02-09-2007, 13:23
Der skrives mange forvirrende ting om rullerne i variatoren. I "Den ultimative guide til en hurtigere 4-takter scooter" http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=645
Skrives der fx om rullerne i variatoren:
Det er rigtigt at scooteren kan køre hurtigere ved lavere omdrejninger, når variatoren ikke længere er blokeret af skiven. Det er af den simple grund, at variatoren nu kan fungere i hele sit funktionsområde. Derimod ændrer fjernelsen af skiven ikke i sig selv optrækket indenfor det interval, hvor variatoren hidtil har kunnet fungere frit.
Man kan heller ikke generelt sige, at lettere ruller giver hurtigere optræk og tungere det modsatte. Og rullernes vægt vil normalt ikke have noget som helst med scooterens topfart at gøre. Kun hvis rullerne evt. er så lette, at variatoren ikke kan nå den maximale diameter vil det påvirke tophastigheden.
Rullernes vægt bestemmer sammen med kontrafjedren, hvilke omdrejninger motoren kører med mens variatoren ændrer diameter og dermed gearing. Både for tunge og for lette ruller vil resultere i et sløvt optræk, fordi gearskiftet vil ske ved enten for lave eller for høje omdrejninger pr. min. Ved udskiftning af ruller og kontrafjeder kan man formentlig flytte lidt rundt på, om scooteren accelererer bedst ved lave eller høje hastigheder. Ligeledes kan man ofre lidt på optrækket for at få en bedre benzinøkonomi og omvendt.
Hvis scooterens vario ellers har de rigtige ruller og den rigte kontrafjeder fra fabrikken, så skulle der ikke være nogen grund til at pille ved dem, blot fordi skiven fjernes. Først hvis man begynder at tune motoren, så den ændrer drejningsmoment, kan der være grund til at justere variatoren.
Mvh.
Bjørn
Skrives der fx om rullerne i variatoren:
Citat:Hvis du får taget skiven ud af variatoren, vil den kunne kører meget hurtigere ved færre omdrejninger end før. Dette kan dog også gøre den en hel del sløv i optrækket, specielt i stærk modvind og op ad bakke.
Lettere ruller = hurtigere optræk, lavere topfart
Tungere ruller = langsommere optræk, større topfart
Det er rigtigt at scooteren kan køre hurtigere ved lavere omdrejninger, når variatoren ikke længere er blokeret af skiven. Det er af den simple grund, at variatoren nu kan fungere i hele sit funktionsområde. Derimod ændrer fjernelsen af skiven ikke i sig selv optrækket indenfor det interval, hvor variatoren hidtil har kunnet fungere frit.
Man kan heller ikke generelt sige, at lettere ruller giver hurtigere optræk og tungere det modsatte. Og rullernes vægt vil normalt ikke have noget som helst med scooterens topfart at gøre. Kun hvis rullerne evt. er så lette, at variatoren ikke kan nå den maximale diameter vil det påvirke tophastigheden.
Rullernes vægt bestemmer sammen med kontrafjedren, hvilke omdrejninger motoren kører med mens variatoren ændrer diameter og dermed gearing. Både for tunge og for lette ruller vil resultere i et sløvt optræk, fordi gearskiftet vil ske ved enten for lave eller for høje omdrejninger pr. min. Ved udskiftning af ruller og kontrafjeder kan man formentlig flytte lidt rundt på, om scooteren accelererer bedst ved lave eller høje hastigheder. Ligeledes kan man ofre lidt på optrækket for at få en bedre benzinøkonomi og omvendt.
Hvis scooterens vario ellers har de rigtige ruller og den rigte kontrafjeder fra fabrikken, så skulle der ikke være nogen grund til at pille ved dem, blot fordi skiven fjernes. Først hvis man begynder at tune motoren, så den ændrer drejningsmoment, kan der være grund til at justere variatoren.
Mvh.
Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007