root Skrev:Hej, efterhånden et stykke tid siden
Jeg har stadigvæk min giantco sprint, og den har utroligt nok rundet ~5500km nu uden anden service end olieskifte
Men problemerne kommer sku nok efter mig nu, og jeg bliver mere og mere nervøs for et motorstop langt ude på landet en mørk nat :P
Edit: glemte lige specs:
Giantco sprint sport.
- Ingen ring.
- Ubegrænset CDI.
- Løftet nål (hvordan s***** får i den gummi ring til at sidde? tog mig flere timer at få den på igen)
- Fjernet begrænsning under det sorte låg.
- Justeret tomgang(til perfektion, brugte flere timer, indtil den ramte sin bedste topfart )
- Justeret blandingskrue.
Først og fremmest kør ordentligt i områder med børn, som 10-15km/t områder jo er.
Dernæst.
dine ventiler skal jævnligt justeres mellem 0,05 - 0,10 ved max 30' c motor, dvs. kold motor.
gummiet ved nålen varmer du op med en lighter, så brænder du benzinen ud som gummiet har opsuget, (varmer op, ikke flambere)
"begrænsningen" under det sorte låg, er IKKE en begrænsning, det er et styr der holder fjederen på plads, jeg behøver vel ikke sige at den IKKE skal fjernes.
blandningsskruen skal justeres ca. 3½omgang ud fra bund +-
på en sprint skal der olie i filtret, det har ikke den store betydning om det er motor olie eller gearolie, det skal bare ikke søbes ind, du trykker filtret tørt så der ikke løber olie af det, ellers stopper filtret til, olien er der for at opfange støvpartikler.
generelt: kører en 4-takter dårligt, så juster ventiler, det er normalt der fejlen ligger.
kører den dårligt i vådt vejr, så giv den noget silikone omkring tændrørshætte samt tændspole, og hold dig fra store vandpytter, ledningsnettet på en kineser er ikke blandt de bedste.
Motor olie. 10W40 oliestanden måles når olien er faldet til ved varm motor, og den måles ved at skrue dækslet op, aftørre pinden, og lade dækslet hvile på gevindet (man må IKKE måle standen ved at skrue dækslet i, så vil oliestanden vise sig at være en helt anden)
Rullerne skal du nok også til at skifte, undlader du dette kan du godt vinke farvel til variomatic, og skal skifte hele lortet da det slides istykker med kantede ruller.
kileremmen skal du også skifte hvis du har trillet 5500km, det er n kineser og den er ikke bygget til at køre så langt på 1 rem, knækker remmen smadrer du i værste fald, kobling, variomatic, elstarter, samt div. dele der er monteret på krumtap osv. da remmen vil rive det istykker..
Har set flere motore der er færdige = ikke kan laves igen, fordi variomatic er revet istykket og små aludele har revet div. andre ting istykker i blokken, ikke et kønt syn. Og ikke sjovt at fortælle ejeren at han skal have fat i en helt ny blok da det er det billigeste frem for at udskifte ALT hvad der sidder i den fordi div. gevind og andre dele og smadrede og bukkede
Ejer ikke en cykel, så hvordan helvede kan jeg være cyklist..
At jeg er mc'ist er en helt anden snak..
Det andet tager jeg som en forulempelse..
Hader cykler og alt hvad de står for.