24-11-2007, 22:44
For nogen tid siden sendte jeg et spørgsmål til DSB om, hvad man som scooterkører gør, hvis man ønsker at bevæge sig fra en landsdel til en anden.
Nedenatående ses svaret.
(Det tog dem 10 dage at nå frem til dette)
---
Kære **** ******** (antallet af prikker stemmer intetsteds overens med mit reelle navn!)
Tak for din e-mail af 21. oktober 2007.
Det er ikke muligt at medbringe en scooter i toget. I henhold til DSB's rejseregler kan passagerer i DSB tog gratis tage genstande med, som de let selv kan bære. Dette bagages mål må ikke overskrider 100 x 60 x 30 cm, og skal placeres over eller under passagerens egen plads eller på de indrettede områder.
Desuden må der ikke medtages bagage, hvor øvrige passagerer kan risikere, at blive tilsmudsede.
En anden grund til at en scooter ikke kan medbringes i toget, skyldes den brandfare, som en scooter udgør.
Med venlig hilsen
---
Den såkalde politiske elite (læs: Christiansborg) har en lign. indstilling. Motoriseret, 2-hulet transport uden reel registreringsafgift er en niche, der alene er anvendelig i byen.
Nedenfor ses De Radikales svar på stort set samme spørgsmål. (De Radikale var, udover Henriette Kjær (Konservative), de eneste, der gad svare! (FØR valget var udskrevet, ganske vist). Hvad Henriette svarede kan næsten ikke gengives på tryk Men i får det alligevel nederst.
Og man kan så spekulere over, om den gode Kjær ved, at hastighedsbegrænsningen på både Storebælt og Øresund altså kun er 110? (I tunnelen til Peberholm endda kun 90!)
---
Kære ****** ******
Tak for din henvendelse. Jeg forstår godt din frustration over mulighederne for knallertkørere. I Radikale Venstre ligger det os meget på sinde at transporten i Danmark skal være så miljøvenlig som overhovedet muligt og derfor arbejder vi ihærdigt for at forbedre den kollektive trafik og mulighederne for cyklister. Knallertkørere ligger her i en gråzone, fordi der er tale om en relativt lille gruppe. En forbedring af den kollektive trafik (tog, færger mv.) vil dog også være en forbedring for knallertkørere, idet mulighederne for at komme til og fra Sjælland forbedres. Dvs. forholdene forbedres både hvis man kører på knallert til en "endestation" for knallerter og tager toget resten af vejen eller hvis man ønsker sin knallert med på en færge.
---
Tak for din mail. Jeg er dog ikke enig med dig. Det er ikke
af politiske årsager, at en knallert ikke må køre på motorvejen, men af
sikkerhedsmæssige årsager. Og det vil da være fuldstændig uansvarligt, at lade
knallerter køre på motorvejen. Du må højst køre 45 km/t. og så er det da helt
uholdbart at ligge inden mellem tonstunge lastbiler, der kører 80 km./t og biler
der kommer susende med op til 130 km./t.
En knallert har sine fordele i bytrafik, hvor det er
nemt at komme omkring, nemt at parkere o.s.v., men skal du over lange
strækninger der inkludere motorvej, må du bruge offentlig
transport.
Nedenatående ses svaret.
(Det tog dem 10 dage at nå frem til dette)
---
Kære **** ******** (antallet af prikker stemmer intetsteds overens med mit reelle navn!)
Tak for din e-mail af 21. oktober 2007.
Det er ikke muligt at medbringe en scooter i toget. I henhold til DSB's rejseregler kan passagerer i DSB tog gratis tage genstande med, som de let selv kan bære. Dette bagages mål må ikke overskrider 100 x 60 x 30 cm, og skal placeres over eller under passagerens egen plads eller på de indrettede områder.
Desuden må der ikke medtages bagage, hvor øvrige passagerer kan risikere, at blive tilsmudsede.
En anden grund til at en scooter ikke kan medbringes i toget, skyldes den brandfare, som en scooter udgør.
Med venlig hilsen
---
Den såkalde politiske elite (læs: Christiansborg) har en lign. indstilling. Motoriseret, 2-hulet transport uden reel registreringsafgift er en niche, der alene er anvendelig i byen.
Nedenfor ses De Radikales svar på stort set samme spørgsmål. (De Radikale var, udover Henriette Kjær (Konservative), de eneste, der gad svare! (FØR valget var udskrevet, ganske vist). Hvad Henriette svarede kan næsten ikke gengives på tryk Men i får det alligevel nederst.
Og man kan så spekulere over, om den gode Kjær ved, at hastighedsbegrænsningen på både Storebælt og Øresund altså kun er 110? (I tunnelen til Peberholm endda kun 90!)
---
Kære ****** ******
Tak for din henvendelse. Jeg forstår godt din frustration over mulighederne for knallertkørere. I Radikale Venstre ligger det os meget på sinde at transporten i Danmark skal være så miljøvenlig som overhovedet muligt og derfor arbejder vi ihærdigt for at forbedre den kollektive trafik og mulighederne for cyklister. Knallertkørere ligger her i en gråzone, fordi der er tale om en relativt lille gruppe. En forbedring af den kollektive trafik (tog, færger mv.) vil dog også være en forbedring for knallertkørere, idet mulighederne for at komme til og fra Sjælland forbedres. Dvs. forholdene forbedres både hvis man kører på knallert til en "endestation" for knallerter og tager toget resten af vejen eller hvis man ønsker sin knallert med på en færge.
---
Tak for din mail. Jeg er dog ikke enig med dig. Det er ikke
af politiske årsager, at en knallert ikke må køre på motorvejen, men af
sikkerhedsmæssige årsager. Og det vil da være fuldstændig uansvarligt, at lade
knallerter køre på motorvejen. Du må højst køre 45 km/t. og så er det da helt
uholdbart at ligge inden mellem tonstunge lastbiler, der kører 80 km./t og biler
der kommer susende med op til 130 km./t.
En knallert har sine fordele i bytrafik, hvor det er
nemt at komme omkring, nemt at parkere o.s.v., men skal du over lange
strækninger der inkludere motorvej, må du bruge offentlig
transport.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!