Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afstemning: Ville du skifte din scooter ud med en el-scooter, for at skåne miljøet?
Ja.
11.57%
14 11.57%
Nej.
45.45%
55 45.45%
Måske, hvis den bliver billigere, og køre længere pr opladning.
42.98%
52 42.98%
Total 121 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

El-scootere flopper i Danmark.
#13
Energy Skrev:Peugeot EL scooten har vi haft på værkstedet til rep...

Tak for kigget Energy. Det er godtnok en fed scooter - selv efter dagens standard - og for 10 år siden må den have været rendyrket science fiction. Hvis jeg havde pladsen kunne det være rigtigt sjovt at have sådan en at skrue på. Giv den en moderne lynch-motor og et sæt 2007-batterier og der vil være meget få scootere som kan følge med.

I øvrigt er den da vist allerede tunet lidt. De to RS effektmodstande som er klasket i parallel ovenpå det der ligner motor controlleren kunne godt være den "efterbrænder" som Ole Pagh beskriver...

Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Runnerdude Skrev:I øvrigt er den da vist allerede tunet lidt. De to RS effektmodstande som er klasket i parallel ovenpå det der ligner motor controlleren kunne godt være den "efterbrænder" som Ole Pagh beskriver...

Smil

Det ER min den gamle! - Lever den virkeligt endnu, eller er billederne 4-5 år gamle?
--
Hilsen Ole
Svar
#15
OlePagh Skrev:Det ER min den gamle! - Lever den virkeligt endnu, eller er billederne 4-5 år gamle?
Hehe, spøjst nok.. Smil
Billederne fra 2004, en ung gut kom ind med den, han havde vist lige købt den. Senere (1års tid ca. ) så jeg den stå forladt i vejkanten, siden har jeg ikke set den.

Jeg kan ikke engang huske hvad vi reparerede på den, men det var vist noget med ladningen af batterierne.

For dælen den gik godt.
Svar
#16
Hvor hurtigt gik den egentligt den peug der?

Men helt seriøst. Hvor gode er det lige franskmænd er til El, og peugeot i særdeleshed?
Svar
#17
Energy Skrev:Peugeot EL scooten har vi haft på værkstedet til rep. ikke lige noget for mg med al den avancerede elektronik, men hold da op hvor den kørte godt, optræk som på en alm. scooter, men næsten helt lydløst - kun el-motoren med dens summende turbinelyd.

Sådan en skulle man montere en heftig knækudstødning på - bare for at lave lidt sjov med etaten... Griner

Griner Ja, det kunne faktisk være morsomt at se deres ansigtsudtryk.

En anden ting man måske skulle tænke på at sætte på, var en dynamo der trak på forhjulet, ligesom fordums cykelforlygter.. Så kunne man oplade batteriet mens man kørte - var der nogen der sagde "Perpetuum Mobile" ?? Blink med øjet

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
Energy Skrev:Hehe, spøjst nok.. Smil
Billederne fra 2004, en ung gut kom ind med den, han havde vist lige købt den. Senere (1års tid ca. ) så jeg den stå forladt i vejkanten, siden har jeg ikke set den.

Jeg kan ikke engang huske hvad vi reparerede på den, men det var vist noget med ladningen af batterierne.

For dælen den gik godt.

Det passer meget godt, for det var en ung fyr fra Århus der købte den.
Han viste godt at der var en alvorlig fejl på laderen, men mente at kende nogen der kunne det der og så skulle han i øvrigt læse elektronik på universitetet så det mente han ikke var det store problem.

Han fik en masse reservedele med og flere hundrede sider med dokumentation som jeg havde fået via kontakter og fundet på internettet.

Sørgeligt at den skulle ende sine dage i en grøftekant, men på den anden side; den havde stået i knap ét år her hos mig under en pressenning, uden at jeg kunne få den til at makke ret. Og jeg ville ikke poste flere penge i det bundløse hul som den tilsyneladende havde.
--
Hilsen Ole
Svar
#19
Velo Skrev:Hvor hurtigt gik den egentligt den peug der?

Det var en 45 scooter og det kørte den ret præcist.
Den var som tidligere nævnt helt computerstyret via en central enhed, så ALLE signaler gik ind i computeren og så bestemte den hvormeget strøm der skulle leveres til motoren.

Der var INGEN mulighed for at tune den uden at skulle omprogrammere og til det krævedes der specielt udviklingsværktøj (software) som kun fabrikken havde.

Men motoren var en såkaldt 'serie compound' motor, altså uden permanent magneter.
Hvis man på en sådan fætter svækker magnetfeltet i motorens stator, øges dens omdrejninger, men samtidig falder dens moment. Dens strømforbrug øges også kraftigt.

Det var her ´stuntet´med de 2 effektmodstande kom ind i billedet.
Når scooteren var oppe i fart (eks. 45 km/t), kunne jeg via en kontakt og et kraftigt relæ, indskyde modstande i kredsløbet til motorens magnetiserings vikling, og så tog fanden ved scooteren som om der var en lille ekstra raketmotor i og den accelererede fra de 45 km/t til måske 65 km/t på kort tid.
MEN strømforbruget steg også meget og jeg er ikke sikkker på om den lille ændring ikke har kostet på batterilevetiden.

Citat:Men helt seriøst. Hvor gode er det lige franskmænd er til El, og peugeot i særdeleshed?

Jeg tror at de er mindst lige så gode som andre til el og elektronik. De har det bare med at lave det på DERES måde, og de 'glemmer' ofte at oversætte til f.eks Engelsk eller Tysk fordi de mener at det er naturligt at alle andre kan læse og forstå Fransk. Det er desværre ikke tilfældet med mig.
--
Hilsen Ole
Svar
#20
Jeg fandt en bette testfilm med den : http://youtube.com/watch?v=68Uh2R7GOIM
Svar
#21
Energy Skrev:Jeg fandt en bette testfilm med den : http://youtube.com/watch?v=68Uh2R7GOIM

Meget sjov. Det virker helt nostalgisk at gense scooteren fra førersædet.

Er det en film som I på værkstedet har optaget, eller er det ejeren der har optaget?

Jeg kan sporadisk se at energimåleren ikke står ret højt. På 20-30 % eller noget i den retning.
Når den lige var opladet til 100 % var der tydeligt mere 'go' i scooteren end når den var ved at være kørt 'tom'.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
OlePagh Skrev:Meget sjov. Det virker helt nostalgisk at gense scooteren fra førersædet.

Er det en film som I på værkstedet har optaget, eller er det ejeren der har optaget?

Jeg kan sporadisk se at energimåleren ikke står ret højt. På 20-30 % eller noget i den retning.
Når den lige var opladet til 100 % var der tydeligt mere 'go' i scooteren end når den var ved at være kørt 'tom'.

Det var også lidt for din skyld jeg postede filmen.. :wink:

Det var mig selv der filmede (og kørte) den, og jeg syns den gik rigtig godt , lidt synd at den blev trukket tilbage.
Svar
#23
Den er sku da pænt stille, gad godt prøve en tur.

Grinern grin ham der kører den har Grin
Svar
#24
Energy Skrev:Det var også lidt for din skyld jeg postede filmen.. :wink:

Det var mig selv der filmede (og kørte) den, og jeg syns den gik rigtig godt , lidt synd at den blev trukket tilbage.

Mange tak skal du have, Energy.

Det var sjovt med et gensyn. Er det kameraet der snyder eller kører du lidt, skal vi kalde det, "progressivt"?

Hvordan optager man i øvrigt sådan en video. Taper man kameraet fast på styrthjælmen med gaffatape eller?
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: