Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
Jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om disse to begræsninger, der er at finde i visse 4-takts scootere:
![[Image: album_pic.php?pic_id=1382]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D1382)
Hvad gør skruen egentligt? Har pladen, som skruen har siddet i, noget at sige?
Kan gasspjældet kun åbnes delvis grundet denne begrænsning?
![[Image: album_pic.php?pic_id=235]](https://images.weserv.nl/?url=www.billig-scooter.dk%2Falbum_pic.php%3Fpic_id%3D235)
Det samme med denne skrue. Hvorfor og hvordan virker den som en begrænsning?
Er det så nålen ikke kan hæve sig helt eller? På den anden side er det vel hoveddysen der har det meste at sige ved fuldgas?
Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig på vej.
Jeg tager pænt imod enhver form for hjælp.
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
De første kender jeg ikke lige til, men det burde være nemt at chekke : fuld gas, og se om luftspjældet åbner sig helt.
Den anden forhindrer ganske rigtigt gasspjældet i at gå helt op.
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
Energy Skrev:De første kender jeg ikke lige til, men det burde være nemt at chekke : fuld gas, og se om luftspjældet åbner sig helt.
Jeg har ikke selv begrænsningen på min scooter, så håber at andre
derude ved det.
Citat:Den anden forhindrer ganske rigtigt gasspjældet i at gå helt op.
Tusind tak for dit lynhurtige svar Energy.
:respekt:
Svar: 554
Tråde: 81
Tilmeldt: May 2007
Det er simpelt. Karburatoren har 2 "gaspjæld" Et der bliver styret af vacum og et andet der er styret af gashåndtaget. Spjældet som bliver styret af gashåndtaget er lodret og bliver vandret når man giver fuldgas. Skruen forhindre gaspjældet at kunne være helt vandret.
Sådan her ser gaspjældet ud når gashåndtaget ikke bliver rørt. Det røde er gasspjældet:
Sådan her ser det ud med fuldgas, når skruen stadigt sidder i karburatoren. Det røde er gaspjædlet:
Når man har fjernet skruen kan den tage fuld gas. Gasspjældet vil ligge helt vandret:
Det blev lige til en simpel tegning i paint, håber i forstår det :oops:
Laver en tegning til det vacum styrede gasspjæld om lidt
Svar: 554
Tråde: 81
Tilmeldt: May 2007
Det vacumstyrede gasspjæld kan ikke komme helt op pga begrænsningen. Det blå er mæssingskruen, og det orange er spjældet:
Sådan ser det ud når mæssing skruen er fjernet, og scooteren har fuld gas:
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
Hellbinde det er sku fornemt dét der!
En tommeltot får du i nakken herfra
Jeg bukker og takker for dit meget flotte svar med billeder.
Svar: 554
Tråde: 81
Tilmeldt: May 2007
Det var så lidt

Skulle det være en anden gang
Svar: 1.170
Tråde: 34
Tilmeldt: May 2007
hellbinde Skrev:Det var så lidt
Skulle det være en anden gang 
Måske? :roll:
Igen; genialt tegnet :P
Skrevet af mig.
"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar: 554
Tråde: 81
Tilmeldt: May 2007
MartinAndersen142
Jo tak

Man kan jo næsten ikke se forskel på en rigtig karburator og mine tegninger vel
Svar: 1.170
Tråde: 34
Tilmeldt: May 2007
hellbinde Skrev:MartinAndersen142
Jo tak
Man kan jo næsten ikke se forskel på en rigtig karburator og mine tegninger vel 
Er det ikk' en karburator? :twisted:
Skrevet af mig.
"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar: 1.236
Tråde: 9
Tilmeldt: Nov 2005
Den første har jeg da set før, det er en begrænsning af gas spjæld men i lukke stilling, så herpå kan tomgang justeres.
Nr. 2 er ikke et rigtigt gasspjæld, dets funktion er at styre nålen der går ned i dyssen og reducere benzin mængden – altså sørge for det rette luft/benzin blandingsforhold. I modsætning til de lidt simplere karburatore, som på min gamle puma og andre, hvor nålen sidder lige under gasspjældet og vil reducere benzin mængden, så blandings forhold stadig er i orden når der gasses ned, vil den på en vackum styret også tage hensyn til motoromdrejninger.
Det vil sige, ved fuld gas og mange omdrejninger vil der være en stor luft gennemstrømning og undertryk i karburatorens venturi, og stemplet vil løfte sig.
Ved fuld gas og fære omdrejninger vil luft gennemstrømning og undertryk blive mindre, vacumstemplet vil gå ned og reducere benzin mængden, så blandingsforhold stadig vil være helt i orden.
Jeg husker ikke hvem, eller hvilken karburator, men han beskrev her i forumet at han havde undersøgt om den lille messing dims begrænsede vacumstemplet, på hans kunne det fint åbne helt selv om den ikke var fjernet. Jeg ved det ikke, men tror at man skal være lidt forsigtig, kan ske at spjældet hvis den er fjernet vil hænge i menbran, hvad der kan give et problem på lidt længere sigt.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar: 124
Tråde: 9
Tilmeldt: Nov 2007
jeg syntes det er fantastisk tegnet og fornemt forklaret så enda jeg kan forstå det.!
Super! Tommel op! :clap:
I Have |Freak 30| to drive on ;)