Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skift af ruller
#1
Så fik jeg endelig lavet noget på min Popcorn. Jeg skulle til at skifte ruller, og da jeg så skulle have variatordækslet af, lagde jeg mærke til at alle skruerne sad MEGET løst (der var endda en der bare hang og dænglede). Jeg syntes det var lidt underligt, men tænkte ikke mere over det. Jeg fik så dækslet af og fandt luftnøglen frem og fik også bolten af (som også sad usædvanlig løst). Derefter var det lidt spøjst. Jeg kunne ikke få hevet blæserhjulet (tror jeg vidst nok det hedder) af og rev en smule i det. Nå, hvad søren skulle man så gøre.

Jeg synes ikke at denne her http://thansen.dk/product.asp?c=14782737...1681986561
plejede at sidder fast, så jeg rokkede lidt i den og så knækkede den selvfølgelig. Min far sagde at den havde været overspændt og sad derfor temmelig godt fast. Ud og købe en ny og så havde min far i mellemtiden fået det hele af. Så fik jeg skiftet rullerne til nogle 4 grams (de gamle var faktisk allerede temmelig slidt Fortvivlethock: ) måske fordi den har fået lidt flere kræfter?. Nå samle det hele igen og så ud og køre en tur.
Er du fuldstændig hjerne*** et optræk den har fået. Det var sku ligefør man ikke turde at give den fuld gas. Topfarten ligger dog ca. 5 km/t lavere end før med 6 grams ruller. Men det var da utroligt så stor en forskel de ruller har gjort på optrækket.

Men den skal dog lige op på en 5-10 km/t før den begynder at trække godt, hvorfor?

Og hvordan kan man i fremtiden forhindre at skruerne til variatordækslet "falder" af?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
De 5-10 km/t den skal op på før den tager fat er tilkoblingspunktet.
Dvs. fra stilstand til 5-10 km/t er det kobling og koblingens trimfjedre (de 3 små fjedre i koblingen) der "styrer" hvor mange omdrejninger motoren skal tage - og dermed hvor hårdt den skal rykke.
Det er ikke unormalt med den "forsinkede" reaktion indtil hele koblingsdelen er trimmet.

Varioskjoldet/kickstarterskjoldet:
alle skruerne skal spændes ens - med samme moment.
Som oftest er det vibrationer der gør skruerne løsner sig (hvis de har været spændt). Krumtappen skal være lige. Gearingens lejer ikke for slidte, velfungerende rem.

Har varioen været overspændt, som det kunne tyde på din har, kan resultatet være en krumtap som er en lille smule ude af centrering i variosiden. Det giver vibrationer.
Det kan måles ud med specielt måleværktøj. Men har du std. tap i vil det måske være værd at skifte den inden længe til en "racer-tap".
Svar
#3
Gyldenkål Skrev:De 5-10 km/t den skal op på før den tager fat er tilkoblingspunktet.
Dvs. fra stilstand til 5-10 km/t er det kobling og koblingens trimfjedre (de 3 små fjedre i koblingen) der "styrer" hvor mange omdrejninger motoren skal tage - og dermed hvor hårdt den skal rykke.
Det er ikke unormalt med den "forsinkede" reaktion indtil hele koblingsdelen er trimmet.

Varioskjoldet/kickstarterskjoldet:
alle skruerne skal spændes ens - med samme moment.
Som oftest er det vibrationer der gør skruerne løsner sig (hvis de har været spændt). Krumtappen skal være lige. Gearingens lejer ikke for slidte, velfungerende rem.

Har varioen været overspændt, som det kunne tyde på din har, kan resultatet være en krumtap som er en lille smule ude af centrering i variosiden. Det giver vibrationer.
Det kan måles ud med specielt måleværktøj. Men har du std. tap i vil det måske være værd at skifte den inden længe til en "racer-tap".

Skal man så skifte de 3 fjedre i koblingen og evt. til hvilke?

Min far sagde også at det kunne være vibrationerne der gjorde at skruerne "faldt" ud. Jeg synes godt nok at den er begyndt at vibrere noget mere, men det er nu efter at jeg fik en tunudstødning på.

Jeg har ikke standard tap i. Den var det allerførste der blev skiftet før der kom lidt tun på Griner
Svar
#4
Ja, nogle strammere vil hjælpe.
Hvilke er svært at sige, men det skulle ikke være nødvendigt med de strammeste mn kan købe.
http://www.speedline.dk/scooter/products...ategory=83


Måske også selve trykfjederen i en strammere udgave vil hjælpe.
Nederste i linket på hhv. 16 og 22%: http://www.speedline.dk/scooter/products...ategory=75

Mht. vibrationerne; har du mærket i svinghjul og vario om det kan bevæges op og ned?
Kan være slør i krumtapslejerne - også selvom både dem og tappen er skiftet.
Svar
#5
Gyldenkål Skrev:Ja, nogle strammere vil hjælpe.
Hvilke er svært at sige, men det skulle ikke være nødvendigt med de strammeste mn kan købe.
http://www.speedline.dk/scooter/products...ategory=83


Måske også selve trykfjederen i en strammere udgave vil hjælpe.
Nederste i linket på hhv. 16 og 22%: http://www.speedline.dk/scooter/products...ategory=75

Mht. vibrationerne; har du mærket i svinghjul og vario om det kan bevæges op og ned?
Kan være slør i krumtapslejerne - også selvom både dem og tappen er skiftet.

Linket funker ikke :?

Mht. til trykfjeder har jeg en på 27 kg liggende. Skal den i?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: