Søg Garagen Hej Gæst! Register

Super 9 kører bedre i koldt, tørt vejr ?!
#1
Ehm, det er ikke indbildning, det er stensikkert. Performance svinder rimeligt
meget når det er fugtigt, i nogle situationer både med ringere optræk og med
10 km/t mindre på toppen når den er trægest.

Hvordan kan det være?

Et gæt kunne være, og det er nok lidt nørdet, men alligevel Griner , at kold luft
er tættere end varm og fugtig, og det liiiige gir det sidste da den dermed faktisk
får lidt mere luft ind til forbrændingen.

Hvis det kan være en forklaring, så bør jeg vel også kunne teste den ved at gi'
luftskruen et lille nyk opad, right ?

Og imens vi er ved det, hvor er det lige luftskruen sidder :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Ganske normalt. En lille motor er ret følsom for højtryk/lavtryk og temp.
Derfor er karb. indstilling et kompromis, så der ikke skal justeres hver gang vejret ændrer sig. Desværre vil det så gå ud over lidt ydelse som du oplever.

Luftskruen sidder lige ved siden af tomgangsskruen.
Svar
#3
Energy Skrev:Ganske normalt. En lille motor er ret følsom for højtryk/lavtryk og temp.
Derfor er karb. indstilling et kompromis, så der ikke skal justeres hver gang vejret ændrer sig. Desværre vil det så gå ud over lidt ydelse som du oplever.

Syret! Troede som skrevet tanken var for nørded Fortvivlethock:

Energy Skrev:Luftskruen sidder lige ved siden af tomgangsskruen.

Thx :wink:
Svar
#4
Jeg har fået en anden forklaring som måske også spiller ind her. Det er at benzinen forstøver bedre i kold luft end i varm. Men om det er rigtigt ved jeg ikke, der går jo så mange vandre historier rundt, men det kunne da godt lyde sandsynlig.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#5
LETSINDIG Skrev:Jeg har fået en anden forklaring som måske også spiller ind her. Det er at benzinen forstøver bedre i kold luft end i varm. Men om det er rigtigt ved jeg ikke, der går jo så mange vandre historier rundt, men det kunne da godt lyde sandsynlig.

På Aprilia Ditech, der sælges i USA fx., sidder der en trykmåler, der måler trykket i atmosfæren, så ECU'en kan indstille indsprøjtningstiden afh. om der køres v. vandoverlfladen el. oppe i bjergene.
Så noget om snakken er der, men det er små parametre vi har med at gøre, og en alm. sugemotor (til gadebrug) kører som regel godt nok i al slags vejr (teoretisk), så en efterjust. ikke er nødvendig.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Uden en sådan lufttrykmåler ville man få problemer bare i syd Europa, i en højde af 2,5 km. er lufttrykket faldet til ca 750 hpa altså med 25 %. Ved jordoverfladen er normal luft tryk herhjemme 1013 hpa. Ved højtryk (som regl blå himmel) 1040 hpa hvis det er meget højt og 950 hvis det er meget lavt ( storm)

Selv så store udsving i trykket vil en god gammeldags karburator selv kunne korrigere for, men med elektronisk indsprøjtning må problemet løses på anden måde.

Så du har da helt ret Energy, derfor skrev jeg også, havde hørt og måske også spiller ind.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#7
Og så er det lige nu jeg kommer i tanke om, at der i manualen til min gamle bådmotor stod, at hvis den skulle bruges over en vis højde skulle den justeres.....

Der stod ikke hvorfor, men nu fik jeg forklaringen :wink:
Svar
#8
Det er nok også forklaringen på et problem jeg læste om i et tysk Runner-forum for et stykke tid siden.

En fyr i Østrig klagede over at hans Pure Jet mistede trækkraft når han kørte over et bjergpas på vej til arbejde - faktisk i en grad så han måtte køre en stor omvej hver dag fordi han ellers var nødt til at stå af og trække den over toppen.
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Det er nok også forklaringen på et problem jeg læste om i et tysk Runner-forum for et stykke tid siden.

En fyr i Østrig klagede over at hans Pure Jet mistede trækkraft når han kørte over et bjergpas på vej til arbejde - faktisk i en grad så han måtte køre en stor omvej hver dag fordi han ellers var nødt til at stå af og trække den over toppen.

Det er da et problem, der er til at tage og føle på.. Griner

Ja, det tyder på, at hans trykføler er defekt, eller også har han bare været uheldig og fået en model til Skandinavien, hvor føleren ikke er monteret i ECU'en - hvor den af underlige årsager er placeret.. :?

(Godt man kører sugemotor.. :P )
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Energy Skrev:(Godt man kører sugemotor.. :P )

Min er til gengæld en dansk pyjamas-model, så hvis jeg engang får lyst til at futte sydpå til alpelandet må jeg vel hellere huske at have et sæt travesko med i boksen...

:roll:
Svar
#11
Runnerdude Skrev:Min er til gengæld en dansk pyjamas-model, så hvis jeg engang får lyst til at futte sydpå til alpelandet må jeg vel hellere huske at have et sæt travesko med i boksen...

:roll:

Purejet ?

Så ska du "bare" have en anden ECU med føler.. Græder
Måske du kan finde en brugt amerikaner på : http://www.apriliaforum.com/forums/forum...y.php?f=37
Svar
#12
Energy Skrev:Purejet ?

Så ska du "bare" have en anden ECU med føler.. Græder
Måske du kan finde en brugt amerikaner på : http://www.apriliaforum.com/forums/forum...y.php?f=37

"Aprilla"? Vil det sige at en ECU fra en Ditec passer lige over på en PureJet?
Svar


Forum spring: