Svar: 27
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2006
banjobouner Skrev:Vender mig om og kan se at politiet ikke kan komme over, også tænker jeg ikke mere over det indtil de kommer kørende ind over en græsplæne .. :oops: Mon ikke politiet har vigtigere ting at tage sig til. Jeg har altid ment at det er en mærkelig lov der siger at man ikke må køre med en bag på en scooter.
Man må gerne have en bag på en motorcykel og køre 130 km/t og man må også køre med et barn bag på en cykel, men ikke på en scooter selvom der er plads til 2 personer.
En lovlig scooter kører jo kun 30 eller 45 km/t. Det kan man da også køre på en cykel.
Da jeg boede sammen med min kone blev scooteren brugt som bil nr.2 og jeg har ofte hentet og bragt mine børn til fodbold bag på scooteren. Efter jeg blev skilt har jeg ikke bil, og kører derfor ofte med den mindste når han skal noget. Og det gør jeg med god samvittighed. :innocent: Selvom man synes en lov er tåbelig skal den jo aligvel overholdes, men lige i dette tilfælde gør jeg nu en undtagelse.
Svar: 92
Tråde: 21
Tilmeldt: May 2007
Michael Skrev:Mon ikke politiet har vigtigere ting at tage sig til.
Hvad vil du med det ?
Svar: 24
Tråde: 8
Tilmeldt: May 2007
Michael Skrev:Mon ikke politiet har vigtigere ting at tage sig til. Jeg har altid ment at det er en mærkelig lov der siger at man ikke må køre med en bag på en scooter.
Man må gerne have en bag på en motorcykel og køre 130 km/t og man må også køre med et barn bag på en cykel, men ikke på en scooter selvom der er plads til 2 personer.
En lovlig scooter kører jo kun 30 eller 45 km/t. Det kan man da også køre på en cykel.
Da jeg boede sammen med min kone blev scooteren brugt som bil nr.2 og jeg har ofte hentet og bragt mine børn til fodbold bag på scooteren. Efter jeg blev skilt har jeg ikke bil, og kører derfor ofte med den mindste når han skal noget. Og det gør jeg med god samvittighed. :innocent: Selvom man synes en lov er tåbelig skal den jo aligvel overholdes, men lige i dette tilfælde gør jeg nu en undtagelse. Spændende synspunkt, men det har garanteret noget at gøre med føreren af en scooter er helt ned til 16 år, og så tænker de jo nok at personen ikke er ligeså kvalificeret, som en ældre personer som kører på en motorcykel, selvom dette er langt farligere. Men jeg er da enig med dig.
Svar: 8.383
Tråde: 350
Tilmeldt: Jul 2005
For de som ikke måtte vide det, så HAR det faktisk været lovligt at sidde 2 på en knallert herhjemme. Men det ligger helt tilbage i 1972-73, hvor det var lovligt i et ½ år. Så blev det lavet om igen .
Svar: 2.425
Tråde: 21
Tilmeldt: May 2007
Jps Skrev:For de som ikke måtte vide det, så HAR det faktisk været lovligt at sidde 2 på en knallert herhjemme. Men det ligger helt tilbage i 1972-73, hvor det var lovligt i et ½ år. Så blev det lavet om igen .
Hvorfor blev lavet om igen?
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
big7000 Skrev:Hvorfor blev lavet om igen? Først noget, der kunne ligne ordkløveri. Det var ikke tilladt ved lov, at man måtte køre to på en knallert, det var bare ikke forbudt i en periode :wink: Den gamle forståelse var, at man kun måtte køre det antal personer på knallerten (cykel med hjælpemotor), som den var godkendt til. Da der så kom knallerter - bla. Puch og Kreidler - der var udstyret med dobbeltsæde OG fodhvilere til bagsædepassageren (meget vigtigt), der fra fabrikanten var godkendt til to personer, ja så havde man et problem, der ikke var taget højde for i lovgivningen. Man måtte så, i en kortere periode, mens den nye lov blev behandlet og vedtaget, anerkende folks ret til at køre to personer på de knallerter, der var godkendt til det - jeg behøver vel ikke at sige, at salget af fodhvilere til bla. Puch og Kreidler gik strygende. Men alt godt, har som bekendt en ende, og nu står der i loven, at knallerter kun må transportere én person, uanset hvad den måtte være godkendt til i oprindelseslandet. Og husk lige, at 45'eren var ikke "opfundet", så det var bla. 15-års knægte, der tøffede rundt med en på bagsædet. Når det gælder 45'ere, kan jeg dog ikke se nogen fornuftig grund til at opretholde loven om kun en person, da den samme person kan købe den samme knallert med f.eks. en 90cc eller 125cc motor, og få den indregistreret som motorcykel, og dermed have retten til at køre med passagerer.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 3.837
Tråde: 268
Tilmeldt: Oct 2010
kragen Skrev:Først noget, der kunne ligne ordkløveri. Det var ikke tilladt ved lov, at man måtte køre to på en knallert, det var bare ikke forbudt i en periode :wink: Den gamle forståelse var, at man kun måtte køre det antal personer på knallerten (cykel med hjælpemotor), som den var godkendt til. Da der så kom knallerter - bla. Puch og Kreidler - der var udstyret med dobbeltsæde OG fodhvilere til bagsædepassageren (meget vigtigt), der fra fabrikanten var godkendt til to personer, ja så havde man et problem, der ikke var taget højde for i lovgivningen. Man måtte så, i en kortere periode, mens den nye lov blev behandlet og vedtaget, anerkende folks ret til at køre to personer på de knallerter, der var godkendt til det - jeg behøver vel ikke at sige, at salget af fodhvilere til bla. Puch og Kreidler gik strygende. Men alt godt, har som bekendt en ende, og nu står der i loven, at knallerter kun må transportere én person, uanset hvad den måtte være godkendt til i oprindelseslandet. Og husk lige, at 45'eren var ikke "opfundet", så det var bla. 15-års knægte, der tøffede rundt med en på bagsædet. Når det gælder 45'ere, kan jeg dog ikke se nogen fornuftig grund til at opretholde loven om kun en person, da den samme person kan købe den samme knallert med f.eks. en 90cc eller 125cc motor, og få den indregistreret som motorcykel, og dermed have retten til at køre med passagerer.
100% enig med Kragen.
I øvrigt tak for historielektionen, jeg vidste heller ikke at det var 'lovligt' i en periode.
Svar: 27
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2006
banjobouner Skrev:Hvad vil du med det ? Bare sige at politiet hellere burde jage de mange "Brian'er" der kører sindsygt stærkt på villaveje i deres biler. For eksempel her hvor jeg bor. De udgør da en potentiel fare for andre. Det gør 2 på en knallert ikke.
Kører på en Keeway F-act, købt d.31/3/10. Har kørt ca. 7000 km.
/Michael
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Historielektion hock: Du får det til at lyde som oldtidskundskab :wink: Det var skam i vores ungdoms fagreste vår, hvor gutter som Jps og jeg gjorde gader og stræder usikre på vores pedalknallerter - ja, knallerter skulle have pedaler, og det var forbudt, at have fødderne andre steder end på pedalerne, selvom der var fodhvilere. Det var forøvrigt derfor, en redaktør på, jeg tror det var motormagasinet 'Motor', "opfandt" ordet moped (motor/pedaler), som ikke rigtigt slog an herhjemme, men bruges flittigt den dag idag i andre lande. Ordet knallert (i stedet for cykel med hjælpemotor) stammer fra en konkurrence i Politiken, og det er da blevet hængende - Sorry scooterfans jeres tid kommer også, og så vil ordet knallert også glide ud.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 27
Tråde: 3
Tilmeldt: Apr 2006
Maximum Skrev:Spændende synspunkt, men det har garanteret noget at gøre med føreren af en scooter er helt ned til 16 år
Ja, det er nok rigtigt. Man kunne jo lave en lov der sagde, at man måtte have en bagpå hvis føren af scooteren var fyldt 18 år.
Svar: 656
Tråde: 18
Tilmeldt: May 2007
kragen Skrev:- Sorry scooterfans jeres tid kommer også, og så vil ordet knallert også glide ud.
The word "knallert" will never be forgotten
Peugeot Speedfight 2 <3
Årgang 2007 / 17/07/07
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Michael Skrev:Ja, det er nok rigtigt. Man kunne jo lave en lov der sagde, at man måtte have en bagpå hvis føren af scooteren var fyldt 18 år. Ja, det kunne man godt, men for at en lov skal give mening, skal den bla. kunne håndhæves. Rent praktisk, vil det blive for "bøvlet" for politiet - og borgerne - hvis ordensmagten skulle standse alle knallerter med to på, for at tjekke fødselsdatoen og de særlige (og dyrere) forsikringspapirer, der i givet fald bliver nødvendige. Enden på historien, bliver nok, at de tanker, der er i EU om afskaffelse af scooter/knallertbegrebet, bliver en realitet, og at Damark også bliver tvunget til at indføre flere klasser motorcykler og kørekort. Der vil herefter kun være knallert (måske på maks 25 km/t hock: ), der til gengælde kan køres af 14-årige, og motorcykler i forskellige størrelser tilbage. Alle med graduerede og tidsbegrænsede kørekort, der skal tages i rækkefølge.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
|