Søg Garagen Hej Gæst! Register

Knallerter før og nu
#1
Efter 47 års pause har jeg igen fået knallert. I den mellemliggende tid har jeg stort set ikke rørt 2-hjulede køretøjer, så det er jo lidt uvant med kun 2 hjul. Men det er nu også rigtig sjovt at komme ud at køre på knallert igen, selv om man føler sig som en akvariefisk når man kigger ud af den nyerhvervede hjelm. Den slags brugte vi jo ikkei min ungdom.

Jeg kan naturligvis ikke lade være med at sammenligne min ungdoms knallerter med nutidens. Der er virkelig sket mange fremskridt. Vores osende 2-taktere med et par gear var jo noget primitive i sammenligning med nutidens 4-taktere med trinløst automatgear og CDI-tænding.

Men noget har trods alt ikke ændret sig. Nu ganske som den gang må man slå ind på en kriminel løbebane for at få sin knallert op på en blot nogenlunde fornuftig hastighed. Trods de mange tekniske forbedringer af bremser, hjul og dæk er hastigheden stadig latterlige 30 km/t.

Heldigvis er det blevet noget nemmere at fjerne begrænsningerne. Det er trods alt ikke mange møtrikker der skal skrues på for at fjerne ringen i vario'en. Vi andre måtte bruge timer og dage på at bore plumper ud af indsugningen, planslibe topstykker og hakke stempler.

Jeg begriber ikke, at færdselsloven stadig fastholder en hastighed, der gør en meget stordel af de unge til lovbrydere. De fleste politikere må da selv i deres ungdom have haft en knallert, som de fuskede med.

Nå, men dette skulle ellers bare lige være et lille hej fra en ny og samtidig ret gammel knallertkører.

Mvh.

Bjørn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hyggelig læsning.
Velkommen til BS Bjørn Smil
Svar
#3
Ja velkommen Bjorn.
Altid rart når der dukker medlemmer op, der hører til den lidt ældre generation Blink med øjet.

Og så vil jeg anbefale at man læser denne bog Smil:

[Image: 1333.jpg]
Svar
#4
Hej Bjørn

vi er helt enige, jeg har også i en alder af 49 købt mig en scooter. Væk med begrænseren og ud på landevejen, der er som du fortæller lidt sjovt og glade minder fra de glade dage med den 3 gears Zuzuki vælder frem. Dengang kunne det ikke gå stærkt nok med at få kørerkort og få en bil. Men med de priser der er på brændstof og den tiltagende trafik på vejene, så er det nu engang nemmere og billigere at komme frem på en 2 hjuler og en cykel,,,,nej jeg har ikke anlæg for at selvpineri, så min cykel og jeg bliver aldrig gode venner. Erkendelsen af dårlig kondi og følesen af at lungerne ikke kan følge med,,, glem det.
Svar
#5
bjorn Skrev:Efter 47 års pause har jeg igen fået knallert. I den mellemliggende tid har jeg stort set ikke rørt 2-hjulede køretøjer, så det er jo lidt uvant med kun 2 hjul. Men det er nu også rigtig sjovt at komme ud at køre på knallert igen, selv om man føler sig som en akvariefisk når man kigger ud af den nyerhvervede hjelm. Den slags brugte vi jo ikkei min ungdom.

Jeg kan naturligvis ikke lade være med at sammenligne min ungdoms knallerter med nutidens. Der er virkelig sket mange fremskridt. Vores osende 2-taktere med et par gear var jo noget primitive i sammenligning med nutidens 4-taktere med trinløst automatgear og CDI-tænding.

Men noget har trods alt ikke ændret sig. Nu ganske som den gang må man slå ind på en kriminel løbebane for at få sin knallert op på en blot nogenlunde fornuftig hastighed. Trods de mange tekniske forbedringer af bremser, hjul og dæk er hastigheden stadig latterlige 30 km/t.

Heldigvis er det blevet noget nemmere at fjerne begrænsningerne. Det er trods alt ikke mange møtrikker der skal skrues på for at fjerne ringen i vario'en. Vi andre måtte bruge timer og dage på at bore plumper ud af indsugningen, planslibe topstykker og hakke stempler.

Jeg begriber ikke, at færdselsloven stadig fastholder en hastighed, der gør en meget stordel af de unge til lovbrydere. De fleste politikere må da selv i deres ungdom have haft en knallert, som de fuskede med.

Nå, men dette skulle ellers bare lige være et lille hej fra en ny og samtidig ret gammel knallertkører.

Mvh.

Bjørn


Jeg forstår godt de har valgt 30 kmt, selvom jeg også synes det er for en lav en hastighed, men jeg ser tit andre scooterkørere fare forbi i et såkaldt T-kryds, og skære "blinde" sving på cykelstier, uden så meget som at sætte hastigheden ned for lige at kigge om der nu skulle komme en cykellist eller scooter mm.


Jeg fatter ikke de tør, det går jo galt en dag.


Men 30 kmt ER for lavt visse steder, derfor skrev jeg de her love Smil :


http://www.billig-scooter.dk/about4075.html
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej Mongo

Jeg har læst dine lovforslag. Jeg er enig i hensigten, nemlig at hastigheden bør tilpasses forholdene. I nogle situationer er 30 km/t alt for meget. I andre situationer er 60 km/t fuldt forsvarligt.

Jeg er derimod ikke helt vild med, at dine lovforslag lægger op til en masse nye skilte og endnu mere kontrol. Vi har vist skilte og kontrol nok. Mon ikke nogle få generelle regler kunne klare tingene lige så godt. Fx kunne der være en generel hastighed på cykelstier i bebygget område, der så både skulle gælde for cyklister og knallerter. Til gengæld burde det være tilladt at køre fx 60 km/t, hvor der er gode oversigtsforhold og ingen krydsende trafik.

Det er vanskeligt at komme med gode løsninger med hensyn til de, der kører totalt idiotisk og hensynsløst, hvad enten de nu kører i bil eller på knallert og cykel. Men jeg er i hvert fald modstander af, at man generer ordentlige og fornuftige mennesker blot på grund af nogle få tåber.

I de par uger jeg nu har kørt rundt på min nyerhvervede scooter har jeg imidlertid også fundet ud af at myndighederne nu også kunne gøre meget for at forøge sikkerheden. Jeg har set ganske mange steder, hvor oversigtsforholdene er så dårlige, at man faktisk burde stå af og trække scooteren. Andre steder møder jeg cykelstier, der er så dårligt vedligeholdte, at de har livsfarlige huller osv.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#7
Jeg tror desværre at det vil være utopi at forvente andet end at knallert-lovgivningen vil være så restriktiv som politikerne mener at de kan slippe afsted med.

For 30'erne er dette delvist forståeligt ud fra den betragtning at hovedparten af 30'er kørerne er teenagere som "træner" til bil eller MC. Jeg ved godt at der er en del voksne mennesker herinde som kører 30'er af lyst eller fordi det passer til deres behov, men jeg tror at det er et godt gæt at det store flertal af solgte 30'ere går til unge mennesker uden kørekort. Dette forhold er politikerne jo nødt til at forholde sig til.

Med hensyn til 45'erne, så lider de under det faktum at de danske lovgivere kan simpelthen ikke kan li' knallerter. Den ene side af tinget er fundamentalt imod enhver form for individuel transport, og da knallerten er et billigt og konkurrencedygtigt alternativ til DSB-helvedet for mange hader de den. Og den anden side af tinget er knotne over at registreringsafgiften kun dækker de faktiske udgifter ved registreringen og ikke bidrager til de offentlige kasser med 4 gange indkøbsprisen som ved biler og MC'ere. Og så er der ingen årlig ejerafgift!! SKRIG!

Så jeg tror personligt at det bedste vi kan håbe på er, at tingenes tilstand ikke ændres - for hvis de gør, så bliver det kun værre.
Svar
#8
Hej Runnerdude

Du har utvivlsomt ret i, at mange politikere og i øvrigt også ganske almindelige mennesker ikke kan lide knallerter eller folk der kører på dem. Men hvis man ellers mener noget alvorligt med snakken om miljøbeskyttelse og behovet for at nedsætte udledningen af CO2, så må man jo til at tænke nye tanker og opgive gamle fordomme.

En moderne 4T scooter er et let køretøj, der kan transportere 1-2 personer med en hastighed omkring 50-60 km/t og et benzinforbrug svarende til 40-50 km/l. Kort sagt et fremragende alternativ til bilerne, hvis man alvorligt ønsker at spare på energien. Men det er soleklart, at det kræver en ny trafikpolitik, hvis folk i større tal skal vælge nye miljøvenlige transportmidler.

Jeg tror, at mange sagtens klare sig med et let køretøj og ca 50-60 km/t men alligevel viger tilbage for fra at købe et, fordi de simpelthen ikke tør køre på veje, hvor andre transportmidler må køre 80 Km/t.

Det er nok muligt, at 30'er scooteren skal fastholdes for at have et transportmiddel for de unge, selv om vi jo så godt ved, at mange unge vil fjerne begrænsningerne. Men en 45'er scooter er et rent misfoster. Den må ikke køre på cykelstierne og den er alt for langsom til at køre på landevejen. De mange uundgåelige overhalinger skaber både risiko og utryghed.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#9
bjorn Skrev:En moderne 4T scooter er et let køretøj, der kan transportere 1-2 personer med en hastighed omkring 50-60 km/t og et benzinforbrug svarende til 40-50 km/l. Kort sagt et fremragende alternativ til bilerne, hvis man alvorligt ønsker at spare på energien. Men det er soleklart, at det kræver en ny trafikpolitik, hvis folk i større tal skal vælge nye miljøvenlige transportmidler.

Det er korrekt hvis vi sammenligner med personbiler Bjørn. Men bus-lobbyen kan sagtens præsentere regnestykker hvor en bus med 80 personer er langt mere miljøvenlig pr person end 80 knallerter - for slet ikke at tale om et S-tog med 800 mennesker i sammenligning med 800 knallerter. Så knallertkørere har desværre ingen venner i miljø-kredse. De kan kun li' tog, busser og cykler.
Græder


bjorn Skrev:Men en 45'er scooter er et rent misfoster. Den må ikke køre på cykelstierne og den er alt for langsom til at køre på landevejen. De mange uundgåelige overhalinger skaber både risiko og utryghed.

Jeg er helt enig med dig. Det er ikke farten der dræber men fartforskellen. Man burde derfor have afstemt den tilladelige hastighed for EU knallerter med den generelle fartbegrænsning i bymæssig bebyggelse.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Runnerdude Skrev:Det er korrekt hvis vi sammenligner med personbiler Bjørn. Men bus-lobbyen kan sagtens præsentere regnestykker hvor en bus med 80 personer er langt mere miljøvenlig pr person end 80 knallerter - for slet ikke at tale om et S-tog med 800 mennesker i sammenligning med 800 knallerter. Så knallertkørere har desværre ingen venner i miljø-kredse. De kan kun li' tog, busser og cykler.

Det har du såmænd ret i, selv om der nu også findes fornuftige mennesker i miljø-kredse. Det jeg tvunget til at sige, da jeg selv kommer i de kredse :P Men sådanne regnestykker er ikke realistiske. I virkelighedens verden har busser ikke 100% belægning, ofte kun 25% og mindre.

Jeg kører ofte en tur på ca. 10 km ud og det samme hjem. Jeg har 3 muligheder for at køre de 20 km.

1. Personbil med et energiforbrug på ca. 60 MJ (12 km/l). Tid ca. 20 min.

2. Bus med et energiforbrug på ca. 34 MJ (14 km med 25% belægning og 6 km med 10% belægning). Tid mindst 2 timer.)

3. Knallert med et energiforbrug på ca. 17 MJ (40 km/l). Tid ca. 40 min.

Her er knallerten klart mest energiøkonomisk, fordi busserne har en ringe belægningsgrad, der hvor jeg skal hen. Busser og tog er udmærkede, der hvor passagerbelægningen er høj. Men de må fornuftigvis kombineres med individuelle transportmidler.

Det er den slags fakta vi har en fælles interesse i at sprede, så vore scootere kan få et mere fortjent omdømme.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#11
bjorn Skrev:Jeg kører ofte en tur på ca. 10 km ud og det samme hjem. Jeg har 3 muligheder for at køre de 20 km.

1. Personbil med et energiforbrug på ca. 60 MJ (12 km/l). Tid ca. 20 min.

2. Bus med et energiforbrug på ca. 34 MJ (14 km med 25% belægning og 6 km med 10% belægning). Tid mindst 2 timer.)

3. Knallert med et energiforbrug på ca. 17 MJ (40 km/l). Tid ca. 40 min.

Her er knallerten klart mest energiøkonomisk, fordi busserne har en ringe belægningsgrad, der hvor jeg skal hen. Busser og tog er udmærkede, der hvor passagerbelægningen er høj. Men de må fornuftigvis kombineres med individuelle transportmidler.

Det er den slags fakta vi har en fælles interesse i at sprede, så vore scootere kan få et mere fortjent omdømme.

Sålænge de fleste scootere på vejen er 2 taktere der både oser og larmer af h. til samt kører 20 - 25 km/l, er der ikke mange der ser dem som et miljøvenligt alternativ.
Heller ikke undertegnede.

I dag kører en ny personbil i den mindre klasse nemt > 20 km/l og den vejer måske 800 kg. Kan medbringe 5 personer og en del last.
Sammenlignet dermed er scooterens benzinøkonimi latterlig.

Delvis fordi der ikke er sket megen udvikling inden for den motorteknologi som er puttet i vores scootere og delvis fordi de begrænsninger der er isat, ødelægger økonimien yderligere.

De få tiltag der er gjort for at fremstille en bil der virkelig kører langt på literen, er mere eller mindre strandet fordi de var for dyre og bilfabrikkerne ikke tjente nok på dem.
Hybrid og el biler er også for dyre og især batteriteknologien er ikke tilstrækkeligt udviklet endnu.

Men der må være potentiale for at fremstille køretøjer der kører virkeligt langt på literen. Bare se på de eksperimentalkøretøjer som er fremstillet af studerende og lærere på DTU og som vist er oppe på flere hundrede km/l.
--
Hilsen Ole
Svar
#12
OlePagh Skrev:Sålænge de fleste scootere på vejen er 2 taktere der både oser og larmer af h. til samt kører 20 - 25 km/l, er der ikke mange der ser dem som et miljøvenligt alternativ.
Heller ikke undertegnede.

Jeg tænker naturligvis på nye 4-taktere og 2-taktere med direkte indsprøjtning,

Citat:I dag kører en ny personbil i den mindre klasse nemt > 20 km/l og den vejer måske 800 kg. Kan medbringe 5 personer og en del last. Sammenlignet dermed er scooterens benzinøkonimi latterlig.

Det er oplagt, at scooterne kan blive meget bedre end de allerede er. Og her har vi som forbrugere jo et stort ansvar. Hvis vi kun kræver tophastighed og optræk af vore scootere, så er det det fabrikanterne fremstiller. Hvis vi derimod efterspørger benzinøkonomiske scootere, så vil det fremme udviklingen. Og i den forbindelse bør vi naturligvis forlange, at evt. begrænsninger ikke er direkte miljøskadelige.

Citat:Men der må være potentiale for at fremstille køretøjer der kører virkeligt langt på literen. Bare se på de eksperimentalkøretøjer som er fremstillet af studerende og lærere på DTU og som vist er oppe på flere hundrede km/l.

Jeg mener, at en hel del af erfaringerne fra disse eksperimenter sagtens kunne benyttes i praksis allerede i dag. Den største forhindring er efter min mening ikke engang økonomien. Problemet er derimod, at et let køretøj med beskeden topfart og begrænset acceleration simpelthen ikke kan indpasses på vore veje sammen med de almindelige biler. Man skal jo være ret dødsforagtende, hvis man vil køre rundt på vejene i en Ellert eller lignende. Når der er skabt plads til sikker færdsel på knallerter og scootere på vore veje, så vil der også være plads til nye og endnu mere energiøkonomiske transportmidler.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar


Forum spring: