Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tyskland er mere end pølser, øl og fodbold...
#1
Sad lige og kiggede lidt i det tyske Das Motorrad's oversigt for at se hvad de sådan har at fornøje sig med af scootere dernede syd for grænsen. Og så faldt jeg over et par ting som jeg ikke vidste. Måske er det bare mig som er dårligt orienteret, men her kommer de...



Velo-Solex lever endnu.

Dette var den første knallert som jeg nogensinde prøvede og jeg troede at den var aflivet forlængst. Men den findes stadig under navnet Mopex til ca. 7200,-

http://www.motorradonline.de/bikes/50-80...at=253069#

Det er selvfølgelig omkring 7100,- mere end den er værd :wink:



Peugeot Elystar genopstår som kina scooter

Det har efterhånden været en kendt sag i nogen tid, at Peugeot Elystar er ved at blive faset ud af Peugeots model-program til fordel for den nye flotte Satelis som desværre ikke kommer i en 50 ccm version. Dermed mister vi en unik scooter 45 for de som gerne vil have en stor og komfortabel flyder at køre rundt på. Eller gør vi? For det ser faktisk ud som om Kymco har taget handsken op med Kymco Grand Dink...

http://www.motorradonline.de/bikes/rolle...kat=253069

Desværre ikke med 4-taktsmotor, men det har Elystar'en jo heller ikke. Prisen er 18.500 hvilket svarer meget godt til Elystar'ens 20.000 i Danmark.



Man kan stadig få en Kreidler Florett

Den ligner godt nok ikke de Kreidlere som jeg kørte om kap med på min 4-gears Yamaha FS-1 i 1980 ret meget, men navnet er da det samme og den bliver stadig lavet i Tyskland...

http://www.motorradonline.de/bikes/kreid...kat=253069

Den fås som to-takter til 13.500 og tilsyneladende også som El-scooter...



Der findes en scooter-45 med svinggaffel-affjedring på forhjulet

Det er Italjet Dragster 50...

http://www.motorradonline.de/bikes/rolle...at=253069#

... og med en pris på omkring 23.000,- kan man ikke just betegne den som discount. Men spændende er den da og den kører garanteret som en drøm.



Peugeot laver en 125 ccm scooter med turbolader

Ok, "turbo" er det strengt taget ikke, men derimod en kompressor - hvilket jo stort set er det samme bortset fra at kompressoren trækkes direkte af motoren. Scooteren hedder Jetforce 125 Compressor...

http://www.motorradonline.de/bikes/rolle...kat=253069

... og koster 36.600,- i Tyskland. Men nu er vi jo oppe i MC-klassen så det betyder at den kommer over de 80.000,- med danske plader, og det er der vist ikke mange som vil betale for en 125'er. Det er ellers en lækker maskine med vandkølet 4-taker og 20 vilde kompressor-heste og intercooler.



Gilera laver en scooter med to forhjul

Det er dog ikke en 50 ccm, men derimod en 500 ccm som kaldes Gilera Fuoco...

http://www.motorradonline.de/bikes/rolle...at=253069#

Igen en spændende scooter som vi næppe ser herhjemme på grund af vore horriblle afgifter på MC. Prisen er ikke angivet, men den er helt sikkert dyr. Det ville ellers være den ideelle vinter-MC...

Der er selvfølgelig også Piaggios MP3 (gad vide om den kan spille ulovligt downloaded musik)...

http://www.motorradonline.de/bikes/rolle...kat=253069

... som findes i en 125'er til 42500,-.... dvs. over 100.000,- på danske plader. Man får næsten lyst til at emigrere.... :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
De sidste tre er ikke just nyheder.
Og jeg selv købte en "ny" (skod!) Solex tilbage i 98.

Italjet Dragster er englænderne iøvrigt vilde med og PM tuning i England har pumpet en 180 ccm udgave op på 42 baghjuls heste. Ikke dårligt egentligt.

Men ja. Man har mange glæder i lande uden vores irriterende afgift.
Svar
#3
Solex'en studsede jeg også over her den anden dag...

Dog fandt jeg den på en dansk side, men prisen er ikke for slem! Grin
'98 Aprilia Rally (Evighedsprojekt)
'04 Golf V
'08 Suzuki SV1000n

Svar
#4
Da jeg sidst var til service, havde min mek'er 3-4 gamle solex'er stående blandt en masse andet ragelse (Kasserede cykler mesten dels så vidt jeg husker) i et hjørne af værkstedet.

Jeg gik ham ikke på klingen omkring årsagen.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
Velo'en var virkelig god i sne på grund af de tynde hjul, så vidt jeg husker. Men man var nødt til at presse motoren ned mod dækket med den ene hånd når det blev fugtigr, så den var ret akavet at køre i vådt vejr. "Affjedringen" var i sædet og når vinden stod rigtigt, så fik man udstødningen op i ansigtet.

Nej, man skal vist være en ægte entusiast for at savne den... Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Runnerdude Skrev:Velo'en var virkelig god i sne på grund af de tynde hjul, så vidt jeg husker. Men man var nødt til at presse motoren ned mod dækket med den ene hånd når det blev fugtigr, så den var ret akavet at køre i vådt vejr. "Affjedringen" var i sædet og når vinden stod rigtigt, så fik man udstødningen op i ansigtet.

Nej, man skal vist være en ægte entusiast for at savne den... Smil

Du må have været stiv. Hvias der er nogen den ikke kan så er det sne.
De tynde hjul har stort set ikke noget mønster og sne og sjap samler sig omkring det lille hjul så dette mister friktionen mod forhjulet. (og altså også træk kraften!)

Og ja lugten af udstødning og benzin dampe er ikke noget der vækker gode minder ihvertfald.
Svar
#7
Velo^ Skrev:Du må have været stiv. Hvias der er nogen den ikke kan så er det sne.
De tynde hjul har stort set ikke noget mønster og sne og sjap samler sig omkring det lille hjul så dette mister friktionen mod forhjulet. (og altså også træk kraften!)

Tjah, jeg var 12 og Velo'en havde jeg hugget fra min storesøster. Så det er da muligt at jeg mangler nogle detaljer i min hukommelse - det er jo lang tid siden og hjernen forkalker som bekendt med årene.


Jeg var som sagt 12 gammel - hvad var din undskyldning for at anskaffe en? :wink:
Svar
#8
Runnerdude Skrev:Tjah, jeg var 12 og Velo'en havde jeg hugget fra min storesøster. Så det er da muligt at jeg mangler nogle detaljer i min hukommelse - det er jo lang tid siden og hjernen forkalker som bekendt med årene.


Jeg var som sagt 12 gammel - hvad var din undskyldning for at anskaffe en? :wink:

Ja gid jeg kunne sige jeg havde taget den fra min søster.
Det var det billigste man kunne få dengang. Og den var ny! i 3 dage...
Derefter lignede den bare lort mere og mere.
Derefter har jeg kun købt gode og solide scooter, næsten, har haft et par gilera'er. Men ellers.
Svar
#9
Velo^ Skrev:Ja gid jeg kunne sige jeg havde taget den fra min søster.
Det var det billigste man kunne få dengang. Og den var ny! i 3 dage...
Derefter lignede den bare lort mere og mere.
Derefter har jeg kun købt gode og solide scooter, næsten, har haft et par gilera'er. Men ellers.


Hvad mener du med det?
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Boss Skrev:Hvad mener du med det?
Jeg har kørt, hovedsagligt Aprilia'er i 20.000 kroners klassen med enkelte afstikkere ned til en Scarabeo. Det har bare føltes bedre end de Gilera'er jeg har haft. Runner og Stalker. (også kvalitets messigt foruden kørekomfort og lign.)
Svar
#11
Du skulle ha' haft en Vespa ET2 Velo, den har al Piaggio's filosofi indbygget - også når det gælder samlekvalitet og komfort - for ikke at nævne servicevenlighed og performance.
Men jeg vil give dig ret i, at Aprilia ligger helt i toppen (sammen med Piaggio) hvad bla. angår kvalitet og indsigt i ergnomi, det afspejler prisen så også.
Svar
#12
Energy Skrev:Du skulle ha' haft en Vespa ET2 Velo, den har al Piaggio's filosofi indbygget - også når det gælder samlekvalitet og komfort - for ikke at nævne servicevenlighed og performance.
Men jeg vil give dig ret i, at Aprilia ligger helt i toppen (sammen med Piaggio) hvad bla. angår kvalitet og indsigt i ergnomi, det afspejler prisen så også.

Det skal være ET4 eller GT eller uhm.
Den nye jubilæums model.

Men ak. En stor runner og 2 leonardo'er, en bane reacer og en "sprinter" Så er der måske lige heste nok i stalden.
Svar


Forum spring: