Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hjemmelavet omdrejningsbegrænser
#1
I mange situationer kan det være praktisk at kunne begrænse motoromdrejningerne og dermed tophastigheden. THansen har en justerbar hastighedsbegrænser til et par hundrede kroner. Men tilsyneladende er det muligt at bygge sådan en begrænser for langt mindre.

Ideen er ikke min egen. Jeg har tyvstjålet den fra nedenstående link. Og jeg påtager mig absolut intet ansvar for evt. skader, der opstår ved at bygge og bruge denne hjemmelavede fartbegrænser. Kort sagt du eksperimenterer helt på eget ansvar.

Omdrejningsbegrænsningen opstår ved at forbinde ledningen fra pick-up'en med plus på en elektrolyt-kondensator og stellet med minus på samme kondensator. Altså helt på samme måde som med THansens fartbegrænser. Det kan være praktisk at sætte en afbryder på ledningen til stellet.

Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg kan se, er princippet at gøre signalet til CDI'en svagere ved at aflede til stel. En kondensator, der bliver udsat for vekselstrøm opfører sig som en modstand, og når omdrejningerne (frekvensen) øges mindskes modstanden og til sidst afledes der så meget, at CDI'en ikke får signal nok til at afgive impuls til tændspolen. Dermed er begrænsningen iværksat.

Min kilde giver desværre ikke særligt præcise data, men kondensatoren skal angiveligt være mindst 100 volt og på fra 1 uF og op til 30 uF. Så der skal altså eksperimenteres lidt. Tilsyneladende mest almindeligt at kondensatoren skal være i området 2-5 uF. (uF er mikrofarad)

Hermed er ideen givet videre. Det ville være dejligt, hvis en eller anden har viden til at foreslå forbedringer.

Mvh.

Bjørn

Kilde:
http://www.rprhosting.dk/nytsite/readart...icle_id=77
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Og hvorfor i himlens navn vil du så ha forslag til forbedringer? Er den da ikke god nok, som den er? :? :wink:

Jo selfølgelig er det tilladt at komme med idéer til forbedringer. Smil

Vil sige at din teori ikke holder helt stik med min. Min er at ved hjælp af kondensatoren får du en svagere gnist på tændrøret, fordi thyristoren i CDI boksen ikke får det optimale signal fra pick-up spolen til at åbne helt for den primære strømkreds til tændspolen på stellet. Det giver som sagt en svagere gnist. Og i takt med omdrejningerne på motoren øges, øges også kompressionen ved tændrøret. Og større kompression kræver kraftigere gnist for blandingen kan antændes.

Så ved at gøre gnisten tilstrækkelig svag, rammer du et punkt, hvor den ikke længere kan antænde blandingen, og det ved et givent omdrejningstal. Derfor man bruger anden type tændrør ved kraftig kompression og korrekt forbrændingstidspunkt, bl.a. platinrør.

Teorien holder stik på den måde, at jeg har erfaret at ændrer du afstanden (gabet) på tændrøret, skal du typisk skifte værdi på kondensatoren. Eller skifter du til andet tændrør, kan det også være nødvendigt.

Men om det er din teori eller min, der holder stik er jeg umiddelbart lidt i tvivl om, da idéen om at kondensatoren virker som en modstand, som forbinder triggeren på thyristoren til stel, ved større induktion på pick-up'en, får gnisten til at udeblive til sidst. Det kan også være tilfældet.

Men er det det, så skulle gabet på tændrøret ikke have noget at sige om der kommer gnist eller ej. Eller? Griner
Svar
#3
Hej Lehmann

Jeg må blankt indrømme, at jeg heller ikke helt ved hvordan den kondensator indvirker på tændingssystemet Griner Det ville være dejligt, hvis en ville forklare det for os. Men det skulle være sikkert, at den virker.

Når jeg efterlyste forbedringer så tænkte jeg primært på, at det ville være rart med en mere præcis angivelse af de korrekte data for kondensatoren.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#4
bjorn Skrev:Ideen er ikke min egen. Jeg har tyvstjålet den fra nedenstående link. Og jeg påtager mig absolut intet ansvar for evt. skader, der opstår ved at bygge og bruge denne hjemmelavede fartbegrænser. Kort sagt du eksperimenterer helt på eget ansvar.

Omdrejningsbegrænsningen opstår ved at forbinde ledningen fra pick-up'en med plus på en elektrolyt-kondensator og stellet med minus på samme kondensator. Altså helt på samme måde som med THansens fartbegrænser. Det kan være praktisk at sætte en afbryder på ledningen til stellet.

Mvh.

Bjørn

Kilde:
http://www.rprhosting.dk/nytsite/readart...icle_id=77
Desværre kan jeg ikke få linket til at fungere, hverken i Firefox eller (gys!) IE.

Der er dog en anden lille sag omkring brugen af en kondensator!
Sammen med pick-up spolen dannes en sugekreds, der ved én og kun én frekvens fuldstændig kortslutter. Samtidig opstår der dog kolossale spændinger over både spole og kondensator. Tabet i kredsen (primært modstanden i spolen) begrænser dog denne resonans-peak noget, hvis ikke helt.

Jeg er heller ikke så sikker på, at du kan nøjes med en alm. el-lyt kondensator. Den bør nok være bipolær. (Kan klares ved at sætte 2 stk ens i serie med modsat fortegn, men husk på, at kapaciten halveres!)
Eftersom spolen sandsynligvis afgiver AC, kan en polariseret lyt ikke holde. Den springer læk (ofte med et tydeligt pop) og sprøjter en masse basisk stads ud over det hele Ked af det
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
Jeg synes helt generelt at det lyder noget skummelt at bruge en kondensator til at "kortslutte" signalet fra pick'up spolen ved høje omdrejninger.

Signalet fra pick-up spolen skal komme på det helt rigtige tidspunkt for at få korrekt tændingstidspunkt og en kondensator på et AC signal virker ikke alene som en variabel modstand.
Den tilfører også signalet en fasedrejning / forsinkelse på grund af kapacitansen og det påvirker tændingstidspunktet.

Ved uheldig kombination af spolens induktans og kondensatorens kapacitans risikerer man også at få en afstemt parallelkreds som kan give høje spændinger ved resonansfrekvens der måske ødelægger noget i CDI'en.

Dem der roder med sligt bør i hvert fald have et oscilloskop og andet målegrej til rådighed, så de kan se på kurveformer / spændingsspidser etc.

Alternativt hvis man monterer noget hjemmelavet fliksammen bør det kun tilkobles når der er absolut brug for det. (læs: Hvis scooteren af 'unaturlige grunde' lige netop NU ikke må kunne køre over det tilladte)
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej Ole

Mit kendskab til elektronik er ret overfladisk, så jeg skal ikke modsige dig. Men er THansens fartbegrænser til et par hundrede kroner ikke bygget efter samme princip?

Jeg håber, at det er muligt at lave en fornuftig elektronisk omdrejningsbegrænser, og at en eller anden her på BS kan komme op med et godt design.

Der kan faktisk være en del gode og naturlige grunde til at have en omdrejningsbegrænser. Jeg er ikke ude på at køre stærkere end 40-50 km/t. Men jeg vil ikke have begrænsningen i form af den originale skive/ring på grund af det unødige benzinforbrug og slidtagen på motoren. Desuden sker det, at min scooter bliver brugt af andre, fx min søn, der absolut ikke skal ud at køre 60 km/t :wink:

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#7
For dem der ikke kan åbne linket:

"Her er så en opskrift på hvordan du kan lave din egen fartbegrænser til få penge.
Princippet er at gøre indgangssignalet til cdi-enheden svagere, hvilket resulterer i svagere gnist på tændrøret=sløvere scooter. Det er ikke noget scooteren kan tage skade af at køre med i længere tid. Den vil måske sode en anelse mere, hvis man kører med den uafbrudt, men det er vel heller ikke meningen. Har selv kørt en del km. med min, og ved at andre har lavet det på samme måde.

Du skal finde farven på ledningen som går fra den lille spole udenpå svinghjulet(pickup spolen) og op til cdi boksen. Fra cdi boksen går også en ledning som har forbindelse til stel. (P.S. Husk at tændingslåsen skal stå på "ON" hvis du vil måle dig frem til stelledningen, ellers kan man tage fejl!)

Du skal bruge:
en elektrolyt-kondensator (læs videre)
en sluttekontakt/omskifter

Når du har fat i de to ledninger, placerer du en strømtyv/lign. på hver af ledningerne så man skaber forbindelse til dem. På pickup-ledningen placerer du kondensatoren's plus-pol. Fra minus-polen på kondensatoren, fører du en "stump" ledning videre ud til en given kontakt. Derfra en "stump" ledning tilbage til stelledningen ved cdi boksen.

Hvor stor en kondensator der skal bruges, afhænger af model og tun den er monteret med. Generelt er det at jo højere værdi kondensatoren har, des færre omdrejninger tar scooteren uanset hvad du kører på/med. Kondensatoren skal dog ha en mindste værdi på 100volt.

Jeg har dog nogle erfaringer jeg kan dele med jer. Gilera, Piaggio og PGO skal typisk ikke over 5Uf i værdi. Yamaha ved jeg kan tåle noget højere værdi ca. 20-30Uf.

Tag som udgangspunkt: Kan scooteren ikke starte med den pågældende værdi, så sæt en mindre i. (hey jeg ka sgi rime ) De koster 4 kr. stykket, så det skulle være til at overse. Men HUSK plus og minus!!

Du kan sætte to sammen parallelt og få værdien af de to tilsammen. Et eks.:
Jeg kører selv med en på 1,5Uf og en på 0,22Uf for at ialt få en værdi 1,72Uf. På den måde er det muligt at fintrimme sin begrænser så man kører som var den "lovlig".


Den fungerer på:
Alle Yamaha-modeller minus Jog Space Innovation
Alle Piaggio-modeller.
Alle Gilera-modeller.
Alle Honda-modeller.
Alle PGO-modeller.
Alle Aprilia-modeller
Virker ikke på Suzuki og andre modeller med Morinimotor.
Det er de mærker jeg kender til.

Der kan være div. modeller jeg ikke har med her, da der efterhånden findes et utal af mærker og modeller på markedet.

Spørg mig endelig, hvis I skulle komme i tvivl om noget.

God fornøjelse.

Lavet af Lehmann.

Tilføjelse:

Er testet med STOR success på en Aprilia RS 50 (den 6-gearede sjover) med en elektrolyt kondensator på 2Uf = max. 5000rpm = 47km/t med 14 / 47 gearing.
Den monteres på den røde ledning der sidder på CDI'en (bare klem kablet ind mellem gummiisoleringen og kabelskoen, husk at vende kondensatoren rigtigt), og sæt en ledning på minus polen af kondensatoren til en kontakt som du gemmer godt, og så ellers bare videre til stel."
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#8
Jeg ved så meget at spændingen fra pick-up spolen ikke overstiger 50 volt. Og de dioder som findes i CDI kredsen på signalsiden er også på max. 50 volt. Derfor burde kondensatoren kunne holde når den kan modstå 50 volt.

Og det med at kondensatoren kan gå ind og forsinke signalet til gnist, kan jeg godt følge dig i. Men det burde ikke i teorien kunne skade motoren. Det var værre hvis gnisten begyndte at falde tidligere!
Svar
#9
Kan man ikke bare erstatte kondensatoren, med et potmeter? Så har man jo en variabel modstand, i stedet for at man skal teste forskellige værdier på kondensatoren. Det burde kunne lade sig gøre ud fra hvad jeg har læst om den hjemmelavede omdrejningsbegrænser.
Hvis det ik' er old-school, skal det tunes;)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg har ikke helt forstået/gennemlæst funktionsbeskrivelsen :oops:, men en kondensator er frekvensafhængig, det er et potentiometer ikke!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#11
Enig med Walker - kondensatoren fungerer som et primitivt højpasfilter, mens en modstand vil have den omvendte virkning. Og desuden blokerer modstanden ikke for DC hvilket - alt efter hvordan tændingssystemet er bygget op - kan udgøre en risiko for at noget krudter af.

8)
Svar
#12
Runnerdude Skrev:Enig med Walker - kondensatoren fungerer som et primitivt højpasfilter, mens en modstand vil have den omvendte virkning. Og desuden blokerer modstanden ikke for DC hvilket - alt efter hvordan tændingssystemet er bygget op - kan udgøre en risiko for at noget krudter af.

8)
I elektronørder, kan sgu da også ødelægge alle gode ideer Griner

Nu mangler vi bare, at Super8 kommer på banen :roll: . Han har nemlig, godt nok ved en fejl, lavet en lille fartbegrænser, på størrelse med en tændstikæske, der slog til og fra via bremsegrebene, og blev justeret på en lille pot. Min firtakter hverken pruttede eller hakkede, når den slog til. Han fik desværre repareret det hele, så den virker, som tiltænkt - nemlig som "motorbremse", når man aktiverer bremselyset. Han påstår, at han ikke kan huske, hvad han havde gjort galt, da den virkede som fartbegrænser Ked af det .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: