Søg Garagen Hej Gæst! Register

Total noob
#25
kragen Skrev:Næh, jeg bruger jo begge bremser samtidigt, som man skal (hvis du har taget kørekort til mc, har du jo lært - og prøvet det - under bremsningsmanøvre) :P På visse motorcykler, er der endda forbundne bremser, så folk bliver tvunget til at bruge bremserne på begge hjul samtidigt. Hvad skulle ideen være med kun at bruge enten bag- eller forbremse på offentlig vej? Begge dele, kan være livsfarligt.

Nådada det vil give nogle rucheture i sving hvis man skal følge dit og kørelærernes råd.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#26
Lund Skrev:Nådada det vil give nogle rucheture i sving hvis man skal følge dit og kørelærernes råd.

Hmm er der nogen der gad skrive en lille opremsning af hvad fordele/ulemper er ved at bruge hhv. begge samtidigt eller de enkelte bremser hver for sig? :S
Svar
#27
Forbremsen er hovedbremsen, bagbremsen er en støttebremse.
Du bruger forbremsen primært, og bagbremsen kun i tilfælde hvor forbremsen ikke er nok. Du skal ALDRIG bremse ned med bagbremsen mens du svinger, da det er den sikre vej til en udskridning.
Og husk, blokering af hjul, det være sig for- eller bag-hjul, er ikke ensbetydende med en kortere bremselængde. Tværtimod. Endvidere vil det forhindre at du kan styre maskinen.
Skal du undvige noget, så gælder BSBSBS regelen (Brems, styr, brems, styr. brems, styr).

Dutch
Svar
#28
DutchDK Skrev:Forbremsen er hovedbremsen, bagbremsen er en støttebremse.
Du bruger forbremsen primært, og bagbremsen kun i tilfælde hvor forbremsen ikke er nok. Du skal ALDRIG bremse ned med bagbremsen mens du svinger, da det er den sikre vej til en udskridning.
Og husk, blokering af hjul, det være sig for- eller bag-hjul, er ikke ensbetydende med en kortere bremselængde. Tværtimod. Endvidere vil det forhindre at du kan styre maskinen.
Skal du undvige noget, så gælder BSBSBS regelen (Brems, styr, brems, styr. brems, styr).

Dutch


Og man skal være meget forsigt med at bremse for hårdt med forbremsen alene i regnvejr(taler af erfaring) Ked af det
Svar
#29
DutchDK Skrev:Forbremsen er hovedbremsen, bagbremsen er en støttebremse.
Du bruger forbremsen primært, og bagbremsen kun i tilfælde hvor forbremsen ikke er nok. Dutch
Selvom moms og lignende ikke rigtigt er slået an i hovedlandet, så gælder fysikkens love dog stadig - også der :wink:

Som DutchDK rigtigt skriver, kan bagbremsen nærmest betragtes som en hjælpebremse, men dog ikke til at hjælpe, hvis forbremsen ikke er nok. Bagbremsen skal - hvis man er rigtig pernittengrynet - aktiveres lidt (1 sek.), før man også aktiverer forbremsen. Dette skyldes, at vægtfordelingen/hastigheden gør, at forbremserne skal klare 2/3 af opbremsningen og får cyklen til at "dykke", og fare for, at forbremsen hugger i. Ved at aktivere bagbremsen først, kan man minimere "dykningen", og holde cyklen nogenlunde vandret, med optimal bremseeffekt på begge hjul. Tager man forbremsen først, er der ikke megen vægt tilbage på baghjulet, og virkningen vil ofte være lig nul - endda med fare for, at baghjulet blokkerer. Med øvelse, kan man lære at dosere begge bremser samtidigt, og opnå optimal bremseeffekt. Dette er dog nok det sværeste at lære, ved kørsel på to-hjulere. Husk lige, at den bremseflade (dæk mod asfalt), man har at gøre godt med, ikke er større end et visitkort, så der er ikke noget, at frådse med. Fortvivlethock:

Hvis nogen mener :wink: , at disse love ikke gælder i praksis, så kan de bede bla. BMW, Honda m.f. om at lade være med at lave forbundne bremser i forbindelse med de dyre ABS og ABS-EVO systemer, der netop bygger på, altid at anvende optimalt (forskelligt) tryk på begge bremser samtidigt, uden at hjulene blokerer.

Jeg hører da gerne, hvis nogen kan modbevise fysikkens love Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#30
Jps Skrev:Og man skal være meget forsigt med at bremse for hårdt med forbremsen alene i regnvejr(taler af erfaring) Ked af det

Og i sving hvor der ligger løst grus på asfalten.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#31
12 point til Kragen 8)

Fysikkens love gælder også her i Trailerland, og det er netop den udlægning som min MC kørelærer også bruger.

Dog vil jeg tilføje, at ved nedbremsning til sving (hvor du s'fø'li) bruger begge bremser, slipper du forbremsen i det sekund du begynder at lægge maskinen ned til sving, men beholder bagbremsen på (ikke fuldt, men måske 1/3 el lign), der sker nemmerligen det, at når du giver gas, samler den så og sige maskinen op uden at tage vægten af forenden. Når du har fået omdrejninger på motor og er godt på vej igennem sving, slippes bagbremsen.

Så ja, du giver gas og bremser samtidigt, det er noget der varer ganske få sekunder, men det virker faktisk, når først du har mestret det.

Personlig kan jeg sige at jeg har et specifikt rimeligt skrapt sving på en lokal bagvej, hvor jeg tidligere, uden at bagbremse, kunne tage svinget med indgangshastighed 40 km/t og først give gas 2/3 ude af det, og dermed ende med en udgangshastighed på 45-48 km/t

Med bremsetricket tages svinget med indgangshastighed 50 km/t gassen allerede 1/3 inde i svinget, d.v.s. før apex, bremsen slippes ca ved apex, og udgangshastigheden er 65-70 km/t.

Skal lige siges det tager tid og MANGE forsøg inden det giver bonus, hvor meget/lidt man vinder er helt afhængig af maskinens effekt, hjulafstand, dæk, underlagets beskaffenhed, vind, førerens nerver, modkørende o.s.v.

Jeg har haft et par besøg i gruset udenfor vejkanten og lidt græs på fodhvilerne, men heldigvis ikke været nede at ligge.

Ideen kan både bruges på MC (gear) og scooter (vario). På scooteren er fordelen især, at du kan tvinge varioen til at geare ned ved at holde bagbremsen på, så den er oppe på momentkurven når du brager ud af svinget. På MC'en er det MEGET vigtigt at have fundet det rigtige gear inden svinget, så du har max træk på vej ud.

Livet er nu sjovest med uafhængige bremser. Kunne ikke tænke mig integralbremser.

Rexman
Svar
#32
Kender godt bagbremsetricket :wink: men, som du selv siger, så er det noget, der tager meget lang tid at mestre, og ikke ligefrem nødvendigt på offentlig vej - vel Griner

Tricket er dog lidt anderledes med en vario, da aktivering af bagbremsen samtidig "kobler ud".
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#33
kragen Skrev:Kender godt bagbremsetricket :wink: men, som du selv siger, så er det noget, der tager meget lang tid at mestre, og ikke ligefrem nødvendigt på offentlig vej - vel Griner

Tricket er dog lidt anderledes med en vario, da aktivering af bagbremsen samtidig "kobler ud".

Den kobler kun ud hvis du bremser for meget - hele pointen er kun at holde systemet strammet op, således at varioen gearer ned. På min gamle HOT50 fungerede det i hvert fald fint.

Der er dog ingen pointe i at forsøge tricket på en lovlig scooter med ringen i .. der vindes bestemt ingenting.

Noget af det fedeste jeg ved nu jeg har fået en rigtig MC, det er at finde en smal bivej med masser af sving og bakker, hvor der kommer nada biler. En strækning på 4-5 km gennemkøres igen og igen og igen og igen, ligesom optimering af linier på en raserbane. Til sidst finder man den helt perfekte gennemkørsel, hvor det hele bare funker. Egentligt er gennemsnitshastigheden ikke ret stor (Måske 60 km/t), men tricket er at kunne finde den mest optimale kombination af gas og bremser, så du gennemkører ruten med det bedste flow.

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#34
En anden lille finurlig observation. Jeg havde netop stillet og slukket knallerten på tændnøglen og taget nøglen i lommen. Derefter flyttede jeg knallerten lidt og med det samme startede den med lys i instrumentbrættet. Det var her kl. 22 nede i gården og ved ikke hvor glade folk i det hele taget er for der står en knallert i gården så ville gerne have den slukket ASAP.

Undrede mig meget over det og tænkte om den mon var selvstartet fordi jeg trak den. Fandt nøglen frem og prøvede at tænde og slukke men motoren kørte lystigt videre. Overvejde om hele systemet var gået amok.
Heldigvis kommer jeg så i tanker om fjerntændingsfunktionen. Knappen til fjerntænding er simpelthen trykket ned mens nøglen lå i min lomme og den kører helt uden om tændingsnøglen! Et tryk på låsetasten og så faldt knallerten til ro igen. phew!
Svar
#35
Lad mig sige det sådan at det er 10 gange nemere at køre uden hænder på scooter end det er på cykel :=) det passer Smil

Nej scooteren flyver ikke afsted når du trykke på start knappen, det er først når du giver gas Smil

Er kun væltet på scooter en gang, og det var fordi jeg kørte 60 i et skarpt sving, og så lå der noget jord, og så styrted jeg.

En scooter er nem at styre :=)
Svar
#36
NettoNarkoman Skrev:Lad mig sige det sådan at det er 10 gange nemere at køre uden hænder på scooter end det er på cykel :=) det passer Smil

Nej scooteren flyver ikke afsted når du trykke på start knappen, det er først når du giver gas Smil

Er kun væltet på scooter en gang, og det var fordi jeg kørte 60 i et skarpt sving, og så lå der noget jord, og så styrted jeg.

En scooter er nem at styre :=)

Yep synes også det går rimelig nemt. De største forskelle jeg har bemærket er:

Man kan ikke dreje ligeså skarpt (umiddelbart). Ikke i praksis så stort et issue når man kører (i hvert fald ikke endnu) men når man trækker knallerten (for at sætte den på plads eller i position til start) virker det bøvlet i forhold til en cykel man kan smide rundt med.

Bremserne fungerer også anderledes. Pt. har jeg vist skiftet lidt mellem at bruge den ene og den anden eller begge. Ofte behøver man slet ikke bremse hvis man bare slukker for gassen i tide.

Det der har voldt mig mest bøvl pt. er alarmen og nøglerne m.m. hvor der er forskellige ting man lige skal vænne sig til.
Svar


Forum spring: