Søg Garagen Hej Gæst! Register

Den sidste listo...
#1
Jeg har købt den sidste listo, eller ihvertfald blandt de sidste listoer fra parkhave.dk
Jeg fik den 08/02/06
og har endelig fået plade på, her torsdag aften d. 16/02/06. Så nu skal den køres til.

Brugsanvisningen siger:
0-125miles: 20 mph
125-500miles: 25 mph
500-750miles: 30 mph.

Kenneth Skov siger :
0-500 km : 45 km/t
500 km: skift olie til kvalitets olie
500 km -> Fuld skrue.

Så jeg kørte på arbejde fredag morgen (d. 17/02/06 kl. 06.00) med 30-45 km/t. Vejret var tåget, og lidt lunt.
Da jeg havde kørt 7 af de 11 km, begyndte listoen at opføre sig andeledes. Det var som om den ikke tog omdrejninger, når jeg kørte 30, så jeg vred på håndtaget, og listoen svingede sig op på 50km/t og kørte fint. Når jeg holdt mig over 45.
Den kørte dårligt hvis jeg forsøgte at køre langsommere, Jeg behøvede heller ikke at slukke den, da jeg kom på arbejde, den døede da jeg slap gas håndtaget...
Er der nogle der har en teori om hvorfor den gjorde dette.
(jeg har intet gjort efter jeg har modtaget min listo, udover at hælde 5 l okt 95 på, og checke oliestand)
Jeg har kørt en del kilometer siden i morges, og syntes ikke jeg har oplevet samme problem siden, ihvertfald ikke så markant. Og da jeg kørte hjem, fra arb. opdagede jeg ikke nogle problemer.

Jeg har en forventning om at køre 50km/l, og kørte meget spændt ud i verdenen for at brænde mine 5 liter benz af.
De første 60 km, bevægede nålen sig overhovdet ikke (jeg var meget imponeret)
Men fra 60 og til 90 km (så langt har jeg kørt nu) Er tank måleren faldet fra fuld til under halv tank. Hvis det fortsætter i den fart kommer jeg ikke over 150 km på de 5 liter benz.
Er det noget som lyder underligt, eller kan man ikke helt regne med benzinmåleren?

Hvis der er nogle gode råd jeg børe høre, eller læse, vil jeg sætte meget pris på dem.

På forhånd tak for hjælpen

Bjarne
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Bjarne, husk nu karburatorsprit i benzinen med de temperaturer vi har nu.
-2 til + 5 grader er der, der dannes mest karburatoris.
Km7l vil nok variere en del i starten, men det er nok bedst at høre de andres mening om.
Desuden bruger man mere brændstof i vinterperioden med koldstarter m.m.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#3
Lad lige Listo'en kører lidt længere, inden vi begynder at bekymre os alt for meget.
Men, hvis det ikke er blevet gjort fra forhandler, og hvis den kører med std. dyse 85, ville det være en god ide at få sat en større i.
- I det hele taget, få fjernet de begrænsninger der er, de er noget værre noget Grin
Svar
#4
Parkhave Skrev:Hej Bjarne, husk nu karburatorsprit i benzinen
Det prøver jeg. Jeg finder noget idag, og putter det i. Jeg læste at der skulle 1-2 hætter i pr. tankfuld, så det finder jeg ud af.
Mit båthorn virker, lige pludselig, jeg har ikke pillet ved noget, Men det er da dejligt. Så nu virker alt på den lille listo.
Du sagde i telefonen at alle stik skulle have silikone, eller noget i den stil, jeg er ikke helt sikker på hvad du mente. Hvis du gad forklare mig det een gang til ville jeg være glad.


Stig Sørensen Skrev:Men, hvis det ikke er blevet gjort fra forhandler, og hvis den kører med std. dyse 85, ville det være en god ide at få sat en større i.
- I det hele taget, få fjernet de begrænsninger der er, de er noget værre noget
Det kan jeg ikke helt forstå. For Kenneth(parkhave) fortalte mig at jeg skulle køre de første 500 km, uden at lave ændringer. Når jeg så havde rundet de 500km Skulle den have olie skift (service eftersyn) og så piller man alle begrænsninger. Og WROUUMM!!! så er listoen væk. Grin
Men jeg lytter gerne til andres meninger og ideer Idé


Noget andet er, jeg var ude at trille her til morgen, Og opdagede den lave frihøjde der åbentbart er på en listo. (i forhold til min gamle neos, er der stor forskel)
Kom kørende rundt i en rundkørsel (360 grader), Og pludselig SQRAZZ, "Åh nej, hvad var du det!"
Jeg stopped, og efter kort efterforskning, fandt jeg ud af at centerstøtbenet, havde været nede at skrave på vejen... Ked af det
Men OK, det er ikke noget problem, bare en konstatering, og noget jeg skal være opmærksom på.

Bjarne
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar
#5
Mht karburatorsprit er følgende en god tommelfingerregel:

4-takter:
1 L sprit til 30L benzin d.v.s. for hver 3 liter benzin skal du bruge 1 dl karburatorsprit.

2-takter:
1 L sprit til 20L benzin d.v.s. for hver 2 liter benzin skal du bruge 1 dl karburatorsprit.

Når temperaturen ligger og roder rundt lige omkring frysepunktet og der er skiftevis dis og kalrt vejr er det det allermest kritisk, og der gør det ikke noget at der kommer et ekstra skvæt sprit i.

Jeg kører selv med en ½ liter flaske på listoen, og jeg tanker ca 4-4½ liter benzin - jeg bruger så en kvart flaske (1,25 dl) - det passer nogenlunde.

På min gamle Suzuki Katana LC (6 liters tank) fyldte jeg gerne 5 liter på af gangen, jeg brugte så ½ flaske (2½ dl) af gangen.

Et godt råd - som mange sikker allerede kender - LAD VÆRE med at købe spritten på en tank - det er p... dyrt. Jeg køber en 2½ liters dunk i jem og fix til 35-38 kr (½ liter koster en 20'er på tanken) - og så fylder jeg selv over på en ½-liters flaske - det kan godt betale sig.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
zompf Skrev:
Stig Sørensen Skrev:Men, hvis det ikke er blevet gjort fra forhandler, og hvis den kører med std. dyse 85, ville det være en god ide at få sat en større i.
- I det hele taget, få fjernet de begrænsninger der er, de er noget værre noget
Det kan jeg ikke helt forstå. For Kenneth(parkhave) fortalte mig at jeg skulle køre de første 500 km, uden at lave ændringer. Når jeg så havde rundet de 500km Skulle den have olie skift (service eftersyn) og så piller man alle begrænsninger. Og WROUUMM!!! så er listoen væk. Grin
Men jeg lytter gerne til andres meninger og ideer Idé

Jeg må så være lidt uenig med Kenneth.
Hvis det stod til mig skulle samtlige begrænsninger væk INDEN den kom på gaden.
Scooteren er ikke født med alle de begræsninger, så der er jo ikke nogen grund til at starte ud med begrænsningerne. Den eneste begrænsning jeg ville være intakt inden de første 500km er opnået var CDI'en. Den sikrer du ikke kommer over de 50km/t men stadig med lave omdrejninger - modsat skiven i vario der bare skal ud hurtigst muligt.
Der er ingen grund til at køre med så høje omdrejninger som skiven forsager, og samtidig slider den også skæv på remmen.

Så hvis man har lidt selvbeherskelse og ikke behøver at køre død og djævel de første 500km, så bare ud med begrænsningerne hurtigst muligt.

Men ellers så skader det jo heller ikke at lade dem sidde! Sådan skal det heller ikke forstås, jeg kan bare ikke komme på en gyldig grund til at man skulle lade dem sidde de første 500km - foruden det er det er ulovligt at fjerne dem selvfølgelig! Grin

Citat:Noget andet er, jeg var ude at trille her til morgen, Og opdagede den lave frihøjde der åbentbart er på en listo. (i forhold til min gamle neos, er der stor forskel)
Kom kørende rundt i en rundkørsel (360 grader), Og pludselig SQRAZZ, "Åh nej, hvad var du det!"
Jeg stopped, og efter kort efterforskning, fandt jeg ud af at centerstøtbenet, havde været nede at skrave på vejen... Ked af det
Men OK, det er ikke noget problem, bare en konstatering, og noget jeg skal være opmærksom på.

Bjarne

Av, det har jeg sku aldrig prøvet endnu? Måske jeg bare er mere forsigtig hvad det angår? Eller også må det da være noget af en mærkelig rundkørsel du fandt dig der :wink:
Svar
#7
Det er nok fordi jeg som forhandler har set for mange, der med en spritny maskine, betragter et gashåndtag som en on-off knap og ikke et regulerings håndtag.
Der for mener jeg den bedste tilkørsel for alle motorer uden individuelt tilpassede stempler/cylindre bør være med moderate omdrejningstal og gerne varieret kørsel ( både med og uden gear)
Men igen , det er jo min mening og jeg har også givet udtryk for at der garanteret ingenting sker ved at fjerne dem med det samme, men hvorfor tage chancen. De 500 km er en rettesnor og svare til offroad maskiner med de første 5 timer på max halv gas - så et olieskift til kvalitets olie og derudaf.

Jeg må sige at lægge en scooter ned til støttebenet rammer når der er sne/frost med mere er godt gået.

Der vil jeg altså helst have en mc, hvis jeg skal derned
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#8
Parkhave Skrev:Det er nok fordi jeg som forhandler har set for mange, der med en spritny maskine, betragter et gashåndtag som en on-off knap og ikke et regulerings håndtag.
Der for mener jeg den bedste tilkørsel for alle motorer uden individuelt tilpassede stempler/cylindre bør være med moderate omdrejningstal og gerne varieret kørsel ( både med og uden gear)
Men igen , det er jo min mening og jeg har også givet udtryk for at der garanteret ingenting sker ved at fjerne dem med det samme, men hvorfor tage chancen.

Jeg er jo helt enig. Derfor synes jeg også at CDI'en ikke skal af-begrænset da den jo sørge for at man ikke kommer over de 50km/t, men skiven derimod, den gør jo at man kører med relativt mange omdrejninger bare med 30km/t.

Men som du selv skriver, så er det jo fordi mange ikke selv kan styre sig og bare giver fuld gas hele tiden.
Svar
#9
Parkhave Skrev:Jeg må sige at lægge en scooter ned til støttebenet rammer når der er sne/frost med mere er godt gået.

Ja, det studsede jeg også over :eh:
Jeg har endda ikke prøvet det mens det var sommer :roll:

- og det er ikke fordi jeg kører bessefar-agtigt 8) Fortvivletcooter:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Hej gallimus er med igen efter noget fravær min listo havde fået
fjernet alle begrænsninger fra start samt sat syv grams ruller i
og en anden dysse de første 100 km kørte jeg omkring 40-50
derefter fuld skrue max ca 70 den har ikke taget skade og køre
bare helt nuser held og lykke med den
Svar
#11
Gallimus Skrev:Hej gallimus er med igen efter noget fravær min listo havde fået
fjernet alle begrænsninger fra start samt sat syv grams ruller i
og en anden dysse de første 100 km kørte jeg omkring 40-50
derefter fuld skrue max ca 70 den har ikke taget skade og køre
bare helt nuser held og lykke med den

Hej Galli! Det er da lang tid siden efterhånden Smil
Håber du og din Listo har det godt, og kan du så lige være noget mere online! :whip: :thumpup:

Jeg skal snart have stillet på ventilerne, så vil jeg bruge din guide, håber ikke det er for svært! Grin
Svar
#12
Parkhave Skrev:Jeg må sige at lægge en scooter ned til støttebenet rammer når der er sne/frost med mere er godt gået.

Der vil jeg altså helst have en mc, hvis jeg skal derned

Hmmm, jeg syntes nu ikke at det var noget problem at komme derned, måske støttebenet ikke klapper helt op eller noget. Eller også tager jeg fejl, Jeg prøver lige at dobbelt checke imorgen når det bliver lyst. Eller kører ud til rundkørslen igen, hvis jeg ikke kan finde "fejlen".

Jeg vil fjerne de begrænsninger så snart som muligt, jeg kører nemlig rigtigt pænt, og har ikke problemer med at "styre" mig. Grin
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar


Forum spring: