i din nærhed som har et udvalg og check hvad der passer dig.

Det kan sagtens være at en scooter som ser rigtig flot ud på billeder i virkeligheden slet ikke føles god når du får den mellem hænderne og kommer op at sidde på den. Tilgengæld kan en model som ikke rigtigt sagde dig noget da du så den på billedet få dig til at udbryde "Wauw!" så snart du smækker bagen i sædet. At få en scooter der passer til din størrelse, benlængde, kørestil osv. er utrolig vigtigt.

Da jeg købte min nuværende scooter hos Motorstores i Vanløse var det næsten ligesom at købe et par sko. Jeg havde godt nok allerede en ret god ide om hvad jeg ville have, men den flinke dame slæbte den ene maskine frem efter den anden indtil jeg havde siddet på stort set alt hvad der var i butikken. Og det var jeg glad for, for på den måde fik jeg bekræftet rigtigheden af mit valg (Gilera Runner) - selv om jeg må indrømme at jeg opdagede een anden maskine i butikken som var næsten lige så god at sidde på (Piaggio NRG). Og forinden havde jeg også været forbi ScooterCity og prøve-siddet nogle stykker der.

Så tag en eftermiddag ud af kalenderen og besøg en eller flere forhandlere og se dig om. Glem T. Hansen hvis du ikke ved ret meget om scootere. De er slet ikke gearet til at yde den service du behøver.


Med hensyn til 30 eller 45, så vil jeg sige 45 hvis du har muligheden (dvs. kørekort). Prisen er stort set den samme, men i umodificeret tilstand går 45'eren altså en del hurtigere end en 30'er. Og hvis du en dag beslutter dig for at lave den ulovlig så den kører hurtigere bliver man langt sjældnere stoppet af politiet på en 45'er end på en 30'er. Betjentene ved godt at 45-kørere for det meste er voksne mennesker.

Ulempen ved en 45 er så selvfølgelig at du ikke kan køre på cykelstien, men der hvor jeg kører (København) er det kun en fordel.
Den gav lige en tommeltot Runnerdude. :wink:
• PGO T-Rex Januar 2005 - Maj 2014 ca. 42000 km.
• PGO Dr. Big Maj 2014 -
Svar
#12
kragen Skrev:Fortvivlethock: Næh! Den eneste forskel på de to "modeller" er, at når man køber dem, er der sat skive på 30'eren - 45'eren har ingen skive.

Nej, ikke mere men det havde den nu da jeg købte den... :wink:

Jeg må dog med en vis skam indrømme at jeg faktisk gik rundt og troede at alle knallerter - både 30 of 45 - på det danske marked var variator-begrænsede. Jeg er glad for at jeg nu må revidere den opfattelse for det er da den dummeste droslingsmetode man nogensinde har fundet på.

Men min reservation overfor dit eksperiment holder jeg nu ved. Det er muligt at der er tidspunkter i myldretidstrafikken hvor hastighedsforskellen mellem 30 og 45 ikke giver sidstnævnte særlige fordele, men generelt betyder en forskel på 15 kmt en del. Og hvis du afdrosler 30'eren så de kører lige hurtigt eliminerer du jo 45'erens primære fordel, så i en fair sammenligning skal de begge køre lovligt. Min 45'er kører f.eks. 65 uden skiven - og hvis jeg skruer nummerpladen af kan jeg da også køre på cykelstien, men det ville jo være snyd... :wink:


Bozzie Skrev:Den gav lige en tommeltot Runnerdude.

Takker ydmygt... Grin
Svar


Forum spring: