Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er Peugeot Elystar med vand eller luft?
#1
Hejsa.


Jeg er pt. på udkig efter noget nyt at scoote på og i den forbindelse faldt mit blik på Elystar'en (yep - jeg kan li' at sidde godt).

Men jeg er ikke sikker på hvilke specs den har. Fra diverse tyske og belgiske web-sider kan jeg se at den har vandkøling, indsprøjtning og integralbremser, men den danske inportør angiver den til at være luftkølet, almindelig karbu samt bremser uden fancy dikkedarer.

Er der nogen her i forummet som kører på sådan en tingest og ved lidt om ovenstående? Hvis det er en almindelig luftkøler lyder 20 kilo som en lidt hamper pris, synes jeg.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Elystar er luftkølet med direkte indsprøjtning. Systemet er orbital, og er ikke det bedste system (endnu). Du kan risikere dyre reparationer. Den har også kombineret bremsesystem. 1 kaliber foran, og 2 bagved. Når du så bremser med højre bremse, så bremser den på den ene kaliber bag, og hvis du bremser med venstre bremser den på forhjul og baghjul samtidig.
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#3
Tak for inputtet Boss.

Så man kan vælge mellem at betale 20.000 for en stor flyder som man sidder virkelig godt på eller 19.000 for noget i retning af en NRG PJ med en mere avanceret motor men en mere traditionel kørestilling? Hmmm, lyder som om den perfekte scooter ikke er konstrueret endnu.

Må jeg spørge hvad du mener med "risikerer dyre reparationer"? Er dette orbital indsprøjtningssystem mere skrøbeligt end f.eks. Gileras Pure Jet? Og hvad mener du med vending "ikke det bedste system (endnu)"? Har du en fornemmelse af at der er forbedringer på vej?



Edit - Sorry, burde have brugt Google før jeg spurgte dumt. I følge flere tyske web-sites har den CDI som Peugeot bruger i Elystar en tendens til at krudte af i utide hvis man er sløset ved tændrørsskift (statisk elektricitet formodentlig) eller monterer et tændrør uden dæmpemodstand. Da CDI'en styrer alt er scooteren mere død end en kat på motorvejen i myldretiden hvis den står af - og en en ny af slagsen koster 300 Euro. Ja, det kan selvfølgelig godt blive lidt dyrt i længden...
Svar
#4
Den perfekte scooter ifølge mig må helt klart være Gilera Runner Pure jet. Det er kram, på alle vinkler.
Siddeposition, er simpelthen kanon!
Stor tank (12 liter)
Vandkølet.
Direkte indsprøjtning (motoren går som en drøm)
Kan klare ubeskrivelig mange kilometer.

Den er vær at overveje. Ingen tvivl om det.

Jeg håber da snart der kommer nongen forbedringer, men jeg ved det ikke.
De har også haft problemer med deres Bokse, ihvertfald en del af dem jeg har lavet. Boksen = hjernen bag det hele. Den koster over 2000 kr. Ved ved ikke om det er den du kalder for CDI'en?
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#5
Boss >> lidt OT, men nu da jeg har solgt Hondaen, er jeg på udkig efter en 45'er.

Jeg har set en alm Gilera Runner årgang 00, som godt nok har 29.000 km på klokken, men den har aldrig været tunet, og har fortrinsvis kørt lange ture - endnu bedre, har fuldt stempelt servicebog, og kun 1 ejer.

Jeg kan nok få den for 3K, er det helt tosset?

Hvornår skal man forvente motorrenovering af sådan en svend? Jeg mener, 29 kkm er jo relativt meget. Det er den almindelige karburator model, ikke nogen indsprøjtning.

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Boss Skrev:Den perfekte scooter ifølge mig må helt klart være Gilera Runner Pure jet. Det er kram, på alle vinkler...

Jeg havde en Runner tidligere (non PJ) og er helt enig i at det en fed maskine som bare holder. Den er også god at sidde på, men når dog ikke Elystar'en i komfort. Sidstnævnte er jo en sofa med motor.

En anden årsag til mine overvejelser om at skifte til Peugeot - og dette lyder måske lidt dumt - er at de nye Gileraer er for fede. Lad mig forklare..

- Få gider stjæle en Elystar da den ikke er "in" i ghettoerne og delene ikke kan bruges på de gængse boulevard racere. Den er også ret bøvlet at løfte op på et lad. Men den nye Runner PJ ser så vildt godt ud, at jeg ville være bekymret for at parkere den nogle steder. Hvis jeg køber den, ender jeg nok med at sove nede ved den hver nat med et baseball-bat i soveposen.

- Politiet standser stort set aldrig en Elystar af samme årsag som DutchDK beskriver i sin tråd med den flinke betjent. Gilera PJ derimod "oser af race", som importøren så malende skriver på sin hjemmeside, så faren for at lovens håndhævere får lyst til at checke om den kan køre hurtigere end de 45 er nok relativt større.


Boss Skrev:Boksen = hjernen bag det hele. Den koster over 2000 kr. Ved ved ikke om det er den du kalder for CDI'en?

Yep, det er den jeg mener. Der er mange historier på nettet om genvordighederne med den boks. Det lyder helt klart som om at det er Peugeots svage punkt.
Svar
#7
Rexman Skrev:Boss >> lidt OT, men nu da jeg har solgt Hondaen, er jeg på udkig efter en 45'er.

Jeg har set en alm Gilera Runner årgang 00, som godt nok har 29.000 km på klokken, men den har aldrig været tunet, og har fortrinsvis kørt lange ture - endnu bedre, har fuldt stempelt servicebog, og kun 1 ejer.

Jeg kan nok få den for 3K, er det helt tosset?

Hvornår skal man forvente motorrenovering af sådan en svend? Jeg mener, 29 kkm er jo relativt meget. Det er den almindelige karburator model, ikke nogen indsprøjtning.

Rexman

Det er sku billigt nok! Det ville jeg ikke engang sælge min for Grin
Min lavede som sagt 5,9 hk efter 31500 km, og den har rundet 34000 nu, og er stadig som da den kørte fra fabrikken.

Vær særlig opmærksom på følgende:
Forgaffel må ikke have rust på chromen. Den skal udover det være fuldt funktionel.
Sørg også for at det elektriske virker.
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#8
Runnerdude Skrev:Yep, det er den jeg mener. Der er mange historier på nettet om genvordighederne med den boks. Det lyder helt klart som om at det er Peugeots svage punkt.

Ja, og Ditech også for den sags skyld. De kører nemlig begge med samme system (Orbital).

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har ikke haft ligeså mange problemer med Aprilia Ditech.
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Jeg havde en Runner tidligere (non PJ) og er helt enig i at det en fed maskine som bare holder. Den er også god at sidde på, men når dog ikke Elystar'en i komfort. Sidstnævnte er jo en sofa med motor.

En anden årsag til mine overvejelser om at skifte til Peugeot - og dette lyder måske lidt dumt - er at de nye Gileraer er for fede. Lad mig forklare..

- Få gider stjæle en Elystar da den ikke er "in" i ghettoerne og delene ikke kan bruges på de gængse boulevard racere. Den er også ret bøvlet at løfte op på et lad. Men den nye Runner PJ ser så vildt godt ud, at jeg ville være bekymret for at parkere den nogle steder. Hvis jeg køber den, ender jeg nok med at sove nede ved den hver nat med et baseball-bat i soveposen.

- Politiet standser stort set aldrig en Elystar af samme årsag som DutchDK beskriver i sin tråd med den flinke betjent. Gilera PJ derimod "oser af race", som importøren så malende skriver på sin hjemmeside, så faren for at lovens håndhævere får lyst til at checke om den kan køre hurtigere end de 45 er nok relativt større.

1. Siddestilling. Jeg mener at man på elystar sidder godt, men i længden sidder man for snævert.
Det problem har man ikke på Runneren.

2. Jeg forstår godt din bekymring. Men stadig, det handler om en god lås, og evt alarm? Desuden er der jo ikke kickstarter på, så de små knægte skal til at være tekniske, hvilket jeg ikke tror de er.
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: