Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad skal jeg vælge ??
#1
Hej allesammen Smil

Jeg har brug for noget ekspertise hjælp Smil

Jeg har totalt nybegynder når det gælder scooter, har aldrig kørt på en :wink:

Altså det jeg skal bruge er en scooter der max kan køre 30 km/t. Det skal være en ordenlig maskine og ikke have nogle (eller meget få) minus dag. Være behagelig at sidde på og gerne være nem at bremse og nem at styre. Den må da også gerne køre langt på literen :wink: Må meget gerne være kvik, selvom den skal slæbe rundt på mig (der ikke hører til den tynde del af befolkningen :roll: )

Jeg har tænk mig at brug 15.000 - 20.000 kroner.

Jeg har kig på en Gilera Runner (SP) eller en Peugeot Vivacity. Jeg syntes af fordelen med Gilera er at den er faktisk ret STOR og italienerne kører vist meget på scooter. Fordelen med Peugeot er at de har 3 års garenti, men er ikke meget for peugeot.

mvh
Sadako
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg er langt fra ekspert - og slet ikke i sammenligning med mange af de øvrige som hjemsøger dette site - men min situation minder om din på visse punkter bortset fra at jeg er på jagt efter en 45'er, så måske kan du bruge mine overvejelser til noget.

Jeg hører til i den store ende, dvs. 1.90 og vægten på den forkerte side af de 100 kg. Dette betyder at en Yamaha Jog ligner en pocketbike med mig på, og hvis jeg kører på en af de små kinesiske 4-taktere er jeg nødt til at stoppe op ind imellem og mærke efter under bagen om scooteren stadig er der...

Så i lighed med dig har jeg brug for en STOR scooter. Og da lege-alderen er overstået for mit vedkommende, er det ting som komfort, soliditet og benzinforbrug jeg går efter.


Jeg gik rundt og kiggede på udvalget og faldt tilsidst over Peugeot Elystar. Ikke alene er det den største 50 ccm scooter jeg nogensinde har set, men man sidder som på en sofa i læ bagved en kåbe på størrelse med en mindre havestue (overdrivelse fremmer forståelsen y'know) og nærmest "flyder" gennem byen i bedste Honda Goldwing stil. Jeg havde netop været ude og prøvekøre en PGO T-Rex - som også er en dejlig stor scooter - og forskellen i kvalitet var påfaldende. Peugeot'en føltes klasser bedre og rigeligt merprisen værd. Når først man er oppe i det prisleje bør det ikke komme an på et par tusser mere eller mindre.

Jeg havde altså næsten bestemt mig for den dersens Elystar og var så småt begyndt at glæde mig til at sejle dovent ned af Strandvejen på den til næste sommer iført et par Ray-Ban mirrorshades og cool Peter Fonda attitude, men efter at have snuset lidt mere rundt (og fået et par gode råd fra Boss her i forummet) besluttede jeg mig for at tage et ekstra blik på Gilera Runner.

Jeg har haft en Runner tidligere og var glad for den, men havde egentlig tænkt mig at prøve noget andet denne gang. Men efter en tur på den nye model var jeg solgt - det bliver en Runner igen. Som du selv skriver, er det en stor scooter som er god at køre på selv om man ikke hører til de mindste. Faktisk sidder jeg bedre på den end på Elystar'en selv om der naturligvis er lidt mindre læ til det øverste af kroppen. Det er især ben-stillingen som er mere komfortabel på Runneren. Fornemmelsen af kvalitet er helt på højde med Peugeot'en og den ligger bedre på vejen. Det virker som om man har mere "kontrol" over dyret, synes jeg. Men det er selvfølgelig et meget subjektivt udsagn.

Et vægtigt men måske en smule underligt argument for Elystar'en er, at den ikke er så udsat for at blive stjålet fordi den ikke anses for "cool" blandt ghetto-rockerne og i øvrigt ikke ligner en 50 ccm'er. Af samme årsag bliver en Elystar sjælden stoppet af politiet - den ligner ikke noget som nogen gider at tune på. Den nye Runner derimod, ser så brand godt ud at bare synet af den sandsynligvis kan få hele ghetto'en til omgående at skifte springknivene ud med bolt-sakse i håb om at møde den alene en nat. Og politiet ved sikkert udmærket hvor godt Gileras motorer kører i tunet tilstand.

Men pokker tage mig om jeg vil lade byens små-kriminelle elementer være en faktor i mit scooter-valg! Så det bliver altså ved Runneren for mig - sandsynligvis pyjamas modellen (PJ).

Så det var foreløbigt min scooter odysse til lidt inspiration. God fornøjelse med din.

8)
Svar
#3
Runnerdude > så skal du da have sådan en som min ;P
Svar
#4
sukedk2001 Skrev:Runnerdude > så skal du da have sådan en som min ;P

Yeps, det bliver det. Dog desværre ikke med den store 12 liters tank - den er de åbenbart gået bort fra på de nye modeller. Så vi må jo se om indsprøjtningen kan kompensere lidt for det...
Svar
#5
Runnerdude Skrev:Yeps, det bliver det. Dog desværre ikke med den store 12 liters tank - den er de åbenbart gået bort fra på de nye modeller. Så vi må jo se om indsprøjtningen kan kompensere lidt for det...

ja mon ikke? kunne nu godt tænke mig sådan en 4-takts motor til min runner....
eller måske en med indsprøtning
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Prøv at kigge efter en Aprilla sonic, de er mega nice, og det er kun dem der har penge til dem der kan få en. (de koster omkring 16.000 fra ny af)
Svar


Forum spring: