Søg Garagen Hej Gæst! Register

Har lige et par spørgsmål ang tun til PGO Bigmax (HOT50)
#1
Hej, jeg er ikke lige den største scooternørd, så har brug for lidt 'prof' hjælp til at få den til at kører lidt hurtigere.

Jeg har fået den for omkring 1 måned siden, ALT er standard - Ringen er dog taget (Ved ikk hvor den sidder - fik ham jeg købte den af til at gøre det) så den kører 60 når der ingen vind er - og ca 64 når der er medvind, men når der er modvind kører den 40-45 og kommer IKKE over det, det irreter er mig rimeligt meget. Så har brug for lidt hjælp dudes.

Har hørt fra ham jeg købte den af at der sad en 'splint' i udstødningen som kunne give den lidt mere, hvis der er en, hvor sidder den? (:

Hvad kan jeg gøre uden at give for _MANGE_ penge på en scooter, den skal bare kunne kører 70-80 med alle begrænsninger pillet af - Vil gerne købe en ny udstødning. men det er kun i SIDSTE udvej for at få den til at kører lidt hurtigere - Det er ligemeget om det er dele til 10-400 kr. vil bare ik ofre for mange penge på min scooter, da jeg er ved at spare sammen til bil. (:

Håber der er nogle der lige kan hjælpe mig med mit problem :]

-Undskyld min dumhed . :]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg har en Big Max og en Hot 50 og har arbejdet lidt på dem. Såvidt jeg har lusket mig til er der kun 2 begrænsninger på dem som standard. Skiven / Ringen og så et "blindrør" i udstødningen. Det er et lille rør der stikker ud af siden på udst. der skaber turbulens. For at kunne tage den begrænsning skal du have adgang til en svejser. Du skærer den af og svejser hullet til. Så er der ikke noget turbulens, og den vil give et bedre modtryk.

Tja... En fornuftig udstødning giver rigtig meget, men det mest økonomiske tror jeg vil være at sætte en 47mm cylinder i. Hvis du køber en billig en af slagsen skal du af med 400-500 kr og det vil du kunne mærke med det samme. Derudover er der den fordel i forhold til skift af udstødning at scooteren stadig ser lovlig ud.

Du kan også spare penge ved at bore din cylinder til i stedet for at købe en ny. Men det vil tage noget længere tid, og kræver at du sætter dig godt ind i det.

Min hot 50 med std udstødning (- begrænsning) og 47mm alu cylinder kørte fint 70 (efter speedo) og max 85 tror jeg. Da jeg satte en knækudst. på ville den meget gerne over 95. Min Big Max med kun begrænsninger taget kører max 60 og holder sig gerne mellem 45-60.

Håber det var svar nok, ellers må du sige til hvis du vil vide mere.
Svar
#3
Det giver selvfølgelig aller mest når du skifte cylinder og de andre små ting. Du kan læse i min garage hvad min opsætning er på min Hot. Syntes også at min Hot(Hot og Big Max er samme moter) manglede lidt mere ryk i den. Så hvis du ikke vil til at rode med cylle or karbu, så skal du nok skifte udstødning. Køb en Gianelli Go. Den giver en hel del på toppen. Lige det ekstra, og bliver knapt så begrænset.

Fjern defter den lille tragt/plade under studsen. Den begrænser en skide masse.. Du skal bare afmontere karburatoren, studsen med de 4 skruer også er du nede ved membranen. Der tager du den lille tragt op med hånden og smider væk Smil .

Hvis du vil have lidt mere, så kan du også løfte membranen stille og roligt op. Den skal evt. lige vrikkes lidt op med en skruetrækker. Også bare tage en tang, så begynder du at bøje de metal plader der sidder på membranen en lille smule af gangen. Du skal bøje dem så meget så de LIGE kan komme ind i hullet igen. Hvis den ikke kan, ja bøj den lidt tilbage. Det giver også en smule.

Håber du kan bruge det til noget Smil
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#4
Det skal i have tak for, tror det hjælper mig en del! =)
Svar
#5
Trab Skrev:Det skal i have tak for, tror det hjælper mig en del! =)

Det' bare iorden! Held og lykke!
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kristian12 Skrev:Også bare tage en tang, så begynder du at bøje de metal plader der sidder på membranen en lille smule af gangen. Du skal bøje dem så meget så de LIGE kan komme ind i hullet igen. Hvis den ikke kan, ja bøj den lidt tilbage. Det giver også en smule.

Håber du kan bruge det til noget Smil

Er det noget du kunne mærke noget som helst af? For i min verden skal de stop helst være så lukkede som muligt uden det går ud over trækket og hastigheden. Har erfaret at jo tidligere/hurtigere bladene kan lukke i igen, jo bedre træk får motoren. Mener at når stoppene er i en bestemt position, henter du ikke mere ved at bukke dem yderligere ud. Tvært imod. Bladene tager længere tid om at lukke, og arbejder unødigt meget.

Har set eksempler på at en maskine pludrede hver gang den skulle sætte igang fra tomgang, og ved overhalinger af langsommere kørende. Det viste sig stoppene var bukket helt ud. De blev bukket tilbage, og problemet var ovre.
Svar
#7
Lehmann Skrev:Er det noget du kunne mærke noget som helst af? For i min verden skal de stop helst være så lukkede som muligt uden det går ud over trækket og hastigheden. Har erfaret at jo tidligere/hurtigere bladene kan lukke i igen, jo bedre træk får motoren. Mener at når stoppene er i en bestemt position, henter du ikke mere ved at bukke dem yderligere ud. Tvært imod. Bladene tager længere tid om at lukke, og arbejder unødigt meget.

Har set eksempler på at en maskine pludrede hver gang den skulle sætte igang fra tomgang, og ved overhalinger af langsommere kørende. Det viste sig stoppene var bukket helt ud. De blev bukket tilbage, og problemet var ovre.

Nej min kører meget bedre når de er bøjet. Det har både virket på min hot og en vens stalker. De giver lige det sidste. Det er en form for begrænsning i PGO motore.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#8
Kristian12 Skrev:Nej min kører meget bedre når de er bøjet. Det har både virket på min hot og en vens stalker. De giver lige det sidste. Det er en form for begrænsning i PGO motore.

Jeg ville nu hælde mere til Lehmanns erfaring. Han er scootermekaniker af profession, han deltager med stor succes i DM roadracing i scooterclassen, og hans race maskine er en Piaggio Zip der ikke er blevet ændret indstillinger på, de sidste 3 år.

(Han lagde ud i DM løb 6, med at tage pole position i første sving, overstyre i tredje sving så han lige måtte stå af, ryge bagerst i feltet, og alligevel køre sig op på en anden plads. Sidste 8 omgange af det løb ligger som videoklip her : http://video.google.com/videoplay?docid=...7089&hl=en Blå Zip med gule fælge = Lehmann.)

Hvis han anbefaler ikke at bøje membranstyr ud med mere end det optimale, så er der en god del erfaring bag ved.

Dutch
Svar
#9
Energy har selv anbefalet det. Jeg har taler kun af egen erfaring, det virker på min og på kammeraters scootere. Det giver lige en smule... Så det er kun hvad jeg kan sige.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
DutchDK Skrev:Jeg ville nu hælde mere til Lehmanns erfaring. Han er scootermekaniker af profession, han deltager med stor succes i DM roadracing i scooterclassen, og hans race maskine er en Piaggio Zip der ikke er blevet ændret indstillinger på, de sidste 3 år.

(Han lagde ud i DM løb 6, med at tage pole position i første sving, overstyre i tredje sving så han lige måtte stå af, ryge bagerst i feltet, og alligevel køre sig op på en anden plads. Sidste 8 omgange af det løb ligger som videoklip her : http://video.google.com/videoplay?docid=...7089&hl=en Blå Zip med gule fælge = Lehmann.)

Hvis han anbefaler ikke at bøje membranstyr ud med mere end det optimale, så er der en god del erfaring bag ved.

Dutch

Nu kan du ikke stole blindt på mine udtalelser. da jeg også er et menneske og kan tage fejl, og har mine egne erfaringer. Kommer andre med bedre forklaringer, er jeg åben for at tage det til mig, sæt jeg kan se det konstruktive i udsagnet. Jeg deler bare ud af mine erfaringer. Så er det igen op til den enkelte, om han/hun vælger at lytte eller ej. Smil
Svar
#11
Ja, men syntes helt klart at du skulle gøre det. Giver lige det sidste!
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#12
Lehmann Skrev:Nu kan du ikke stole blindt på mine udtalelser. da jeg også er et menneske og kan tage fejl, og har mine egne erfaringer. Kommer andre med bedre forklaringer, er jeg åben for at tage det til mig, sæt jeg kan se det konstruktive i udsagnet. Jeg deler bare ud af mine erfaringer. Så er det igen op til den enkelte, om han/hun vælger at lytte eller ej. Smil

Bare rolig, sidst jeg stolede blindt på en person, var jeg i fuld narkose og på et operationsbord. Grin

Men jeg har det på den måde, at hvis folk kommer med en fornuftig og logisk forklaring, så tager jeg deres udsagn mere alvorligt, end hvis man kommer med en emperisk udtalelse som "bare buk dem helt ud, det giver godt".

Din forklaring var fornuftig og logisk, samt baseret på dine erfaringer både som mekaniker OG som en person der er interesseret i at få sin egen maskine til at yde optimalt.

Derfor hælder jeg mere til din forklaring.

Dutch
Svar


Forum spring: