Svar: 195
Tråde: 31
Tilmeldt: Feb 2008
Hvad er squis??
Jeg har længe undret mig over, hvad squis gør.
Jeg ved godt det er afstenden mellem cylinder og top, men hvad gør det godt for??
Svar: 881
Tråde: 46
Tilmeldt: Aug 2008
Hvis dit squish ikke er rigtigt indstillet kan din scooter/knallert komme til at køre baglæns eller bare elendigt. Det har noget at gøre med hvornår tændrøret antænder benzinen, og hvis din squish er for lille bliver det antændt for sent bliver stemplet slået tilbage den forkerte vej sådan at den kommer til at køre baglæns, det er ofte set på Puch Maxi'er fordi tændingen nemt går løs på dem.
// Danielvp
Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar: 4.313
Tråde: 59
Tilmeldt: Jan 2006
Ordet Squish kommer fra Squishband, som er en skrå væg yderst i topstykkets forbrændingskammer (på nogle topstykker). Squish betyder jo "trykke sammen", og det er hvad squishbåndet gør med brændstoffet inden det antændes. Det gør så, at man kan køre med højere kompression og en renere forbrænding (udnytter brændstoffet bedre) og i sidste ende er det lig med effekt (derfor ofte sqishbåndstopstykker i racekits).
Problemet med squish - altså mellemrummet mellem squishbåndet i topstykket og toppen af stemplet - er bare, at det ikke må være for lille, det vil ødelægge stempeltoppen og brændstoffet bliver presset så meget sammen, at det kan selvantændes, og så har man en ukontrolerbar tænding, der som er blevet nævnt, kan få motoren til at køre baglæns eller slet ikke kan stoppes ved at afbyde tændingen (el. tage tændrørshætten af !!!). Men først hører man den karateristiske tændingsbanken lyd der kan lyde lidt som en kold dieselmotor, og så er det bare hurtigt i med en tykkere bundpakning.
Hvis målet er for stort sker der ikke andet end, at motoren ikke udnytter topstykkets squish ordentligt og derved går ringere end den ville have gjort med korrekt squishmål, men den tager altså ikke skade af for stort sqush.
En tommefingerregel siger, at man helst ikke skal under 0,40mm, og at man kan gå længere ned i mål på vandmotorer end på luftkølede. Men alt det - og hvordan man udmåler det- står som regel i instruktionerne vedlagt cylinderkittet.
Svar: 195
Tråde: 31
Tilmeldt: Feb 2008
Jamen hvordan indstiller man den så?
For jeg har nemlig set mange der skriver under indstilling squis, også et eller andet tal?
Så tænkte bare på hvad det gjorde?
Svar: 342
Tråde: 8
Tilmeldt: Jan 2007
4440-lasse Skrev:Jamen hvordan indstiller man den så?
For jeg har nemlig set mange der skriver under indstilling squis, også et eller andet tal?
Så tænkte bare på hvad det gjorde?
Køber du et cylinderkit, hvor squishen skal indstilles, typisl et 70cc kit, så er der flere bundpakninger med, så du kan hhv. lægge flere eller færre pakninger i. Og på den måde ændre din squish.
Svar: 195
Tråde: 31
Tilmeldt: Feb 2008
Lehmann Skrev:Køber du et cylinderkit, hvor squishen skal indstilles, typisl et 70cc kit, så er der flere bundpakninger med, så du kan hhv. lægge flere eller færre pakninger i. Og på den måde ændre din squish.
Okay
Hvordan ved man så når den er der?