Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco taber fart.
#25
OlePagh Skrev:Enig, og jeg talte med en ven i dag der har stillet ventiler på sine egne biler i mange år.
Han har dog IKKE arbejdet med scootere.

Han sagde også at de hellere måtte stå for løst end for fast og mente ikke det ville gøre forskel på motorens ydeevne om de stod lidt for løst.

Jeg spekulerer derfor på: Hvor meget for løst må scooterens ventiler stå før vippearme, ventiler etc. tager skade?

Hvis det korrekte ventilspillerum er f.eks 0,1 mm, tåler den så 0,15?, 0,2...

Ja det er en gammelkendt tommelfingerregel for mekanikere all over - hellere for løst end for stramt.

Jeg ved ikke lige om der er en decideret grænse, det kommer vel lidt an på konstruktionen af ventilsystmet. Normalt er det en fornemmelssag udfra hørelsen og følelsen af afstanden på vippearmene/ventilstammerne. Men mere end 0.05mm (udfra fabriksindstilling) vil jeg nok ikke give dem, hovedsagen er jo "bare", at ventiler skal nå at lukke så der ikke fiser kompression ud og dermed bla. brænder ventileres kant stille og roligt - indtil de helt svigter en dag.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Jeg kan lige oplyse, på mange af de biler som jeg har justeret på har afstanden skulle være helt op til 0,6mm. Det har alle været ældre modeller med stødstangs styring, altså ikke overliggende knastaksel som vores. Min Puma var også stødstangs, her undrede det mig at afstanden var så lille, kun 0,05 mm. men det stod der i manualen og selvfølgelig holder jeg mig til den, er afstanden 0,07 er der en tydelig ventilklabben, ikke hørbar for novicer. Jeg er temmelig overbevist om, at grunden til den noget støre afstand på nogle motorer, skyldtes motors opbygning og materialevalg, Jeg tror det har noget med den at gøre med den uensartet udvidelse af materiale ved tiltagende tempratur, så når motor er blevet driftvarm, har det hele udlignet sig, og afstanden reduceret til det bedst mulige.
Det er også en af grundene til, at man skal undgå at give en kold motor fulde omdrejninger.

PS.
Har justeret på en volvo Amazon, her skulle det foregå ved varm motor, det var ikke et behageligt arbejde, jeg brændte fingerne tit.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar


Forum spring: