Runnerdude Skrev:Hvad der skete i Århus var en frygtelig tragedie og jeg tvivler på at loven kan straffe nogle af de implicerede hårdere end de straffer sig selv. Og den straf er livsvarig. Der var dumhed involveret (spirituskørsel og manglende respekt for rødt lys), men ikke overlagt drab. Resultatet bliver sikkert en sigtelse for uagtsomt manddrab med skærpende omstændigheder... og biltyveri...
Du har helt ret i, at der ikke kan blive tale om at rejse sigtelse for forsætligt drab, da det pr. definition kræver et "forsæt", dvs. at føreren af bilen bevidst kørte ud alene med det forsæt (hensigt) at dræbe knallerteleverne. Da dette ikke er bevist, må sigtelsen lyde på uagtsomt drab og legemsbeskadigelse efter straffelovens § 241. Strafferammen er normalt bøde eller op til fire måneders fængsel. Under særligt skærpende omstændigheder dog fængsel op til 8 år. Efter revisionen af loven, er der kommet en tilføjelse, der siger, at i hvis det uagtsomme drab er sket i forbindelse med spirituskørsel eller
særlig hensynsløs kørsel, anses dette som en særlig skærpende omstændighed. Hvilket nok må siges at foreligge i dette tilfælde.
Endvidere, kan der også rejses tiltale overfor passagererne efter straffelovens § 253, for ikke at have ydet hjælp til de tiskadekomne. Her er straframmen bøde eller hæfte indtil 3 måneder.
Færdselslovens § 9 kan tilsvarende bringes i anvendelse.
En sigtelse for tyveri efter straffelovens § 273, kan der næppe blive tale om, men derimod godt en sigtelse efter straffelovens § 293 og §293a for "ulovlig brug". Det kan give op til 2 års fængsel. Det kan altså være "dyrere" at "låne" end at at begå almindeligt uagtsomt manddrab
hock:
Nu ved jeg ikke, hvad Scond mener med forslaget om. at uagtsomt drab skulle kunne "konverteres" til forsætligt drab, såfremt gerningsmanden ikke melder sig inden en uge? Skulle det være "lokkemad": Hvis du ikke melder dig inden en uge, så sigter vi dig for noget mere alvorlig? Den går altså ikke.
Til gengæld er jeg også enig med Runnerdude i betragtningerne/bekymringer vedrørende placeringen i statistikken. Erfaringen viser helt klart, at lovgiverne ikke bekymrer sig om det faktuelle, når det drejer sig om knallertulykker. 3/4 af ulykkerne med knallerter skyldes billisternes manglende overholdelse af vigepligten ved højresving og i vejkryds, og kan ikke henføres til knalleristers - cyklisters - hensynsløse kørsel eller ulovlige fart.